• Anonym

Lyrica mot ångest.. eller?

Hej!

Jag äter sertralin 150mg, den hjälper mot min depp men inte mot den starka ångesten som jag har... så nu har jag fått lyrica som jag ska kombinera med, men tydligen används lyrica mot bla. epelepsi, smärta o manodepressivitet (har jag för mig) men dessa problem har inte jag utan jag har bara stark ångest, tvångstankar och depression.

Kan den här medicinen även passa mig då?

Någon som har ätit/äter Lyrica mot just bara ångest? Har ni kännt av några biverkingar?

• Svar på tråden Lyrica mot ångest.. eller?
  • Mexter89
    JeanetteWallin skrev 2010-06-09 10:39:07 följande:
    Det är ganska tydligt att du med snitsiga ord försöker "bevisa" att du kan någonting. Men dock lika tydligt när du påstår att man är pillerberoende för att man äter smärtmedicin +  ätit psykofarmaka tidigare? En sådan bedömning kan omöjligt göras så snabbt uträknat.

Psykofarmaka åt jag imina tonår, alltså flera år sedan. Det handlade om en period på totalt 6 månader. Jag slutade med all medicin utan några som helst tecken på ett beroende.

Jag har nyss fått diagnosen endometrios, vilket innebär att jag ständigt har inflammation i magen. När jag har mens blöder jag in i magen, och livmodersslemhinna följer med och fastnar på onormala ställen i bukhålan. Det gör jävligt ont.
    Jag tar 50 mg tradolan (eller dexofen beroende på hur stark smärta jag har), två dagar när jag har ägglossning. Och tre dagar när jag har mens. Totalt 5 dagar under hela månaden. Kallar du det ett beroende?
    Visste inte att det handlade om så korta perioder, men då är det klart att du inte har ett beroende, men faktum kvarstår ändå att många har väldigt lätt för att bli beroende av dessa typer av läkemedel.

Jag försöker inte alls "bevisa" något genom snitsiga ord som du kanske har svårt att förstå. Jag skriver endast ren svenska, och om det råkar dyka upp lite svåra ord härochvar så kanske du borde ta och läsa på lite mer inom det yrke du påstår dig arbeta.

Hade du växlat aktivt mellan psykofarmaka och smärstillande, som det helt klart verkade som när du skrev att du brukade "gå på" anti-depp och nu "går på" kraftiga smärtstillande, så hade ju det varit ett tecken på att du har ett beroende av att påverka din hjärna, vilket är väldigt lätt att utveckla. 

Jag försöker inte få någon att verka dålig, jag försöker bara hjälpa, och jag vet med mig att det nästan alltid bättre att låta bli mediciner än det är att ta dom, det är bättre att härda ut och försöka att själv lära sig hur ens eget psyke fungerar. Istället för att bara försöka hämma vissa jobbiga egenskaper hos sig själv.
    Och detta gäller SPECIELLT när det är så kraftigt knark som lyrica. 
  • Anonym
    JeanetteWallin skrev 2010-06-09 10:33:28 följande:
    Det är svårt att veta över datorn hur pass starka dina biverkingar är. Känner du att det påverkar din förmåga att ta hand om ditt barn? I så fall skulle jag fundera en extra gång. Har du möjlighet till avlastning när din sambo arbetar (om du har någon sambo?). Kanske att du får sällskap av någon vän, dina föräldrar? Biverkningarna kan vara jobbiga till en början, men de positiva effekter som kommer sedan överväger oftast den korta perioden som är jobbig.

Men med största sannolikhet försvinner biverkningarna inom de närmsta tre veckorna. Jag har själv ätit medicinen tidigare och biverkningarna försvann efter en vecka för mig. När biverkningarna väl är över kommer den verkliga effekten.

