Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

bitte67 skrev 2010-06-24 19:44:24 följande:
    Ja, det är iaf bättre att vara hemmablind än stenblind!
    Eller att vara hycklande. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Bam skrev 2010-06-24 20:09:38 följande:

Sten? Ja, det är vad som kastas på ambulanser på Rosengård.

Förorterna i Stockholm och lilla Rosengård har allvarliga problem. Tror ni verkligen att dom löser sig med snack om att "det är inte så farligt" eller "det är media som blåser upp det" ?

Realitycheck folks!

Tror du att de mår bättre av att folk konstant talar om för en att man bor i ett helvete och att allt man gör är fel, att man själv är fel? Speciellt när det oftast inte ens är sant?
  • Dorian Ertymexx
    Larsso skrev 2010-06-24 20:24:59 följande:
    Nu tycker jag alla ska lägga ner dravlet om att någonting är etniskt, dvs genetiskt, betingat. Det är skitsnack. Det är till mycket liten andel arv (gener) som avgör vem som blir brottsling och desto mer miljö och framförallt skillnad mellan egen kultur och den normkultur som råder där man verkar som har betydelse.

Det forskare visat på är att vissa etniska grupper kulturellt betingat är överrepresenterade i brott när de befinner sig i samhällen som präglas av en annan normkultur än deras egen. Dvs om det finns ett stort mentalt/psykiskt avstånd mellan deras egen kultur och den normkultur som finns i samhället är det ökad risk för att begå brott.

Alltså: Personer som formats och vuxit upp i en miljö som kulturellt står långt ifrån den svenska löper ökad risk att begå våldsbrott i Sverige.

Om motsatsen också är sann (dvs om etniska svenskar är överrepresenterade bland brottslingar i fjärran länder) låter jag vara osagt.

För att minska antalet våldsbrott bör integrationsarbetet alltså rikta in sig på att minska avståndet metalt och kulturellt mellan det "svenska" och de kulturer som står långt bort.

Men vem ska ändra sig? Vi, de, eller mötas mot mitten?
    Jag var sarkastisk, om det inte framgick. Jag tror inte på etnicitet på det vis som en del andra gör.

Vi ska mötas i mitten, givetvis.
  • Dorian Ertymexx
    Bam skrev 2010-06-24 20:38:44 följande:

Hur kommer det sig att du inte vet att Buddism inte är en religon? Anar vi en spricka i fasaden?

Ahem. Buddism är en religion. Det är inte en diskussion, det är fakta. Och jag har en teologistuderande som backar upp mig här i tråden. Eller menar du att religionsvetare vet mindre än du om religion?
  • Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:41:27 följande:
    Ahem. Buddism är en religion. Det är inte en diskussion, det är fakta. Och jag har en teologistuderande som backar upp mig här i tråden. Eller menar du att religionsvetare vet mindre än du om religion?
    Fast jag förstår om ni menar att hon har fel och ni rätt, det är ju vad ni gör konstant, hävdar att er lilla lokala sanning är större och mer sann än de som lever på plats. Ganska tråkig inställning på det hela taget.
  • Dorian Ertymexx
    Bam skrev 2010-06-24 20:44:41 följande:

När blev en teologistuderande en religonsvetare? Det finns hjärnkirurger som inte vet exakt var lilla hjärnan befinner sig.

Nej, men de vet vart hjärnan sitter. Eller menar du att buddismen är så liten och oviktig att den motsvarar lilla hjärnan? Nice...
  • Dorian Ertymexx
    Bam skrev 2010-06-24 20:52:56 följande:
    Det skrev jag väl ändå inte?
    Nej. Men jämförelsen gör mig fundersam. Att inte veta vad en viss sekt av shiiter tycker kan man inte kräva av alla religionsvetare. Men att veta om buddismen är en religion eller inte är litet mer allmänkunskap.
  • Dorian Ertymexx
    Larsso skrev 2010-06-24 21:00:01 följande:
    Det är väl just där som det kan diskuteras. Om huruvida vi 7-8 miljoner som utgör normkulturen och känner oss nöjda med det ska gå halva vägen i anpassning till minoritetskulturer som i huvudsak kommit till Sverige efter 1980.

