Inlägg från: Finis |Visa alla inlägg
  • Finis

Att bo i invandrartät förort.

Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-11 12:09:20 följande:
    och aktuell tydligen.
    Inte ett jävla skit egentligen. Bara dåliga ursäkter. Lika logiskt som klippet med Ulvesson.
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 12:18:04 följande:
    Nej jag bor inte i Stockholm, men jag bor i en av Sveriges största städer, så det är inte Ödeshög jag refererar till.
    Jag är inte blind inför problemen i förorterna, vi bor som sagt i en förort där svenskar är en minoritet, men det är en bra förort, folk trivs, vi har inga direkta problem och det är det jag vill illustrera.
    Att det finns invandrartäta områden UTAN alla dessa problem.
    Att det bor en övervägande majoritet av invandrare i en förort behöver nödvändigtvis inte betyda problem.

Jag undrar mest var vi gick fel, var misslyckades integrationen? Har den misslyckats (det här är en tråd känner jag...återkommer med länk, delta gärna!)
    Ok. Ja, det förklarar lite varför du klarat dig utan påhopp. Om man bor i en förort när nästan alla känner till alla så är det nog enklare. Men åk in till Sthlm och gå själv förbi ett gäng invandrarungdomar en kväll så ska du se att du är en erfarenhet rikare.
    Vad är en av Sveriges största städer om man får fråga?

Vet inte varför det skulle vara lugnare i just din förort. Kan inte svara så vad som gjorts rätt där. Men jag kan säga att det finns ingenstans i Sthlm där man skulle kunna ha en gemensam gräsklippare utan att den skulle vara snodd dagen efter.

Vad menar du med VI gick fel? Vi svenskar eller? Varför måste vi bära ansvar. Ska inte dom som beter sig illa bära ansvar? Eller är det som i klippet ovan, dom hade ju ingen lokal att vara i och då är allt ok? Även tända eld på skolbyggnader, men just det, det var ju riktat mot polisen... Visste inte att polisen gick i skolan fortfarande...

Känns faktiskt inte som du kan uttala dig riktigt om hur det är att leva i tex Rinkeby eller Rosengård eftersom där du bor är allt frid och fröjd. I Sthlm är det knappast så att man inte sätter sig bredvid en invandrare på bussen eller tunnelbanan, då blir du stående.

Är kanon att det fungerar så bra som det gör där DU bor. Men det är en raritet. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske har dom en lokal?? Kan spela biljard någonstans och då behövs det inte tändas eld på byggnader...  Det är ju kanon att det finns ställen där det faktiskt funkat med olika folkgrupper och religioner. Dom flesta ställen i världen funkar det inte. Frågan är hur man ska hitta dom rariteterna då.
    Vecka 22
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 12:37:00 följande:
    Men herregud..

Jag bor i sthlm har ta mig fan inga problem med vare sig delade gräsklippare eller att sätta mig bredvid en invandrare på tunnelbanan!

Ja vart gick det fel? Var gjorde vi fel? Är det inte vi svenskar som sätter upp reglerna i vårt land, som skapar den integration (och segregation) som råder i detta land eller hur tänkte du?
    Skämtar du eller? Vi som sätter upp reglerna? Jo det är det tamefan, vi har även poliser som ser till att dom följs. Men vad ska man göra om folk väljer att bryta mot dom givna reglerna och dessutom kastar sten på dom som försöker skapa ordning.

Bor du i ett hyresområde där det finns en gemensam gräsklippare som står kvar?? Det vill jag se.

Nej, menade inte att man inte kunde sätta sig bredvid invandrare. Jag svarade på nått som hon skrivit innan om att folk inte vågar sätta sig bredvid invandrare vilket inte stämmer i Sthlm.
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 12:41:35 följande:
    Med risk för att bli påhoppad av någon som tolkar följande som att jag "skryter om att jag är världsvan" så har jag bla bott i Brixton och Peckham i södra London (och detta under många år) som är Rinkeby på crack.
    Jag har många vänner i Stockholm (fast faktiskt inga i just Rinkeby) men väl andra förorter med dåligt rykte, så helt världsfrånvänd är jag inte.
    Har aldrig stött på problem med invandrargäng när jag varit där (även om det nu bara är ca en gång var tredje månad på ungefär).
    Har du gått själv då?

Är du så naiv att du tror att problemen i Rinkeby är påhittade för att du personligen haft tur att aldrig råkat ut för nått?

Som sagt. Över hela världen finns problem med att sammanföra olika folkgrupper och religioner. Varför skulle vi vara annorlunda och hittat det gyllene knepet?
    Vecka 22
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 12:46:13 följande:
    Nej. Jag skämtar inte ett dugg.

Du tycker alltså det är logiskt att skylla integrationsproblemen på invandrarna själva rakt av?