Jag tror generellt sett INTE att du kommer glömma bort ditt barn för att du äter Lyrica. Biverkningar i all ära, men jag
    Okej, vad hade du för biverkningar av lyrican då? tyckte du dom hjälpte mot din ångest sen?
  • Anonym

Det blev så jobbigt nu, förutom fyllekänslan så upptäckte precis att jag har minnestöringar som är en vanlig biverkning, det känns som att jag inte kommer ihåg om saker har hänt eller inte. vi säger tex. jag kommer inte ihåg om jag nyss var i köket och hämtade ett äpple eller om jag har drömt något eller om det har hänt.... ska det vara så? Försvinner den här biverkningen? får man minnet tillbaka? snälla svara

• flashieangel
    Anonym skrev 2010-06-09 15:57:15 följande:
    Det blev så jobbigt nu, förutom fyllekänslan så upptäckte precis att jag har minnestöringar som är en vanlig biverkning, det känns som att jag inte kommer ihåg om saker har hänt eller inte. vi säger tex. jag kommer inte ihåg om jag nyss var i köket och hämtade ett äpple eller om jag har drömt något eller om det har hänt.... ska det vara så? Försvinner den här biverkningen? får man minnet tillbaka? snälla svara
    Jag var så när jag åt Lyrica, och tyvärr gick det inte över för mig. Mina nära o kära kände inte igen mig i mitt sätt, jag va som en vandrande vållnad... Jag kände mig full och berusad och sluddrade när jag pratade, ville mest sova hela tiden... Jag slutade och blev mycket bättre...
  • Anonym
    flashieangel skrev 2010-06-09 18:56:48 följande:
    Jag var så när jag åt Lyrica, och tyvärr gick det inte över för mig. Mina nära o kära kände inte igen mig i mitt sätt, jag va som en vandrande vållnad... Jag kände mig full och berusad och sluddrade när jag pratade, ville mest sova hela tiden... Jag slutade och blev mycket bättre...
    Kände du av minnestörningar också? min dotter rapade nyss efter maten och jag hörde inte ens det utan min sambo fick säga åt mig att hon just gjorde det. Hon satt jättenära mig och jag borde liksom hört för hon rapade jättehögt... Nu blev jag rädd..shit vad läskigt vad händer med mig?! Vad kan det vara för biverkning???
  • Anonym

Jag har slutat att Lyrica! Vilken skit medicin säger jag bara! Visst, jag hade ingen ångest men Av en enda tablett på bara 25mg så hände det en massa skumma grejer igår... nej, jag varken orkar eller vill bli dum i huvudet och glömsk och orkar inte heller vara drogad dygnet runt! Jag kunde inte heller skilja på om jag drömde eller om det har hänt på riktigt... ja en MASSA hände igår! Så hellre ångest än gå igenom ett sånt helvete! Men tack i allafall för alla svaren!

• Sofiero
    Anonym skrev 2010-06-10 07:45:20 följande:

Jag har slutat att Lyrica! Vilken skit medicin säger jag bara! Visst, jag hade ingen ångest men Av en enda tablett på bara 25mg så hände det en massa skumma grejer igår... nej, jag varken orkar eller vill bli dum i huvudet och glömsk och orkar inte heller vara drogad dygnet runt! Jag kunde inte heller skilja på om jag drömde eller om det har hänt på riktigt... ja en MASSA hände igår! Så hellre ångest än gå igenom ett sånt helvete! Men tack i allafall för alla svaren!

Så du tror att du kan "chocka" kroppen, som man ändå gör när man tar en ny medicin, och absolut inget händer?? Lycka till... Lyrica är ganska starka grejer, det är klart att kroppen reagerar när man inte är van. Det är ju som att ge sig ut på EN joggingtur med syfte att gå ner i vikt och sen aldrig mer, för "Vaddå, det hände ju inget!". Minns du din första fylla? Gissar att du tålde betydligt mindre då än vad du gör nu, även att kroppen reagerade annorlunda på sprit då än nu? Tänk alla som röker, hur många tyckte att första cigaretten smakade bra?? Man måste ju vänja kroppen vid allt.

