Inlägg från: fenja |Visa alla inlägg
  • fenja

Att bo i invandrartät förort.

Jag är uppväxt i invandrartätt område och även sedan min familj flyttade därifrån så fortsatte jag att gå i en invandrartät skola.

Först i vuxen ålder flyttade jag därifrån helt & hållet. Och jag skulle aldrig flytta tillbaka.

Det är bara att inse att de flesta invandrartäta områden/skolor snabbt blir väldigt nergångna - allmänt stökiga, vanskötta, och med dåligt utvecklad svenska.

Om det beror på dålig integration, social stigmatisering, kulturella skillnader, eller att de flesta invandrare har hamnat i miljonprogrammet som inte höll särskilt hög kvalité ens från början - det vet jag inte.

Men jag flyttar aldrig tillbaka och jag vill inte att mina barn ska växa upp i den miljön.

Däremot vill jag gärna att de får vänner från andra etniciteter, för det berikar och skapar tolerans & förståelse.

• fenja
    071001 skrev 2010-06-10 10:50:20 följande:
    Visst jag gick i Tensta Gymnasium, gick ut -93. Jag håller fortfarande med dig men det finns såklart undantag som alltid.
    Jag med. Gick ut -91.
  • fenja
    Roze skrev 2010-06-10 14:58:06 följande:
    Va f*n spelar det för roll om det ökar. Det viktigaste är att sveriges flykting/invandringspolitik suger nåt groooooooooooovt. Förstår du?
    Om den svenska invandringspolitiken "suger så grooooovt" - vad är det då som suger?!

Precisera gärna det, för det är rätt ofta man får höra argumentet att alla integrationsproblem och den sociala stigmatiseringen beror på att invandringspolitiken är så usel - men det är jävligt sällan man får höra VAD det är som är så uselt.

Så VAD är det som suger?!

- Tar vi emot för många? Vi kanske ska göra som Finland och bara ta emot en bråkdel varje år av vad vi gör idag?

- Bor det för många på samma ställe? Idag får de bosätta sig var de vill, och då hamnar de oftast där de har vänner/släktingar sedan tidigare. Vi kanske ska bestämma var varje nytillkommen invandrare får bo?

- Har de svårt att få den utbildning de behöver? Kanske räcker det inte att erbjuda SFI och möjligheter till att studera vidare i vår nuvarande skolorganisation. Vi kanske ska särbehandla mera och kvotera in invandrare på högskoleutbildningar?

Att det är svårt för invandrare att få jobb är ju tyvärr en verklighet - men det är något som det är svårt för staten att göra något åt. Det enda staten kan göra där är att se till att invandrare får så goda förutsättningar som möjligt för att söka arbete, dvs med bra språkkunskaper i svenska och möjligheter till en bra och efterfrågad utbildning.

Så jag skulle GÄRNA vilja få veta VAD det är som "suger så grooooovt"?!!!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.