JeanetteWallin skrev 2010-06-09 10:39:07 följande:
Det är ganska tydligt att du med snitsiga ord försöker "bevisa" att du kan någonting. Men dock lika tydligt när du påstår att man är pillerberoende för att man äter smärtmedicin + ätit psykofarmaka tidigare? En sådan bedömning kan omöjligt göras så snabbt uträknat.
Psykofarmaka åt jag imina tonår, alltså flera år sedan. Det handlade om en period på totalt 6 månader. Jag slutade med all medicin utan några som helst tecken på ett beroende.
Jag har nyss fått diagnosen endometrios, vilket innebär att jag ständigt har inflammation i magen. När jag har mens blöder jag in i magen, och livmodersslemhinna följer med och fastnar på onormala ställen i bukhålan. Det gör jävligt ont.
Jag tar 50 mg tradolan (eller dexofen beroende på hur stark smärta jag har), två dagar när jag har ägglossning. Och tre dagar när jag har mens. Totalt 5 dagar under hela månaden. Kallar du det ett beroende?
Visste inte att det handlade om så korta perioder, men då är det klart att du inte har ett beroende, men faktum kvarstår ändå att många har väldigt lätt för att bli beroende av dessa typer av läkemedel.
Jag försöker inte alls "bevisa" något genom snitsiga ord som du kanske har svårt att förstå. Jag skriver endast ren svenska, och om det råkar dyka upp lite svåra ord härochvar så kanske du borde ta och läsa på lite mer inom det yrke du påstår dig arbeta.
Hade du växlat aktivt mellan psykofarmaka och smärstillande, som det helt klart verkade som när du skrev att du brukade "gå på" anti-depp och nu "går på" kraftiga smärtstillande, så hade ju det varit ett tecken på att du har ett beroende av att påverka din hjärna, vilket är väldigt lätt att utveckla.
Jag försöker inte få någon att verka dålig, jag försöker bara hjälpa, och jag vet med mig att det nästan alltid bättre att låta bli mediciner än det är att ta dom, det är bättre att härda ut och försöka att själv lära sig hur ens eget psyke fungerar. Istället för att bara försöka hämma vissa jobbiga egenskaper hos sig själv.
Och detta gäller SPECIELLT när det är så kraftigt knark som lyrica.