• Sibeb

Tid vid daton för 13åring

Hur många timmar tillbringar din 13åring vid datorn?
    Tycker du att det är OK eller skulle du vilja minska den tiden?

JAg vet att många ungdomar (och vuxna) lever sitt liv vid datorn, men kan tycka att det blir lite mycket ibland. Har en 13årig bonus som inte kan hitta på något att göra om hon inte får titta på TV eller sitta vid datorn. Tycker det är sorgligt att teknologin tagit dö på fantasin. Visst måste hon få "umgås" med sina kompisar på Facebook osv, men var går gränsen? JAg tycker det vore trevligt om hon umgick med oss också.....

Det finns ju även andra aspekter. Vilka tjattar hon egentligen med osv..... MAn hör ju så mycket skit om vad som kan hända. Och oroar sig så klart en del. Hoppas bara att några av förmaningarn når iin i tonårshjärnan......

Vad tycker ni? Har ni satt några gränser? Har ni villkor för datoranvändandet? HAr era barn/ungdomar egen dator/TV?

• Svar på tråden Tid vid daton för 13åring
  • Therese6699

Jag hoppas du får många svar i den här tråden för jag har en 13 åring som vi försöker ha bra och schysta regler för.

Men just när det gäller spelande och TV tittande så är det alltid upphov till diskussion.
    Han har egen dator/TV och Xbox. Vi har regler för när han får spela. Väldigt generösa tycker jag själv, men det blir alltid diskussion om att han tycker det är för lite. Hade han visat att han kan hitta på andra saker, umgås med kompisar osv så hade jag inte varit lika oroad för det här. Men han håller inte på med något egentligen utan spelandet.

• Bröderna Bus

Jag har regeln (försöker iaf!!) att 1 timme dator, 2 timmar annat! Skulle såå lätt bli för mycket & sonen har datorförbud titt som tätt... Ingen dator före träning & läxorna ska göras först. Dessa regler har jag & sonen kommit överens om och det skulle fungera hur bra som helst om inte fadern tycker det är rätt bekvämt om barnen är bänkade framför datorn, men det är en annan tråd...

• Kattis73

Jag har samma problem med en trettonårig kille. Är datorna avstängd går han till tvn eller så spelar han på mobilen.
    Han umgås knappt med någon och jag försöker verkligen att få honom till att spela spel med mig eller gå ut, Ibland går det men det krävs mycket energi och övertalning och så måste alternativet vara roligt och lockande för att datorn ska kunna stängas av. Jag kommer inte hem förrän vid femtiden och han är hemma tidigare och sitter vi datorn när man kommer hem. Väldigt irriterande att han inte kan hitta på annat å göra. Nu på sommaren är det förstårs mindre dataspelande....men jag fasar för när han börjar skolan igen och det blir mer läxor och ansvar.

Vad göra??

• TweekiE

Hej! detta är kanske en inaktuell tråd, men jag bara måste få svara! Tungan ute

Hatar när jag inte får sitta vid datorn (såklart).

Men det bästa är väl att ha saker som h*n MÅSTE göra innan h*n får sitta vid datorn.

T.ex. du får sitta vid datorn om du gör dina matteläxor, städar ditt rum och så vidare...

tack och hej. 

• carrolinne

jag har aldrig förstått mig på föräldrar som sätter tider för hur länge deras barn får sitta vid datorn vad kan hända? h*n är en egen person! om h*n vill sitta vid datorn hela dagarna så får h*n väll göra det då

• carrolinne

mina döttrar är 12 o 15

• Sibeb
    carrolinne skrev 2010-08-15 01:00:39 följande:
    jag har aldrig förstått mig på föräldrar som sätter tider för hur länge deras barn får sitta vid datorn vad kan hända? h*n är en egen person! om h*n vill sitta vid datorn hela dagarna så får h*n väll göra det då

Lite komiskt inlägg tycker jag. Du skulle lika gärna ha skrivit "om h*n vill äta godis till middag, skippa läxorna och vara uppe till kl 2 en kväll innan skolan så kan han väl få göra det då".

Eller kanske det mest är sorgligt med föräldrar som tänker som du.

Tycker TweekiE´s förslag var bra.

En fråga till er alla: Vi har "förbjudit" egen dator och TV på rummet. Men vi har två TV-apparater och två datorer som får användas där de står. Vad tycker ni om det? Är vi mossiga eller kloka?

