Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 12:18:04 följande:
Nej jag bor inte i Stockholm, men jag bor i en av Sveriges största städer, så det är inte Ödeshög jag refererar till.
Jag är inte blind inför problemen i förorterna, vi bor som sagt i en förort där svenskar är en minoritet, men det är en bra förort, folk trivs, vi har inga direkta problem och det är det jag vill illustrera.
Att det finns invandrartäta områden UTAN alla dessa problem.
Att det bor en övervägande majoritet av invandrare i en förort behöver nödvändigtvis inte betyda problem.
Jag undrar mest var vi gick fel, var misslyckades integrationen? Har den misslyckats (det här är en tråd känner jag...återkommer med länk, delta gärna!)
Ok. Ja, det förklarar lite varför du klarat dig utan påhopp. Om man bor i en förort när nästan alla känner till alla så är det nog enklare. Men åk in till Sthlm och gå själv förbi ett gäng invandrarungdomar en kväll så ska du se att du är en erfarenhet rikare.
Vad är en av Sveriges största städer om man får fråga?
Vet inte varför det skulle vara lugnare i just din förort. Kan inte svara så vad som gjorts rätt där. Men jag kan säga att det finns ingenstans i Sthlm där man skulle kunna ha en gemensam gräsklippare utan att den skulle vara snodd dagen efter.
Vad menar du med VI gick fel? Vi svenskar eller? Varför måste vi bära ansvar. Ska inte dom som beter sig illa bära ansvar? Eller är det som i klippet ovan, dom hade ju ingen lokal att vara i och då är allt ok? Även tända eld på skolbyggnader, men just det, det var ju riktat mot polisen... Visste inte att polisen gick i skolan fortfarande...
Känns faktiskt inte som du kan uttala dig riktigt om hur det är att leva i tex Rinkeby eller Rosengård eftersom där du bor är allt frid och fröjd. I Sthlm är det knappast så att man inte sätter sig bredvid en invandrare på bussen eller tunnelbanan, då blir du stående.
Är kanon att det fungerar så bra som det gör där DU bor. Men det är en raritet. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske har dom en lokal?? Kan spela biljard någonstans och då behövs det inte tändas eld på byggnader... Det är ju kanon att det finns ställen där det faktiskt funkat med olika folkgrupper och religioner. Dom flesta ställen i världen funkar det inte. Frågan är hur man ska hitta dom rariteterna då.