Inlägg från: Forumvärd |Visa alla inlägg
  • Forumvärd

Smörgåstårta bebhöver tips!

Mini liten skrev 2010-06-08 09:35:36 följande:
    Ja är det nått som tar tid av att göra hela så är det just dekorationen =0P kan ta mig timmar ibland...
    Ja och resultatet blev ju jättebra Skål
  • Forumvärd
    Zimlis skrev 2010-06-08 09:54:11 följande:
    Jag är med helt galen i smörgåstårta *Sluuuuuurp* - fast jag vill ha dem "cleana" inget blandande av kött och skaldjur.
    Smörgåstårta är en av mina laster
    Jag skulle kunna äta det oftare än vad det är nyttigt
  • Forumvärd
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 09:56:15 följande:
    [quote][quote-nick]Forumvärd skrev 2010-06-08 08:38:28 följande:[/quote-nick]Jag brukar göra så här...

Längt upp på tårtan lägger jag ett lager av röran majonäs, dill och hackad kokt ägg, så att det blir kletigt och att alla andra ingredienser fastnar bättre. Sen skivar jag tunt gurka och lägger längs sidorna, på tårtan lägger jag salladsblad (huvudsallad) sen tomat i klyftor, kokta ägg i klyftor, rökt skinka som jag rullar till "strutar" ostskivor som jag rullar också, ändarna på osten doppar jag i paprikapulver, för det ser fint ut Ibland har jag gravad lax som jag också rullar till strutor.
    Sen MASSOR av räkor på, Dill i kvistar, tunna paprika skivor,Citronskivor (ett måste om man har räkor på Tungan ute vindruvor, clemenentiner i klyftor, så det blir lite fruktinslag
    Man ha så mktpå en smörgåstårta, en del har typ köttbullar.

Kan tillägga att jag har jobbat just med att göra smörgåstårtor
    Antecknar och sparar
    För här ska garneras smörgåstårtor!
  • Forumvärd
    Boothwalker skrev 2010-06-08 09:58:59 följande:
    Har inget recept till smörgåstårta men om man vill göra tunnbrödssnittar kan jag rekommendera den här röran. (kanske funkar till smörgåstårta med, vad vet jag)

Rör ihop:
    Creme Fraiche
    Philadelphia
    Ost
    Skinka
    Äpple
    Gräslök
    Tack!! Solig

Det funkar ju på en smörgåstårta också. Snittar kan jag ju också göra, eller hur?

Jag har ett recept på snittar som blir dödligt goda.
    Finhackad rökt lax
    Creme Fraiche
    Keso naturell
    Finhackad röd lök
    Gräslök

Smeta på det på mjukt tunnbröd och rulla ihop och skär i lagomt stora bitar.
    Så gott!
  • Forumvärd
    Zimlis skrev 2010-06-08 10:05:16 följande:
    Men det är ju så gott.
    Min kompis hatar smörgåstårta och jag hade ju redan gjort smörgåstårtab *pekar upp i tråden*, men hon hade sagt att hoin kunde smaka lite.
    Hon tog om
    Hon fattade inte att en smörgåstårta kunde vara god så nu behöver jag inte vara nervös om jag bjuder hem henne på smörgåstårta igen
    Det är ett bra betyg

Jag gillar ju hemmagjorda mer än de man köper i affär. För oftast så slänger de bara på flera lager med Mimosasallad och annat färdigt klet och det blir för mastigt och smakar alldeles för mycket majonäs.
  • Forumvärd
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 10:09:14 följande:
    Antecknar och sparar För här ska garneras smörgåstårtor!

Det är verkligen inte så svårt att göra en tårta, på´t bara, blir säkert smaskigt Tungan ute
    Du får gärna lägga ut en bild på det sen
    Vågar vi det
    Alltså en bild på min tårta?

Jo men det måste jag ju absolut göra!
  • Forumvärd
    MuSiCLoVeR skrev 2010-06-08 10:14:57 följande:

Klart du vågar

Jag gillar själv att ta kort på mina verk..hehe

Zimlis skrev 2010-06-08 10:19:50 följande:
    tror faktiskt att det är just därför hon inte gillar smörgåstårta.
    Köpta är näää näää näää

Vi kräver en bild på dina tårtor sen!!!

