Inlägg från: marskattan |Visa alla inlägg
  • marskattan

Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?

Min katt krafsade mycket på balkongdörren ett tag. För oss hjälpte det att säga NEJ, FY allternativt knäppa med fingrarna tills hon slutade, när hon slutade vid tillsägning sa vi Duktig kisse och klappade henne eller gav henne lite katt godis. Efter ett tag förstog hon och vi behövde bara säga FY om hon krafsade.
     Tillslut slutade hon upp helt, vi har vår balkong inhägnad så att hon kunde vara ute lite varje dag. Hon lärde sig snabbt att komma in när jag sa kom och knäppte med fingrarna.
     Med katter gäller det att vara envis, bestämd och ge mycket beröm när de lyder. tror att det hjälper mer än alla sprayer i världen..
     Lycka till med er katt, ni ska se att det löser sig med tiden.

• marskattan
    Fru U skrev 2010-06-09 20:14:11 följande:

Det är helt naturligt för katter att riva på dörrar när de insett att det finns en värld bakom dörren.

De revir vi ger våra innekatter är väldigt små och det är inget konstigt i att de vill utöka reviret.

Feliway kan du spraya på dörren så klöser hon inte. Men det viktigaste är att du är konsekvent - dvs ignorera henne! Det kommer att ta veckor, kanske en månad eller två, innan hon förstår att det inte kommer att ske det hon vill ska ske.

Använd öronproppar är mitt råd

Bara en sak angående Feliway som Fru U rekomenderar, med vossa katter fungerar den jättebra, men med vår kattunge hade sprayen motsatt effekt.. Hon älskade doften så mycket att hon började klösa på vår nya soffa när vi provade Feliway, sen vet jag att den sprayen fungerar bra för andra katter.
     Men som sagt, jag är lite emot sprayer då jag alltid tyckt att man kan lära sina katter gränser med bestämdhet, mycket kärlek och beröm.
  • marskattan
    Fru U skrev 2010-06-10 22:39:01 följande:
    Ojdå. Så reagerade våra på vitpeppar (och även på aluminiumfolie).

Självklart kan man fostra katter utan sprayer men för oss var hjälper den jättemycket. Katten är helt enkelt envisare än vad jag är
    Jag vet känslan.. Man säger till dem tio ggr och de hoppar upp på tex köksbordet elva ggr.. Ibland har jag varit så frustread att jag slitit mitt hår .. Men det har lönat sig i slutändan, det är nog tur för mig att jag är rackarns envis själv .
Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?