Det är mer regel än undantag att kroppen reagerar på en ny medicin och du måste ju ge det i alla fall några veckor för att kunna avgöra om det är en "skitmedicin" eller inte. Så efter "en enda" tablett kan du räkna med att det händer fasen så mycket mer än efter kanske 25 tabletter, när kroppen fått vänja sej och anpassa sej. Dock tycker jag att du ska ta dina frågor och funderingar med din läkare och inte på FL. Visst, det är jättebra att fråga om andras erfarenheter, men många av svaren som du fått här är rent fasansfulla. Tror du verkligen att en läkare skulle skriva ut en medicin till dig om det var så självklart som vissa här vill ha det till att du glömmer bort/struntar i ditt eget barn av den?? Så länge du följer läkares ordination så är ytterst få mediciner "farliga", om det inte är extremfall så du är överkänslig mot något i den. Det är när man börjar mixtra själv, både vad gäller börja och sluta, som det kan hända otäcka saker.

Och med tanke på svaren som du fått här så gissar jag att du kände efter väldigt noga hur det kändes i kroppen, och minsta lilla förändring var Lyricans fel...? Så kontakta din läkare och förklara hur du känner och så får ni gemensamt komma på en lösning, men släng inte bort medicin för att du reagerat på FÖRSTA pillret!

Lycka till!
  • Anonym
    Sofiero skrev 2010-06-10 11:11:13 följande:
    Så du tror att du kan "chocka" kroppen, som man ändå gör när man tar en ny medicin, och absolut inget händer?? Lycka till... Lyrica är ganska starka grejer, det är klart att kroppen reagerar när man inte är van. Det är ju som att ge sig ut på EN joggingtur med syfte att gå ner i vikt och sen aldrig mer, för "Vaddå, det hände ju inget!". Minns du din första fylla? Gissar att du tålde betydligt mindre då än vad du gör nu, även att kroppen reagerade annorlunda på sprit då än nu? Tänk alla som röker, hur många tyckte att första cigaretten smakade bra?? Man måste ju vänja kroppen vid allt.

Det är mer regel än undantag att kroppen reagerar på en ny medicin och du måste ju ge det i alla fall några veckor för att kunna avgöra om det är en "skitmedicin" eller inte. Så efter "en enda" tablett kan du räkna med att det händer fasen så mycket mer än efter kanske 25 tabletter, när kroppen fått vänja sej och anpassa sej. Dock tycker jag att du ska ta dina frågor och funderingar med din läkare och inte på FL. Visst, det är jättebra att fråga om andras erfarenheter, men många av svaren som du fått här är rent fasansfulla. Tror du verkligen att en läkare skulle skriva ut en medicin till dig om det var så självklart som vissa här vill ha det till att du glömmer bort/struntar i ditt eget barn av den?? Så länge du följer läkares ordination så är ytterst få mediciner "farliga", om det inte är extremfall så du är överkänslig mot något i den. Det är när man börjar mixtra själv, både vad gäller börja och sluta, som det kan hända otäcka saker.

Och med tanke på svaren som du fått här så gissar jag att du kände efter väldigt noga hur det kändes i kroppen, och minsta lilla förändring var Lyricans fel...? Så kontakta din läkare och förklara hur du känner och så får ni gemensamt komma på en lösning, men släng inte bort medicin för att du reagerat på FÖRSTA pillret!

Lycka till!
    Du behöver inte låta så elak! och för det första så har du ingen aning vad som hände med mig igår och om du vill höra det så kan jag berätta det för dig, då tror jag inte att du skulle sitta och skriva så. Och det blev ännu enklare för mig att skita i pillren när man har en TRE månaders bebis hemma som man måste ta hand om helt ensam, så jag tycker att du ska fråga VARFÖR jag slutade med Lyrican innnan du uttalar dig, blev faktiskt ganska irriterad nu.
  • Anonym

Sofiero: sen så kan jag säga såhär.. Hade jag varit ensam och inte haft barn så kanske jag inte skulle ge upp Lyrican direkt men det är bara kanske, fast jag tvekar starkt. Men jag gjorde det här för min dotters skull och hon är mitt allt.

Och jo, allt var Lyricans fel, för jag känner mig själv så väl och mitt betende samt det som hände mig igår har aldrig någonsin hänt innan.