Jag har en smarrig med, med tonfisk lök, creme fraiche, ägg räkor och gurka och naturligtvis dill och citron
    Då ska jag fota "kreationen" och lägga upp en bild
  • Forumvärd
    Lady Namárië skrev 2010-06-08 11:07:20 följande:
    Ja! Bild vill vi se!

Jag gillar inte vanlig smörgåstårta själv, men när jag gör en som jag skall äta av använder jag philadelphiaost som bas. Jag blandar hälften av osten med hackad purjo och hälften kör jag i mixer med soltorkade tomater och färsk basilika (blir ganska salt). Sedan skär jag ett runt bröd i bottnar och varvar fyllningarna, täcker med vanlig philadeplphia och lägger på tomat och ruccola. Inte så geggig som vanliga smörgåstårtor, men ett bra alternativ till vegetarianderna.

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/ph...
    Mums!Tungan ute*fortfarande en dregglande gubbe*

Jag åt en vegetarisk smörgåstårta en gång där fyllningen bara var rivna morötter, rivet äpple, riven lök och creme fraiche och majonäs. Den var riktigt god och smakade inte alls som jag trodde att den skulle göra. Blev glatt överraskad.
  • Forumvärd
    Lattjo skrev 2010-06-08 16:50:07 följande:
    Bästa snitten ever är en bit vitt bröd, linda in lite philadelphiaost i en skiva rökt skinka och så en klyfta mandarin (konserverad) uppepå. Till nyår gör jag nog närmare 100 stycken såna och vi brukar vara 5 personer men dom går åt som smör i solsken :)

Smörgåstårta brukar jag blanda CF och majonäs som grund och sen blanda i lite vad jag vill. Oftast ett lager med räkor och stråbitsrom (eller vad det heter) och ett lager med tonfisk. Jag dekorerar med blad från kruksallad runtom och sen har jag gurka, tomat, rom, räkor, citron, dill och lite annat på. Varierar lite beroende på vad som finns.

En annan god är att blanda basröran med hackad rökt skinka, purjo och majs i ett lager och ha leverpastej vispat med leverpastej på det andra lagret. Dekorerar med skinka, ost, purjo, majs, gurka och tomat :)

Jag är inte mycket för att blanda kött och skaldjur utan vill ha dom separat :)
    Tack Solig

Man kanske kan göra en tårta med "köttig" bas och en som det är fisk och skaldjur på.
  • Forumvärd
    Ylwis skrev 2010-06-08 18:22:28 följande:
    eller så gör du exotisk planka.
    skivad rostiff, tjälknöl,skinka el dylikt och en massa exotiska frukter en brietårta och till kan man ha potatissallad eller gratäng.
    Åh det lät gott!

Lägger du upp det som plockmat då eller gör du en planka åt var och en?
  • Forumvärd
    Ylwis skrev 2010-06-08 18:38:37 följande:
    JAg lääger det som plockmat på brickor, lägger upp köttet i olika högar och dekorerar med en massa exotiskfrukt och en bit brieost på varje bricka.
    Det var ett bra tips Solig
    Det blir en del fester här hemma i sommar och då ska jag absolut prova det. Det är så fräscht med plockmat och det måste bli maffigt när allt kommer på en bricka.
    Jag åt skaldjursbuffé en gång och då kom de inte med enorma fat fyllda med alla olika läckerheter så det var bara att plocka och njuta. Halva njutningen var själva fatet. Att se de här maffiga faten bäras in var en upplevelse i sig.
  • Forumvärd
    Mary Jo skrev 2010-06-08 18:51:05 följande:
    Alltså jag måste lägga till den här tråden i mina favoriter. Ska snart döpa min dotter och tänkte göra smörgåstårta. Gud vilka goda recept och vad duktiga ni är!!
    Gör så

Jag blir så glad över alla tips.
    Så i år blir det ingen tråkig tårta med bara ost, leverpastej och bostongurka
  • Forumvärd

Tack tack tack tack för alla goda tips Hjärta

Jag har precis kommit hem igen från studentfirandet och jag är smockfull av smarrig smörgåstårta.

Bild på skapelsen kommer sedan när kameran kommit hem igen
    Den är fortfarande ute på vift och skulle på studentfest

Svar på tråden Smörgåstårta bebhöver tips!