marskattan skrev 2010-06-09 13:58:29 följande:
Min katt krafsade mycket på balkongdörren ett tag. För oss hjälpte det att säga NEJ, FY allternativt knäppa med fingrarna tills hon slutade, när hon slutade vid tillsägning sa vi Duktig kisse och klappade henne eller gav henne lite katt godis. Efter ett tag förstog hon och vi behövde bara säga FY om hon krafsade.
Tillslut slutade hon upp helt, vi har vår balkong inhägnad så att hon kunde vara ute lite varje dag. Hon lärde sig snabbt att komma in när jag sa kom och knäppte med fingrarna.
Med katter gäller det att vara envis, bestämd och ge mycket beröm när de lyder. tror att det hjälper mer än alla sprayer i världen..
Lycka till med er katt, ni ska se att det löser sig med tiden.
Kul att höra att någon har haft samma problem och att du fick henne att sluta. Vi går ju upp varje gång och säger till henne och nu räcker det att man visar sig för henne så sticker hon. Antar att det är berömmet vi behöver bättre på. Man blir ju så frustrerad när hon inte slutar att man inte alls tänker på att berömma när hon inte gör det. Det är ju klart hon inte förstår vad vi vill när hon inte får beröm. Måste bättra på det.
Alexandra 90 skrev 2010-06-09 14:55:33 följande:
Jag har ett liknande problem själv med en av mina katter som är 2 år. Han fick börja gå ut 1-2 timmar åt gången, sen efter han varit in och ätit så ställer han sig vid dörren och börjar skrika. Men sånna är katter, man kan inte bara ge dem något sen ta bort det från dem. Bara att släppa ut katten på balkongen, eller göra henne till utekatt, är hon redan kastrerad så ska ju det inte vara några problem, låt naturen ha sin gång

Som sagt, vi bor på 3:e våningen så utekatt är ingenting som skulle funka. Dessutom är jag ganska emot utekatter i ett område som detta eftersom katter oftast går och gör sina behov i sandlådor och det är väldigt ofräscht att små barn ska sen trampa i detta.
Kattlucka hade varit kanon bra om det inte hade varit en hyreslägenhet.
Jag håller inte riktigt med om att katter är såna, har uppfostrat mina katter som hundar och jag kan inte tänka mig att en katt är så mycket svårare att avvänja med saker än vad en hund är. Som marskattan sa, man måste bara vara envisare.
Tar vi ut henne på gräsmattan utanför så är hon jätte rädd så jag tror inte det är riktigt ut hon vill ändå. Tror att det är för att dörren är stängd som hon gör det. Stänger man hall dörren så gör hon likadant, oavsett om hon är på vår sida dörren eller den andra. Toalett dörren (den som inte har kattlådan) har varit utsatt för samma problem innan. Så det känns inte som att vår lilla katt vill ut utan att hon inte gillar stängda dörrar.