Eller så är jag helt enkelt extremt känslig för mediciner. Jag vet inte men jag tycker i alla fall att ditt svar var så fel, fel, fel för så kan man inte uttrycka sig så förens man verkligen VET vad som har hänt!

• Sofiero
    Anonym skrev 2010-06-10 11:15:54 följande:
    Du behöver inte låta så elak! och för det första så har du ingen aning vad som hände med mig igår och om du vill höra det så kan jag berätta det för dig, då tror jag inte att du skulle sitta och skriva så. Och det blev ännu enklare för mig att skita i pillren när man har en TRE månaders bebis hemma som man måste ta hand om helt ensam, så jag tycker att du ska fråga VARFÖR jag slutade med Lyrican innnan du uttalar dig, blev faktiskt ganska irriterad nu.
    Jag skulle precis säga det, jag upptäckte när jag läste igenom inlägget att tonen inte lät vidare trevlig och det var inte alls så jag menade så det ber jag om ursäkt för! Jag läste igenom tråden och blev skapligt irriterad på en del inlägg och det var absolut inte dina...! Sen gick allt av bara farten. Som sagt, förlåt för det!

Men oavsett vad som hände (om man då som sagt inte är överkänslig) så får man räkna med att kroppen reagerar konstigt på en ny medicin. Och du gör ju absolut som du själv vill, men tycker i alla fall att du ska prata med din läkare först och definitivt inte gå på vad folk på ett forum säger, för en del inlägg märktes att de verkligen påverkade dig. Och som jag skrivit så är det ju så individuellt, min syster hamnade på IVA när hon ätit Kåvepenin, ska jag då gå ut och flagga det som absolut livsfarligt för allmänheten?? Jag blev gravid trots en viss sorts p-piller, jag kan ju inte säga att ALLA blir det ändå.

Så det är bara DU som kan avgöra hur en medicin påverkar DIG och det är absolut omöjligt att säga efter ett piller. Blev du jättedålig så får ni väl börja på en mindre dos då, eller byta ut medicinen till en annan. Sen kan jag ju då tycka att det var dåligt av läkaren att inte informera dig om biverkningar, och speciellt om du har en liten bebis. När jag började med EP-medicin så fick jag inte vara ensam de första dygnen för även om riskerna var små så finns de ändå, har man otur så kan man kaskad-spy, hallucinera, svimma, yra, krampa, bli personlighetsförändrad, få andningsstillestånd etc, man vet ju aldrig hur det påverkar.
  • Anonym (Sarah)

Jag har haft lyrica sen 1 år tillbaka och har den tillsammans med sertralin. jag har fått livet tillbaka och ångesten har försvunnit till 90% och den kvarvarande kan jag hantera nu.
    Jag har 75mg morgon+kväll. Jag hade biverkningar i 3 veckor då jag kände mig skum och borta men sen gick det över och nu känner jag mig som vanligt men slipper ångesten.

Vad mycket dumheter som står i denna tråd. ja Lyrica är narkotikaklassad i vissa länder och det går att knarka på dom men det rör sig om doser på minst 800mg på en gång för den ovane och över 1000mg för den vane.

Dessa doser kommer man aldrig upp i om man har  lyrica mot ångest.
    Det finns en mäng mediciner man kan knarka på om man tar stora doser.

• Anonym
    Sofiero skrev 2010-06-10 11:37:01 följande:
    Jag skulle precis säga det, jag upptäckte när jag läste igenom inlägget att tonen inte lät vidare trevlig och det var inte alls så jag menade så det ber jag om ursäkt för! Jag läste igenom tråden och blev skapligt irriterad på en del inlägg och det var absolut inte dina...! Sen gick allt av bara farten. Som sagt, förlåt för det!

Men oavsett vad som hände (om man då som sagt inte är överkänslig) så får man räkna med att kroppen reagerar konstigt på en ny medicin. Och du gör ju absolut som du själv vill, men tycker i alla fall att du ska prata med din läkare först och definitivt inte gå på vad folk på ett forum säger, för en del inlägg märktes att de verkligen påverkade dig. Och som jag skrivit så är det ju så individuellt, min syster hamnade på IVA när hon ätit Kåvepenin, ska jag då gå ut och flagga det som absolut livsfarligt för allmänheten?? Jag blev gravid trots en viss sorts p-piller, jag kan ju inte säga att ALLA blir det ändå.

