Inlägg från: Forumvärd |Visa alla inlägg
  • Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Jag behöver tips massor med tips på goda och smidiga röror till smörgåstårta.

Sonen tar studenten och jag vill göra något riktigt smarrigt. Är det någon som har tips på något annat som det går att bjuda på så tar jag gärna emot det också

• Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!
  • Forumvärd
    Spiro skrev 2010-06-08 08:28:04 följande:
    Brukar göra smörgåstårta på polarbröd, tycker det blir mycket godare än de där torra brödbitarna man köper...
    Som röra brukar jag ha: leverpastej,bostongurka, cremé fraiche
    Rökt skinka, purjolök, creme fraiche, lite majonäs
    Tonfisk, lök/purjolök, creme fraiche, majonäs.
    Garnera med räkor och coctailtomater förslagsvis.
    Tack

Lägger du ihop brödet då så att det blir en rund tårta eller använder du det som halvmånar.
    Polarbröd är ett bra tips!
    För franskbröd blir så torrt.

Goda röror. Solig
    Det är bra med tips för annars blir det ingen variation och jag vill göra en riktigt sjudundrandegod tårta
  • Forumvärd
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 08:31:11 följande:
    majonäs och lite vispad grädde, hackad dill och hackat kokt ägg Tungan ute

smältost naturell, rökt hackad skinka, purkolök 

tonfisk på burk, hackad kokt ägg, dill, rödlök, majonäs o lite vispad grädde

mimosasallad färdig

västkustsallad Tungan ute
    Tack tack tack Solig

Vad brukar ni garnera med?
  • Forumvärd
    Spiro skrev 2010-06-08 08:39:15 följande:
    Gör den rund, blir finast så: spiro.blogg.se/2008/october/alltid-tid-for-bl...#comment
    Justja, brukar också ha ägg i tonfiskröran!
    Wow vilken snygg tårta Skål

Jag tycker det är rätt svårt att få till tårtan snyggt. Oftast så blir det för lite på den eller så ser den supertråkig och kladdig ut men din var riktigt riktigt fräsch!
  • Forumvärd
    Lady Namárië skrev 2010-06-08 08:49:15 följande:
    Här är min första riktiga smörgåstårta, från förra året:

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/ph...

Jag gjorde en basröra på majonnäs och Crème fraiche. Till första lagret blandade jag i räkor, till det andra hackad skinka. Tårtan är täckt med kaviargrädde (spritsad) och dekorerad med ungefär allt skit jag kunde hitta.
    Jag får prestationsångest
    Var det din första tårta?
    Min första tårta passar sig inte riktigt lika bra på bild kan jag ju dystert meddela
  • Forumvärd
    Mini liten skrev 2010-06-08 08:56:14 följande:

Länkar till ett gamalt inlägg i min blogg om hur jag gör... =0)

www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?...

Wow!

Tack det var inte illa!
    Ni är ju duktiga på att dekorera.
    Jag har liksom inte samma fantasi utan slänger på lite gurka, en uppskrämd och uppskuren tomat, några slekiga räkor och så ost. Inte blir det så där vackert inte
  • Forumvärd
    Pejgan skrev 2010-06-08 08:58:30 följande:
    Jag gillar en väldigt enkel. Utan komplicerade smaker som krockar och utan den förhatliga leverpastejen...

Rostbröd eller landgångsbröd.
    mjukost blandas med hackad skinka/lax/räkor till ett eller två lager.
    hårdkokta ägg hackas och blandas med majonäs och CURRY till ett lager.
    täck med en blandning av vispad grädde och majonäs och garnera med något passande.

Hackad paprika i olika färger, hackad sallad, gurkskivor, skinka rullad i "strutar", räkor, stenbitsrom, hackat ägg, vindruvor...
    Tack
    Hur får du till det så att franskbrödet inte blir så torrt?
    För oftast så blir mina lite torra även om de blir rätt goda
  • Forumvärd
    HonSomVet skrev 2010-06-08 09:16:49 följande:
    Tycker man brödet är för torrt kan man ju faktiskt fukta det lite med köttbuljong utspätt i vatten (TROR det var det mamma använde).
    Pejgan skrev 2010-06-08 09:17:54 följande:
    1. gör dem en dag i förväg.
    2. snåla inte med fyllningen
    3. om man ändå tycker det blir torrt - spraya eller dutta på lite mjölk/juice/saft/vatten på brödet innan du fyller.
    Tack för tipsen
    Det är väl det jag missar.
    Jag brukar göra tårtorna dagen innan men tipset att dutta på lite vätska är kanoners för det har jag missat. Då ska jag prova det.
  • Forumvärd
    Zimlis skrev 2010-06-08 09:39:47 följande:
    just det jag tog inte alls så mycket lax på garneringen - och använde stenbitsrom istället för den andra
    Jag dregglar Tungan ute
    Älskar smörgåstårta och bara tanken på det gör mig så sugen att göra en provtårta innan
    Men nej det ska jag inte göra. Får hålla mig
Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!