Torris
Hej,
min flicka är torr i huden och därför river och kliar hon sig. Någon som har bra tips om hur jag kan hjälpa henne. Har provat Miniderm och liknande krämer. Hur ofta smörjer ni in era barn?
Hej,
min flicka är torr i huden och därför river och kliar hon sig. Någon som har bra tips om hur jag kan hjälpa henne. Har provat Miniderm och liknande krämer. Hur ofta smörjer ni in era barn?
När vi använde miniderm 2 ggr/dag, men sen byttevi till en utan mineralolja och då räcktedetmed 1 ggr/dagi någon vecka innan vi kunde sluta helt. Miniderm torkade ut hennes hud. Märktsamma på min hud. Kallpressad mandelolja är det som funkarbäst på mina barn, medans på mig är det kallpressad avokadoolja som är bäst (av detjag testat).
Vet inte om det kan tänkas funka på samma sätt, men själv har jag extremt torr hud och eksem som dock har blivit mycket bättre sedan jag som Blå Myran slutade med mineraloljor. Weledas Calendulalotion (som egentligen är för barn) fungerar bättre för mig än rena oljor. Kanske något för dina tjejer? Finns på de flesta hälsokostbutiker.
Har samma problem med min dotter. Hon blir liksom prickig/utslag och får klåda,läkaren säger att det beror på att hon är torr. Jag tycker inte heller att miniderm hjälper. Tackar för tråden och följer och ser om det kommer fler tips.
Min tjej får också prickiga utslag som kliar pga att hon är torr. Jag änvänder barnolja på henne och det verkar funka bra. Hon kliar sig i alla fall inte. Kanske kan vara något att testa?
Det är inte annan typ av hudreaktion hon får? Detta nedan är från FASS.
Jag kör med Repair på torra partier på mig själv och mina barn, sedan har vi alltid Hellosan salva som jag tycker är toppen. Ringblomsolja och olivolja ingår också i arsenalen. Lotioner och många krämer tycker jag bara torkar ut mer. De undviker jag helt! Mildison har vi aldrig testat.
Viktig information om något(ra) av hjälpämne(na) i Miniderm:
Miniderm kräm innehåller:
cetostearylalkohol, som kan ge lokala hudreaktioner (t ex kontakteksem).
propyl- och metylparahydroxibensoat, som kan ge allergiska reaktioner (eventuellt fördröjda).
Vi kör en kombination av just Weledas Calendula-lotion (finns bl a att köpa här: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Foer-barn/Hudvaard.htm ) och Oliva ECO bodylotion (som fnns på apoteket: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=239147 ).
Oftast masserar vi in ordentligt med olivan på kvällen (den går inte in så lätt i huden men verkar återfukta den effektivare) och sen bättrar vi på där det behövs med calendulan på morgonen (som sugs in i huden på ett kick men är lite "torr" att använda som ensam lotion). Det är svårt att hitta krämer utan mineraloljor i (många är fulla med silikon och/eller parabener också) och det är trist för de är verkligen inte särskilt bra på huden Men båda de här är fria ifrån det i alla fall.
A-Derma tycker vi funkar bra. Finns på Apoteket,.
Vi kör Helosan då och då. Speciellt i ryggslutet där hon fått några prickar av torr hud (säger bvc).
När vi gjorde vår kontroll då vi kom med med trollet så var han extremt torr över hela kroppen. Jag smörjde han bara med vanlig parfymfri lotion medans vi var nere i Polen.
Han gallskrek varje gång, förmodligen så sved/kliade det då jag smörjde in,,å det är nog inte så konstigt.
Barnläkaren här hemma påpekade "torrheten" och sa att det är mer eller mindre vanligt bland adoptivbarn,,å han sa att det beror många gånger på att dom får/fått i sig för lite vätska och att dom inre oganen tar all vätska som dom behöver och att huden blir i och med detta "lidande" så han sa överkonsumera vätska den närmaste tiden ( alltid ha en mugg fylld med vätska) och smörj varje morron och kväll bara med vanlig lotion (helst en tunnare som lätt drar in i huden).
Bada och duscha honom 1-2ggr i veckan bara. Så har vi gjort och nu är trollet hur fin som helst på kroppen. Ingen torrhet alls utan bara i ansiktet och läpparna mellan varven.
Tyckte först att det lät konstigt när han sa så,,men om man tänker efter så är det rätt så logiskt.
Så mycket vätska+en lätta och smidig lotion(helst parfymfri)+ej duscha ofta.
På torrfläckar kan man sätta bivax. Kanon är det. Smörjer in trollet på kvällarna med det i ansiktet+ läpparna och han är mer eller mindre sällan och aldrig torr.