Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Att bo i invandrartät förort.

Jag bor i en invandrartät förort (jag tror det går totalt 2 "helsvenska" barn i min dotters klass) och vi trivs jättebra.
    Med i stort sett allt.
    Skolan funkar jättebra och lärarna och barnen är helt underbara, fin sammanhållning i klassen och i området.
    Det enda problem jag någonsin haft, eller har, är att de slutat ställa ut gräsklippare på gårdarna, för att folk "skruvar på dem".
    Annars har jag aldrig trivts så bra någonstans i Sverige, som här.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Och ang att låta barnen få del av andra kulturer, så är vår familj svensk/brittisk/afrikansk/jamaicansk, vi andas multikultur!

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-10 15:03:20 följande:
    Våra barn kom hem förra veckan och berättade att dom gått bakom 2 äldre invandrardamer i en park där måna barn brukar leka. Helt plötsligt sätter sig ena kärringen rakt upp och ner och pissar... Det är det där...med det sunda förnuftet
    Jaha?
    Och svenska män pissar ALDRIG i princip varsomhelstnärsomhelstsåfortdettryckerpå?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-10 15:07:59 följande:
    Jodå...men barnen blev mest förvånade över att det just var 2 äldre damer... Fulla svenska män brukar pissa överallt... Men kärringarna kanske inte var nyktra iofs...
    Nej, svenska män är inte alls alltid fulla när de pissar överallt.
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Jag brukade gilla sådana här diskussioner, som handlar om invandring, integration och samhällsproblem, men numer är de så fruktansvärt löjliga, osakliga, ointelligenta, ostimulerande och inskränkta.

Folk sitter fast i sitt gamla stinkande perspektiv och vägrar, eller kanske helt enkelt inte förmår att tänka längre, jag vet inte vilket av ovanstående det kan vara.

Många har endast sett saker ur ett svenskt perspektiv, såklart det är det enda man förmår sig göra då.
    Jag har bott kring och med invandrare större delen av mitt liv och aldrig blivit kallad svennehora eller liknande.
    Och om ni tror att främlingsfientlighet mellan svenskar och invandrare inte finns så har ni riktigt fel.
    Skillnaden är att den främlingsfientligheten ter sig annorlunda, svenskar gillar som regel inte att stå på gatan och skrika saker, det sker mer på smyg, hemma runt bordet, på fikarasten, vid anställningsintervjuer, på bussen osv, kanske är det en förhoppning att det inte ska synas, inte ska märkas, men nog fan märks det.

Har inget mer att säga för jag kan redan nu förutspå hur den här diskussionen kommer fortlöpa och jag tänker inte ge mig in i den.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-10 15:14:54 följande:
    Undrar som svenska män oxå är överlägsna att skita i att sätta sina barn i en bilbarnstol?

Vad ska du skriva nu...om vad svenska män är över jävliga på? Det är som ett bollplank med dig... Det bara studsar tillbaka hela tiden

Måste vara jobbigt att köra "igelkottsförsvar" hela tiden.
    Jag vet inte om du inte vill eller om du inte kan förstå vad man försöker säga ibland.
    Om du någon gång tog dig tiden att läsa inlägg som är längre än 5 rader så skulle du se att jag kör med ganska mycket annat än igelkottförsvar.

Vad är din poäng med dina inlägg?
    Var finns dina argument?
    Vad exakt är det du vill förmedla?
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-10 15:20:16 följande:
    Ja, att svenskar sitter i smyg blir billigare för samhället. Andra är ju ist ute och bränner bilar m.m, kastar sten och kostar samhället an jävla massa skattepengar.
    Vad var det du kallade det?
    Igelkottförsvar?

Ha en underbar dag...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place

Det är mycket tal om invandrare och hur fel de gör, hela tiden, i allt. Påstår man att allt inte är invandrares fel blir man ofta nermosad ganska snabbt, men givetvis har svenskarna en roll i det hela och jag förstår inte varför den skulle vara obehagligare att se, än den roll ni dag ut och in i trådarna, ger invandrare.
    Det enda felet som jag egentligen tycker är svenskarnas, är att mycket av det Sverige och svenskar gör, direkt underblåser rasism.

"Det var mycket folk på Vivallabadet den dagen, varför också bevisläget blev gott. Många hörde: ”Jävla zigenardjävlar”, ”Jag skall knulla alla zigenare”, en del hörde även ”horor, horungar, slödder och tattare”. Åklagaren hävdade att då allt detta ropades till romer borde gaphalsen straffas för hets mot folkgrupp. Men han övertygade inte tingsrätten i Örebro, som friade: ”Kan inte anses nedsättande för den romska gruppens anseende.”

Denna dom upprörde Sverigedemokraterna, som menade att om den åtalade inte hetat Habibi utan Svensson hade hon säkert blivit fälld.

