• Anonym

Lyrica mot ångest.. eller?

Hej!

Jag äter sertralin 150mg, den hjälper mot min depp men inte mot den starka ångesten som jag har... så nu har jag fått lyrica som jag ska kombinera med, men tydligen används lyrica mot bla. epelepsi, smärta o manodepressivitet (har jag för mig) men dessa problem har inte jag utan jag har bara stark ångest, tvångstankar och depression.

Kan den här medicinen även passa mig då?

Någon som har ätit/äter Lyrica mot just bara ångest? Har ni kännt av några biverkingar?

• Svar på tråden Lyrica mot ångest.. eller?
  • Anonym

Jag har inte ätit det men jag känner en som gjort det. Där fungerade den jättebra mot ångesten i ett par veckor, sedan förflyttades ångesten till magen och därefter verkade effekten försvinna helt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-07 14:28:21 följande:
    Jag har inte ätit det men jag känner en som gjort det. Där fungerade den jättebra mot ångesten i ett par veckor, sedan förflyttades ångesten till magen och därefter verkade effekten försvinna helt.
    oj hur kan det vara så att effekten försvann? vet du om det är någon antidepressiv medicin eller är det typ som benso eller lugnande?
  • Anonym

Ja har ätit lyrica ett par månader mot smärta i armarna...tar 150mg morgon och 150mg kväll.
    Det tar bort smärtan till 80%..men tar även bort mina känslor till den procenten....Jag känner mig helt tom, som om inget spelar någon roll.
    Så jag skulle lätt säga att den tar bort ångest....för ångest har ja inte haft sen ja började med dom, o då tar ja dom inte ens pga ångest.
    Bara jävligt jobbigt att vara tom hela tiden....blir aldrig glad, arg, sur eller ledsen nästan.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-07 14:55:43 följande:
    oj hur kan det vara så att effekten försvann? vet du om det är någon antidepressiv medicin eller är det typ som benso eller lugnande?
    Lyrica är inte ett benzopreparat men inte heller antidepressivt á la SSRI. Det är ett lugnande medel men något som kan föreskrivas på långtidsbasis. Lyrica verkar dock direkt och uppges vara populärt i missbrukarkretsar.

Personen jag känner som ätit Lyrica har extrem ångest och svarar dåligt på många preparat, så det behöver inte betyda något i ditt fall egentligen.
  • Anonym

Nu har jag googlat lite och bara läst en massa negativt om Lyrica, bla. att effekten försvinner efter några veckor.. och andra som haft massa biverkningar. Nu vet jag inte ens om jag vill börja med medicinen längre och eftersom jag är så känslig för all medicin så kommer jag säkert få en massa biverkningar också.

Den här läkaren som jag har just nu verkar ha NOLL koll på mediciner och ville ge mig atarax från hela början trots att jag sa att jag behöver något mot min starka ångest och att lugnande är som sockerpiller för mig..... utan det var jag själv som tipsade om Lyrican eftersom jag hört om den av en kompis.

En annan läkare vill att jag ska byta till Venlafaxin eftersom jag inte svarar så bra på SSRI (hjälper bara mot deppen) men ej mot ångesten, kan det också vara ett alternativ? Borde jag kontakta den andra läkaren?

Fler som äter Lyrica?

Blir helt förvirrad nu.

• Anonym

Du skulle kunna testa Efexor/Vanlafaxin, som du sa, eller alternativt Cymbalta. Båda är SNRI preparat och påverkar såväl noradrenalin som seratoninhalterna i hjärnan. Enligt den psykläkare jag träffade senast så har Efexorn ganska liten effekt på ångesten under 150mg.

• Anonym

Venlafaxin förstås, slinter på tangenterna här.

• flashieangel

Jag låg inne på psyk för några år sedan och fick då Lyrica mot ångest så helt fel har inte din läkare... Däremot vill jag aldrig nånsin ta den igen då jag blev som en jäkla zombie av den... gick som en vandrande vålnad o inga av mina nära o kära kände igen mig alls...jätteläskigt

• Anonym
    flashieangel skrev 2010-06-07 16:33:33 följande:
    Jag låg inne på psyk för några år sedan och fick då Lyrica mot ångest så helt fel har inte din läkare... Däremot vill jag aldrig nånsin ta den igen då jag blev som en jäkla zombie av den... gick som en vandrande vålnad o inga av mina nära o kära kände igen mig alls...jätteläskigt
    Ja säger ju de ! Helt läskigt är de ibland...typ som att happ  mnin sambo blev påkörd ( exempel )...who cares typ.
  • Anonym

Jag har ätit Lyrica i drygt 1 år nu. Den har hjälpt mig massor. Jag hade fruktansvärd ångest och dep innan jag började med lyrica. Knappt hanterbar ångest. Jag hade t.o.m självmordstankar emellanåt för att jag kände att jag inte orkar leva med ångest.
    Har provat flera olika mediciner, men inte blivit hjälpt.
    Nu äter jag lyrica och voxra och mår riktigt bra. Har aldrig självmordstankar nå mer och min ångest är nästan helt och hållet borta. Jag kan få ångest, men den är hanterbar.

Prova säger jag bara. Det som fungerar för någon annan behöver inte fungera för dig och vice versa.

Lycka till

Svar på tråden Lyrica mot ångest.. eller?