• dottermorochmormor
    carrolinne skrev 2010-08-15 01:00:39 följande:
    Tja, det kan bli som det blivit för mig och min dotter. Hon är 17 år och är sedan några år tillbaka spelberoende. Det gäller i första hand wow, men också internet.
    Hon har inga vänner, umgås inte med oss andra i familjen. Är sur, tvär och mår inte alls bra på något sätt i livet. Hon är deprimerad och sover dåligt.
    DET är vad som kan hända! Och det kan hända vem som helst när som helst.
    DÄRFÖR är det viktigt att sätta gränser, det är lätt att fastna och känna trygghet i en värld som faktiskt inte finns.
    Med vänner du faktiskt inte känner, även om det upplevs som så.

Jag ångrar mig så bittert att jag inte satt gränser för länge sedan. Att jag inte lyssnade på min magkänsla och satte stopp.

Du gör inte ditt barn en tjänst genom att tillåta h*n att sitta vid datorn närhelst och hur länge h*n själv vill. Så är det bara!
  • dottermorochmormor
    Sibeb skrev 2010-10-05 13:20:08 följande:

Lite komiskt inlägg tycker jag. Du skulle lika gärna ha skrivit "om h*n vill äta godis till middag, skippa läxorna och vara uppe till kl 2 en kväll innan skolan så kan han väl få göra det då".

Eller kanske det mest är sorgligt med föräldrar som tänker som du.

Tycker TweekiE´s förslag var bra.

En fråga till er alla: Vi har "förbjudit" egen dator och TV på rummet. Men vi har två TV-apparater och två datorer som får användas där de står. Vad tycker ni om det? Är vi mossiga eller kloka?

Jag håller med dig, fast jag tycker mest det är tragiskt.

Ni är inte mossiga, ni är starka och förnuftiga föräldrar helt enkelt. Tummen upp för er! :o)
  • Heleneced

Jag har också samma problem med min trettonåring. Nån som lyckats att dra ned dator/tv/Xbox tid utan alltför stora bråk?
    I fredags gick vi upp 3.40 med tvååringen för att han skulle kissa. Då upptäcker vi att stora killen sitter uppe och spelar fortfarande . Vet inte vad vi ska ta oss till...

• Jordgubbarmeglass

Jag kanske inte borde skriva då jag inte har några barn i tonåren...
    Men däremot en sambo som spelar EXTREMT mycket Xbox....
    och ja, vårat förhållande går under pga den jäkla konsolen!
    Lycka till ni föräldrar....

Att ens Xbox uppfanns tycker jag är fruktansvärt....

• Neelah

Vi hade "speltid" för barnen (min mans barn) och det var aldrig mer än en timme åt gången. Vi ställde äggklockan på en timme och när den ringde visste de att det var dags att sluta spela och göra något annat. Idag bor de hos sin mamma 50 mil härifrån och vi vet inte vad de har för regler där. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • moli

Jag beundrar er föräldrar som klarar att vara konsekventa med speltiden/datatiden....jag har försökt, men har aldrig lyckats fullfölja.....problematiken är att min 14 åring är 180cm lång och känns väldigt vuxen.....o så klart om man försöker domderar med en vuxen så får man en konflikt o en mur byggs upp....så jag vet inte om det är fel, men jag har inte "bråkat" så mycket om det här...men jag aktar mig att skaffa mer än en dator o en X-box, då kan man ju alltid göra anspråk på datorn/x-boxen.....fredagsmys med poppcorn och ngt nybakat då o då, brukar göra  att man får låna honom ett tag.....

• Kimona

Jag hade egen dator från det att jag var 17 och hon 15 år (av ekonomiska orsaker) men innan dess stod familjedatorn i vardagsrummet så det fanns inte en chans att vi kunde besöka skumma sidor utan att mamma såg.

• Kimona
    Kimona skrev 2010-10-11 01:05:57 följande:
    Jag hade egen dator från det att jag var 17 och hon 15 år (av ekonomiska orsaker) men innan dess stod familjedatorn i vardagsrummet så det fanns inte en chans att vi kunde besöka skumma sidor utan att mamma såg.
    Skrev "Jag och min syster" i huvudet men tydligen fattade inte fingrarna xD
  • cocacola

håller med både carrolinne och andra här jag hade också låtit mitt barn sitta vid datorn precis hur länge h*n ville men jag hade ju inte precis uppmuntrat h*n till det godis till middag om barnet e ett barn:p så nej om h*n är tonåring/ungdom så förväntar jag mig att h*n är såpass smart så att h*n fattar att det inte håller  men om h*n vill sååå ja kan ju inte direkt tvångsmata h*n haha skippa läxorna kan fortfarande inte tvinga va uppe t 2 jag kan inte tvinga att sova

Svar på tråden Tid vid daton för 13åring