• Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Jag behöver tips massor med tips på goda och smidiga röror till smörgåstårta.

Sonen tar studenten och jag vill göra något riktigt smarrigt. Är det någon som har tips på något annat som det går att bjuda på så tar jag gärna emot det också

• Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!
  • Spiro

Brukar göra smörgåstårta på polarbröd, tycker det blir mycket godare än de där torra brödbitarna man köper...
    Som röra brukar jag ha: leverpastej,bostongurka, cremé fraiche
    Rökt skinka, purjolök, creme fraiche, lite majonäs
    Tonfisk, lök/purjolök, creme fraiche, majonäs.
    Garnera med räkor och coctailtomater förslagsvis.

• Forumvärd
    Spiro skrev 2010-06-08 08:28:04 följande:
    Brukar göra smörgåstårta på polarbröd, tycker det blir mycket godare än de där torra brödbitarna man köper...
    Som röra brukar jag ha: leverpastej,bostongurka, cremé fraiche
    Rökt skinka, purjolök, creme fraiche, lite majonäs
    Tonfisk, lök/purjolök, creme fraiche, majonäs.
    Garnera med räkor och coctailtomater förslagsvis.
    Tack

Lägger du ihop brödet då så att det blir en rund tårta eller använder du det som halvmånar.
    Polarbröd är ett bra tips!
    För franskbröd blir så torrt.

Goda röror. Solig
    Det är bra med tips för annars blir det ingen variation och jag vill göra en riktigt sjudundrandegod tårta
  • beadis

majonäs och lite vispad grädde, hackad dill och hackat kokt ägg Tungan ute

smältost naturell, rökt hackad skinka, purkolök 

tonfisk på burk, hackad kokt ägg, dill, rödlök, majonäs o lite vispad grädde

mimosasallad färdig

västkustsallad Tungan ute

• Forumvärd
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 08:31:11 följande:
    majonäs och lite vispad grädde, hackad dill och hackat kokt ägg Tungan ute

smältost naturell, rökt hackad skinka, purkolök 

tonfisk på burk, hackad kokt ägg, dill, rödlök, majonäs o lite vispad grädde

mimosasallad färdig

västkustsallad Tungan ute
    Tack tack tack Solig

Vad brukar ni garnera med?
  • Spiro

Gör den rund, blir finast så: spiro.blogg.se/2008/october/alltid-tid-for-bloggen-o.html
    Justja, brukar också ha ägg i tonfiskröran!

Forumvärd skrev 2010-06-08 08:31:03 följande:
    Tack

Lägger du ihop brödet då så att det blir en rund tårta eller använder du det som halvmånar.
    Polarbröd är ett bra tips!
    För franskbröd blir så torrt.

Goda röror. Solig
    Det är bra med tips för annars blir det ingen variation och jag vill göra en riktigt sjudundrandegod tårta
  • Forumvärd
    Spiro skrev 2010-06-08 08:39:15 följande:
    Gör den rund, blir finast så: spiro.blogg.se/2008/october/alltid-tid-for-bl...#comment
    Justja, brukar också ha ägg i tonfiskröran!
    Wow vilken snygg tårta Skål

Jag tycker det är rätt svårt att få till tårtan snyggt. Oftast så blir det för lite på den eller så ser den supertråkig och kladdig ut men din var riktigt riktigt fräsch!
  • Lady Namárië

Om jag använder franskbröd sprayar jag brödskvorna med t. ex äppeljuice ut en blomspruta för tt de skall bli lite saftigare. och så lägger jag ihop tårtan dagen innan och har den i kylen med en fuktig handduk över under natten.

Nu äter jag inte vanliga smörgåstårtor själv, men skagenröra brukar vara en populär fyllning.

*Blanda crème fraiche och majonnäs till lagom konsistens
    *Rör ner hackad (röd)lök, hackat kokt ägg och hackade räkor
    *Krydda med salt, svartpeppar, dill och citron

So say we all
  • Lady Namárië
    Lady Namárië skrev 2010-06-08 08:46:27 följande:
    Om jag använder franskbröd sprayar jag brödskvorna med t. ex äppeljuice ut en blomspruta för tt de skall bli lite saftigare. och så lägger jag ihop tårtan dagen innan och har den i kylen med en fuktig handduk över under natten.

Nu äter jag inte vanliga smörgåstårtor själv, men skagenröra brukar vara en populär fyllning.

*Blanda crème fraiche och majonnäs till lagom konsistens
    *Rör ner hackad (röd)lök, hackat kokt ägg och hackade räkor
    *Krydda med salt, svartpeppar, dill och citron
    Här är min första riktiga smörgåstårta, från förra året:

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/phpvuqunr.jpg

Jag gjorde en basröra på majonnäs och Crème fraiche. Till första lagret blandade jag i räkor, till det andra hackad skinka. Tårtan är täckt med kaviargrädde (spritsad) och dekorerad med ungefär allt skit jag kunde hitta.
    So say we all
  • uniMog

Jag gillar en väldigt enkel. Utan komplicerade smaker som krockar och utan den förhatliga leverpastejen...

Rostbröd eller landgångsbröd.
    mjukost blandas med hackad skinka/lax/räkor till ett eller två lager.
    hårdkokta ägg hackas och blandas med majonäs och CURRY till ett lager.
    täck med en blandning av vispad grädde och majonäs och garnera med något passande.

Hackad paprika i olika färger, hackad sallad, gurkskivor, skinka rullad i "strutar", räkor, stenbitsrom, hackat ägg, vindruvor...

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!