Och om vi rör oss mentalt och kulturellt 5 steg närmare främmande kultur X, innebär inte det då bara att vi rör oss lika många steg bort ifrån någon annan främmande kultur Y som vi tidigare stått nära eller långt ifrån?
    Då kanske brottsfrekvensen från kultur Y istället ökar lika mycket som brotten från kultur X minskar så vi inte tjänat någonting i brottsstatistik på ändringarna.

Det tåls att diskutera. 
    Problemet är att det inte finns en sådan majoritetskultur. Det är en nationalistisk myt att Sverige (eller något annat land för den delen) är uniformt. Svenskar har en hel del sjå med de lokala kulturerna, oavsett om de är regionala, klassmässiga eller subkultursbetingade.

Det handlar inte om att närma sig EN kultur, det handlar om att öppna upp de svenska kulturerna för förändring. Och det sker och har skett i trettio år, vare sig man vill eller inte. Idag provar folk allt mer saker som tidigare generationer inte skulle vågat peta på, oavsett om det handlar om mat, resor, inredning, musik, böcker eller andlighet. Alla har inte den öppenheten, och det är där den verkliga konflikten ligger - mellan öppna svenskar och slutna svenskar.
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 02:00:35 följande:
    Förmodligen fördömmer så gott som alla muslimer Lars Vilks konst, även om dom inte kommer hit och slår ihjäl honom. I debatten om muhammedteckningarna har muslimerna bara bemött Lars Vilks med hat och har gång på gång hävdat att muslimska "regler" ska stå ovanför yttrandefriheten. Det bemötandet skiljer sig markant från Svenska kyrkans hantering av Ecce Homo.
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:35:18 följande:
    Kristna är inte decenniets mobbingobjekt. Det gör en viss skillnad.
    På vilket sätt är muslimer mobbningsobjekt? Alla religioner får ta emot en hel del kritik. Problemen uppstår när folk blir provocerade av kritik.
    Det första stycket är rena fördomar och inget annat. Att anta att en miljard människor tycker exakt likadant bara för att de delar religion är naivt i bästa fall, rasistiskt i värsta fall.

Du har missat att herr Bush gick ut i "korståg" mot islam? Att det blev OK att smäda, häda och kasta skit på islam på sätt som aldrig hade varit OK att göra mot, säg, buddism, hinduism eller judendom? Att många har rackat ned på islam helt enkelt därför att man nu "får" göra det? Helt utan objektiv syn på religionen och dess utövare?
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 02:13:56 följande:
    Betyder det att alla i tråden som skriver negativa saker om förorten är invandrarhatare? Ljuger folk om sina upplevelser i förorten bara för att kasta skit på invandrarna?

Man ser det man vill se. I synnerhet om man inte har sett så mycket mer än sin älskade förort.
    Oh please! Om det bara varit jag hade jag funderat på det, men jag är inte ensam om det. Och jag har bott på andra håll ca ett halvår när jag studerade. Och jag har vänner, flickvänner och andra som också är här titt som tätt som trivs här.

Och ja, folk överdriver och snackar skit. När jag gick på Tensta Gymnasium så hörde jag ofta folk som tyckte synd om mig, som trodde på sina kompisars bryllingars farbröders exhustrurs barnbarns berättelser om folk som fick spö mitt på ljusa dagen precis utanför skolan. Well, det hände aldrig under mina tre då jag pluggade där, och inte heller under de år jag jobbade och spelade teater i området. Jag säger inte att det är ett problemfritt område, men det ÄR massivt överdrivet av både slaskpressen och utav de som har ett intresse i att smutskasta allt som har med invandrare att göra. Det är ett faktum.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.