Så det är bara DU som kan avgöra hur en medicin påverkar DIG och det är absolut omöjligt att säga efter ett piller. Blev du jättedålig så får ni väl börja på en mindre dos då, eller byta ut medicinen till en annan. Sen kan jag ju då tycka att det var dåligt av läkaren att inte informera dig om biverkningar, och speciellt om du har en liten bebis. När jag började med EP-medicin så fick jag inte vara ensam de första dygnen för även om riskerna var små så finns de ändå, har man otur så kan man kaskad-spy, hallucinera, svimma, yra, krampa, bli personlighetsförändrad, få andningsstillestånd etc, man vet ju aldrig hur det påverkar.
    Jo, jag räknade med att man KAN få biverkningar men inte visste jag att det skulle vara SÅ illa som det var. Och det är klart att man inte kan avgöra om medicinen hjälper av ett piller, men som sagt det hände så mycket skumma saker efter att jag har tagit ett enda piller.. har ätit medicin förut, när jag började med sertralinet var det också riktigt jobbigt men detta som hände med Lyrican har jag aldrig någonsin varit med om, och jag har testat olika mediciner.. Men som sagt, hade inte jag haft en liten bebis hemma då kanske jag hade gett Lyrican en chans och när man har en liten bebis som är helt beroende av en som man måste ta hand om helt själv hela dagarna så passar det inte att känna sig så och bete sig så som jag gjorde, och jag blev ju inte SÅ påverkad av allt som hade skrivits här, visst lite grann.. men jag tog ett piller iallafall får att se vad som händer, och skulle det vara så illa att min dotter ta skada så planerade jag redan innan att inte ta mer piller. Hoppas du förstår lite mer vad du menar nu. Jag vet att det är kanske lite svårt för dig att förstå när du inte vet allt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-06-07 13:11:06 följande:
    Hej!

Jag äter sertralin 150mg, den hjälper mot min depp men inte mot den starka ångesten som jag har... så nu har jag fått lyrica som jag ska kombinera med, men tydligen används lyrica mot bla. epelepsi, smärta o manodepressivitet (har jag för mig) men dessa problem har inte jag utan jag har bara stark ångest, tvångstankar och depression.

Kan den här medicinen även passa mig då?

Någon som har ätit/äter Lyrica mot just bara ångest? Har ni kännt av några biverkingar?
    Äter inte Lyrica av samma orsak.

Men det är en nyare medicin med mindre biverkningar än de äldre som används mot samma sak.
  • Anonym (=))

Lägger till denna tråden i min favoritlista och ska läsa den när jag har tid. Jag har precis börjat med Lyrica med...

• spitulzd
    Anonym skrev 2010-06-09 10:11:02 följande:
    Nu när jag har läst det här så vill jag inte ta ett enda piller till. Men vad ska jag göra med så stark ångest? Jag har sertralin och sobril som jag tar varje dag, fungerar bra mot deppen men inte mot ångesten... vad jobbigt det blev nu, jag som tänkte ge det en chans, men inte nu efter läst detta. Redan efter första pillret började fick jag någon slags lyckorus, som att vara full o hög samtidigt, tog den igårkväll och fyllekänslan håller i sig. Nä nu tar jag och skiter i dessa piller... Men som sagt, vad ska jag göra med den här jobbiga ångesten? Jag orkar inte byta medicin, jag får så jobbiga biverkningar bara....  Jag vill helst lägga till någon medicn som funkar mot ångesten för sertralinet hjälper mot min depression.
    MEn gud äter du sobril och är mamma! Du vet väl att det är en bensodiazepin?! Det är ju fruktansvärt det är ju bara knarkare som tar sådana piller! Och lyrica på det! nej men gud har du pratat med socialtjänsten? Även fast du har dessa mediciner på recept så har du ju uppenbarligen stora sociala  problem och har barn! 
Svar på tråden Lyrica mot ångest.. eller?