Nej vet du, jag tänker inte skriva ut min adress på internet. Men alright, jag är trött och detta är helt klart lite för okonstruktivt redan nu.
    Det är klart det är logiskt. Finns många invandrare som inte har några som helst problem att integreras i det nya landet. Finns många som inte VILL intrigeras och hellre vill leva som i deras hemland. Dom vill att Svenska samhället skall anpassa sig efter dom istället för att anstränga sig själva för att anpassa sig till sitt nya land. Samhället kan inte gå på knäna för att göra det så bra som möjligt för alla. Alla måste ta sitt eget ansvar.

Min pappa immigrerade hit på slutet av 60-talet med inte ett skit förutom kläderna på kroppen. Inte fan satte han sig och hoppades att nån skulle lösa allt åt honom. Han pluggade svenska, skaffade sig skitjobb och sakta men säkert byggde sig ett nytt liv i hans nya hemland.
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 12:51:51 följande:
    Då är ditt område också en "raritet".
    Haha, knappast hörru. Som sagt, hela världen har problem med integration av olika folkgrupper och religioner. SÅ nej, det är knappast ett undantag för förorterna i Sthlm.
    Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 12:49:52 följande:
    Jag har inte märkt något av det otrevliga som påstås ske här. Jag kan lätt gå förbi ett gäng med "invanderare" som ni så fint kallar dem. Enda händer inget eller så pratar vi lite, inte mer med det. Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad i stockholm (jag bor i uppsala). Jag har många gånger gått förbi invandrar gäng där utan några trubbel, aldrig med några trubbel. Min make har sprungit omkring mitt i natten i rinkeby och han upplevde inte heller något mer än folk som varnade för att gå på vissa ställen.

Att tända eld på skolor, ja det kanske inte är det smartaste men frågan är ju varför det sker. Jag tror inte på straff, jag tror på att försöka förebygga. Sluta lägg ner alltidg, fixa ställen folk kan vara på utan alkohol och som int ekostar massa pengar. se till så folk får kontakt med varandra, man slår inte sina vänner...
    Jaha, och om han hade sprugit på fel områden i Rinkeby då? Vad hade hänt då? Man kan väl knappast proklamera att ett ord är trygg att vistas i så länge man inte går på "fel" ställen. Tänk om man inte har nån som varnar en?

Menar såklart inte att varje gång man går förbi ett gäng invandrare så blir man attackerad, men det händer, och det händer ofta tyvärr. Sen vet jag inte om det beror på hur man ser ut, om man ser rädd ut eller om man säger hej och ler. Har en vän som var ute och gick med sin barnvagn. Helt plötsligt började dom följa efter henne. Hon tyckte det var obehagligt och började gå fortare, dom gick också fortare. Till slut började hon springa och dom sprang efter. Hon hann precis komma in och dra igen porten innan dom hann fram och tog tag i dörrhandtaget. Ska det behöva vara så? Är det ok då menar du? Menar du att det inte sker för att det aldrig hänt dig personligen?

Så en lokal där ungdomarna kan husera skulle resultera i mindre stökigheter? Man klagar på dåligt med pengar, men var finns logiken i att elda upp byggnader och tvinga dit kravallpoliser och brandmän? Som om det inte kostar pengar? Som om det inte gör saker värre??
    Vecka 22
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 12:59:20 följande:
    Är du säker på att du skiljer på integration och assimilering nu? För övrigt är det lite tråkigt ton här, känns inte så värst produktivt faktiskt.

Så din pappa var en mönsterinvandrare medan alla andra invandrare är rena rama skiten?
    Anser att dom går hand i hand. Eller?

Nej, det menar jag verkligen inte. Som du kan läsa OM i det inlägg du svarade på så står det att det finns många invandrare som inte har några problem att komma in i samhället. Är dom då "mönsterinvandrare" påstår du? En raritet? Eller är det dom som inte anstränger sig som är "dåliga"? Hur förklaras det att vissa inte har några problem med att lära sig svenska och skaffa jobb medan andra kan bo här i 20 år och knappt kan göra sig förstådda? Är det samhällets fel då eller? Hur kommer det sig att samhället lyckas med vissa och andra inte? Är det då verkligen integreringen som felar eller är det inställningen?
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:07:07 följande:
    Hur ofta händer det, att man blir attackerad av inmvandrare när man bara går förbi, Avium?
    Har knappast nån statistik på det. Händer ibland, händer ibland inte. Med attackerade menar jag även att man får skällsord ropade efter sig, blir rånad, misshandlad. Ja, hela baletten. Hände senast igår en kompis till mig. Var ute på promenad med barnvagn och sina föräldrar. Några ungdomar som skrek svennehora eller liknande efter dom. Dom stod även och kastade golfbollar på folk som gick förbi.
    Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 13:04:39 följande:
    hur menar du med att de inte vill integreras? Inte assimileras snarare...
    Finns många som inte VILL integreras i det nya landet. Inte assimileras heller.
    Vecka 22
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.