• Caathrine

Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?

Jag och min sambo har 2 innekatter som snart är 2 år. Vi bor på 3 våningen med en ganska stor balkong. Har aldrig velat ha en utekatt men en granne berättade när vi skulle flytta in att hon hade inhägnat hennes balkong så att katterna kunde vara ute.

Vi tänkte börja med att testa om dem gillade att vara på balkongen och köpte vars ett koppel till dem.
    Dem har varit ute på balkongen kanske en 6 gånger men nu har vår honkatt börjat krafsa på fönsterna på nätterna och slutar inte.
    Vi har tillgång till att stänga ute dem från stora rummet men eftersom vi väntar en liten som efter några månader ska bo i sitt egen rum som ligger i hallen så kommer vi inte kunna ha dörren stängd där emellan.
    Vi har försökt att spruta vatten på henne varje gång hon gör det men det hjälper inte - 10 min efter så gör hon det igen.
    Problemet vi har är ju att hon väcker oss flera gånger om natten och med en liten bebis sen så kommer det inte alls att funka något vidare.

Vet inte riktigt vad vi ska göra :( Någon som har något tips?
    Vår hankatt gör ingenting alls. Han tycker inte ens om att vara ute på balkongen.

Båda katterna är kastrerade sedan 1 år tillbaka.

Vill inte ha några råd om att vi ska göra av med henne!

Snälla hjälp mig!

BF 8 Augusti!
  • Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?
  • Caathrine

Vi bor på 3 våningen i en svalgång, så utekatt är ingenting som ens skulle funka här. Känner heller inte att jag skulle ha den kontakten med min katt om hon skulle springa ute ofta.

Fyspray är det något då som luktar illa som inte vi kan känna eller? Har funderat på något sånt men vill ju helst inte att det ska lukta i hela lägenheten :P

Funderade även på om man kunde skrämma henne så hon kopplar balkongen med något dåligt men det skulle göra så ont i mig och se det lilla livet bli rädd om man skrämde henne.

BF 8 Augusti!
  • marskattan

Min katt krafsade mycket på balkongdörren ett tag. För oss hjälpte det att säga NEJ, FY allternativt knäppa med fingrarna tills hon slutade, när hon slutade vid tillsägning sa vi Duktig kisse och klappade henne eller gav henne lite katt godis. Efter ett tag förstog hon och vi behövde bara säga FY om hon krafsade.
     Tillslut slutade hon upp helt, vi har vår balkong inhägnad så att hon kunde vara ute lite varje dag. Hon lärde sig snabbt att komma in när jag sa kom och knäppte med fingrarna.
     Med katter gäller det att vara envis, bestämd och ge mycket beröm när de lyder. tror att det hjälper mer än alla sprayer i världen..
     Lycka till med er katt, ni ska se att det löser sig med tiden.

• humelibum

ett alternativ skulle ju kunna vara att ha en kattlucka till balkongen så kan de gå in och ut som de vill om ni hägnar in balkongen.

• Alexandra 90

Jag har ett liknande problem själv med en av mina katter som är 2 år. Han fick börja gå ut 1-2 timmar åt gången, sen efter han varit in och ätit så ställer han sig vid dörren och börjar skrika. Men sånna är katter, man kan inte bara ge dem något sen ta bort det från dem. Bara att släppa ut katten på balkongen, eller göra henne till utekatt, är hon redan kastrerad så ska ju det inte vara några problem, låt naturen ha sin gång Glad

• Alexandra 90

Låt katten vara en katt, inte en hund.

• Caathrine
    marskattan skrev 2010-06-09 13:58:29 följande:
    Min katt krafsade mycket på balkongdörren ett tag. För oss hjälpte det att säga NEJ, FY allternativt knäppa med fingrarna tills hon slutade, när hon slutade vid tillsägning sa vi Duktig kisse och klappade henne eller gav henne lite katt godis. Efter ett tag förstog hon och vi behövde bara säga FY om hon krafsade.
     Tillslut slutade hon upp helt, vi har vår balkong inhägnad så att hon kunde vara ute lite varje dag. Hon lärde sig snabbt att komma in när jag sa kom och knäppte med fingrarna.
     Med katter gäller det att vara envis, bestämd och ge mycket beröm när de lyder. tror att det hjälper mer än alla sprayer i världen..
     Lycka till med er katt, ni ska se att det löser sig med tiden.
    Kul att höra att någon har haft samma problem och att du fick henne att sluta. Vi går ju upp varje gång och säger till henne och nu räcker det att man visar sig för henne så sticker hon. Antar att det är berömmet vi behöver bättre på. Man blir ju så frustrerad när hon inte slutar att man inte alls tänker på att berömma när hon inte gör det. Det är ju klart hon inte förstår vad vi vill när hon inte får beröm. Måste bättra på det.
    Alexandra 90 skrev 2010-06-09 14:55:33 följande:
    Jag har ett liknande problem själv med en av mina katter som är 2 år. Han fick börja gå ut 1-2 timmar åt gången, sen efter han varit in och ätit så ställer han sig vid dörren och börjar skrika. Men sånna är katter, man kan inte bara ge dem något sen ta bort det från dem. Bara att släppa ut katten på balkongen, eller göra henne till utekatt, är hon redan kastrerad så ska ju det inte vara några problem, låt naturen ha sin gång Glad
    Som sagt, vi bor på 3:e våningen så utekatt är ingenting som skulle funka. Dessutom är jag ganska emot utekatter i ett område som detta eftersom katter oftast går och gör sina behov i sandlådor och det är väldigt ofräscht att små barn ska sen trampa i detta.

Kattlucka hade varit kanon bra om det inte hade varit en hyreslägenhet.

Jag håller inte riktigt med om att katter är såna, har uppfostrat mina katter som hundar och jag kan inte tänka mig att en katt är så mycket svårare att avvänja med saker än vad en hund är. Som marskattan sa, man måste bara vara envisare.

Tar vi ut henne på gräsmattan utanför så är hon jätte rädd så jag tror inte det är riktigt ut hon vill ändå. Tror att det är för att dörren är stängd som hon gör det. Stänger man hall dörren så gör hon likadant, oavsett om hon är på vår sida dörren eller den andra. Toalett dörren (den som inte har kattlådan) har varit utsatt för samma problem innan. Så det känns inte som att vår lilla katt vill ut utan att hon inte gillar stängda dörrar.
    BF 8 Augusti!
  • skorpionen80

Snart är det ju varmt om nätterna, då kan man ju ha balkongen öppen om den är inhägnad. Sen när det blir kallt så kommer hon troligtvis inte vilja gå ut.

Annars kan du lära henne rutiner. Tex öppna när du kommer hem från jobbet och låt det vara öppet x antal timmar. Efter ett tag borde hon förstå att det är då det är öppet (så brukar man göra med katter och koppelpromenader ifall de vill ut oftare än man själv har tid med).

Annars kan du prova leka med henne och trötta ut henne på kvällen och hoppas hon sover hela natten ;)

Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?