En del tyder på att Sverigedemokraterna kan ha rätt. Gäller det ordinär brottslighet kan invandrare knappast räkna med mildare behandling, snarare tvärtom. Men när det kommer till hatiskt tal verkar invandrarskapet förmildrande. Till exempel kommer incidenten vid badet inte med i statistiken över anmälda hatbrott, av det skälet att gaphalsen hette Habibi.

Enligt Brottsförebyggande rådets sätt att räkna är det alltså inte hatbrott om en invandrare hetsar mot romer eller svarta. Hatbrott blir det först när en svensk gör det. Det skall sägas att man på Brå ogillar denna regel, men tvingas följa instruktioner från Säpo. Som tydligen tar för givet att en hatisk invandrare utgör mindre risk än en svensk.

Själv undrar jag förstås hur Brå bär sig åt för att urskilja de riktiga svenskarna. Det är besvärligt, får jag höra, ”i anmälan finns sällan uppgifter om var någon är född. Så vi går på namnet”."

www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-man...
    (I väntan på Sverige är f.ö en artikelserie som alla bör läsa)

Rasism många möts av som svarta, är inte sällan från andra invandrare och inte nödvändigtvis från svenskar, det är ungefär 50/50 där.
    Att rasism finns hos invandrargrupper är helt klart!
    Jag har personligen väldigt svårt för judehatet hos många muslimer i Sverige (och utomlands), jag har väldigt svårt för hat mellan folkgrupper överhuvudtaget!
    Tycker det är så sjukt onödigt.

Det har blivit uppenbart att även om jag ser problemen, så håller jag sällan med om de lösningar som presenteras av många på FL.
    Man vill stirra sig blind på problemen, inte se det positiva, och skita totalt i hur vi ska alla, tillsammans, jobba för ett bättre samhälle.
    För det första måste vi ju förstå orsaken till problemen och inte fortsätta att klaga och klaga och klaga. Hur ska vi kunna lösa något alls om det enda vi är intresserade av är att peka ut en massa problem?
    Mer och större krav bör ställas, på alla, inte bara på invandrare, utan också på svenskar.
    Diskriminering på arbetsplatser och liknande är väldigt vanligt förekommande och vi måste, MÅSTE hitta en balansgång mellan "alla invandrare är offer" och "ut med packet". Det finns en gyllene medelväg!
    Våga prata och agera med och kring invandrare på samma sätt som ni gör med svenskar, många tar på sig antingen silkesvantar, eller stridyxan när de kommunicerar med en invandrare, varför är det så?

Vi skulle komma en bra bit på vägen om vi började behandla alla lika. 

"...Jag höll på att glömma Kista, där en del tjänstemän ville ta ned flaggan från kommunalhuset, på det att invandrarna på Järvafältet skulle känna sig mer hemma. Till all lycka råkade kommundirektören vara en japansk-italiensk-spansk indian. Luis Abascal hette han, från Uruguay var han, ”nu är vi i Sverige”, grymtade han och flaggan blev kvar.

Visst lever vi i intressanta tider. För rektorerna i Råneå och Klagshamn är blågult något suspekt, för Abascal är flaggan en samlande symbol. Därmed också sagt att vimsigheterna ovan, som driver allt fler ilskna medborgare i armarna på SD, samtidigt vittnar om klen inlevelse med de människor vars jämställdhet man påstår sig värna. Det är fantombilden av invandraren som de söker behaga. Eller är det kanske bara självbilden.

Sigtuna kommun tror sig gå i spetsen för det multikulturella samhället. Där gäller allmänt skollov på den ortodoxa långfredan, kurdisk-persiska nyåret noruz samt id al-fitr, slutfesten för ramadan. Inkluderande så det står härliga till. Det är bara det att för fru Cherine är det nog föga bekymmer att Kers­tin och Kalle går i skolan medan hon och familjen firar nyår. Hennes problem är att lära sig svenska. Var kan hon få upplysning? Ingenstans. Sigtuna är en av de få kommuner där all information, också den om kurser ”för dig som behöver lära dig svenska från grunden”, endast ges på det språket."

Detta om något underblåser rasism och främlingsfientlighet.

Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    Eshka skrev 2010-06-10 17:58:32 följande:
    Japp det har vi, men det var längesedan. Sedan brukar jag följa en del trådar och oftast är du också där och diskuterar och jag tycker som Stinky i detta fallet, mest för att jag fått den uppfattningen som han/hon beskrev efter allt jag läst.

Varför undrar du?
    Du har alltså fått uppfattningen att jag tycker att jag är förmer och att jag inte vill ha svenska män med små kukar?
    Tycker det här känns lite taget ur luften faktiskt.
    Du får gärna länka trådarna du pratar om, där du fått denna uppfattning, i min inbox.
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.