Inlägg från: Finis |Visa alla inlägg
  • Finis

Att bo i invandrartät förort.

gimatah skrev 2010-06-11 14:09:52 följande:
    Det du ger som exempel handlar alltså om integration inte assimilation.

För då skulle det betyda att man ska lära sig det svenska språket inte tala sitt modersmålsspråk sluta
    Det ärt inte jag som påstått att jag pratar om assimilering utan det är andra i tråden som påpekat att jag menar assimilering. Gå gärna tillbaka och titta.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 22:40:01 följande:
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:17:58 följande:
    Finns många som inte VILL integreras i det nya landet. Inte assimileras heller.
    Utifrån dessa inlägg tolkade jag det som om du menade att assimilering och integrering var samma eller liknande saker. Vilket det inte är det är varandras motsatser.
    Men jag förstår inte...var har jag skrivit det? Skrev ju att dom inte vill integreras ELLER assimileras.

Varandras motsatser är dom väl inte så båda handlar om en anpassning i samhället även om det är på olika sätt? Jag ser det inte så iaf, men det kanske är en tolkningsfråga. Men jag är absolut ingen språkexpert och är inte främmande för att lära mig nått nytt om jag nu missuppfattat innebörden av ordet.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 22:46:49 följande:
    Jag förstår och håller delvis med i det du skriver. Att man som individ har ett ansvar för sitt eget liv och för att kunna lyckas i detta samhälle så måste man lära sig språket och kunna förstå kulturen för att det ska gå bra, absolut där är vi överrens.

Men sedan skiljer vi oss lite när jag menar på att även samhället har ett ansvar för att dessa invandrare ska kunna ges möjligheten att lyckas.
    Ett känt ordspårk är "man blir som man umgås", och umgås man och vistas med en majoritet som är arbetslösa och inte kan språket, så är det ganska givet att man är dömd att bli densamme.

Personligen tror jag på en uppluckring av dessa sociekonomiska problemområdena vore ett steg i rätt riktning. För den första generation som kom till Sverige för att söka jobb var verkligen tacksamma över att få det.
    Men den andre generationen som är född här och inte ser sina chanser som en annan infödd svensk lär inte vara lika tacksam, snarare undrar dom varför dom ska behandlas sämre.
    Jag håller med om att samhället har ett ansvar. Men inte hela ansvaret. Och resurserna som finns är inte obegränsade. Tycker även vi ska ta hand om varandra och inte fortsätta försöka rädda världen. Någon gång måste vi städa upp "hemma".

Ja, miljonprogrammen borde rivas. Frågan är var man skall ta vägen... Men det finns nog en hel del som inte VILL flytta även om det i längden kanske vore det bästa.

Varför skulle inte andra generationens invandrare ha samma chanser dom en infödd svensk? Eller, varför ses det så. Jag är själv andra gen. invandrare (eller är 75% icke svensk). Anser mig inte ha sämre förutsättningar än mina hel svenska vänner. Tror mycket handlar om inställning.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 22:55:57 följande:
    Med varandras motsatser menar jag på så sätt att det inte handlar om att få invandrarna att bli en del av sämhället. Utan det snarare handlar om att man som individ måste byta bort sitt ursprung/identitet mot det nya samhällets.
    Alltså integration då möts man i mitten, alla har rätt till sina olikheter men anpassar sig till varandra. Assimilering betyder att antigen så blir du exakt som oss eller så vill vi inte ha dig här.
    Trodde man kunde assimileras i Sverige och fortfarande behålla sin religion tex. Finns ju inget exakt exemplar på hur en svensk är??
    Vecka 22
  • Finis
    TereseA skrev 2010-06-11 23:06:34 följande:
    Problemet är väl egentligen att man inte vill bo i en invadrartät område tan man vill inte bo där det är kriminalitet oavsett om det bor svenskar el invandrare.Rubriken får en att tro att alla invandrare bränner bilar och är kriminella.
    Självklart är det så. Tyvärr pågår det mycket skit i dessa områden. Majoriteten av invånarna där är invandrare. Man drar ju slutsatsen av att invånarna i ett område skapar "stämningen". Därmed talar statistiken sitt eget språk. Låter lite luddigt kanske, men du fattar...
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 23:08:19 följande:
    Det är ett faktum att man inte lyckas om man bor i ett invandrartätt område som ett mer svenskt område. Visst mkt handlar om inställningar men mkt handlar om att vissa namn och utseenden diskrimineras.

Anna, vars mamma är lärarinna och bor i (ngt svenskt område). Har både lättare att få ett jobb och bostad än Fatima, vars mamma är städerska och som bor i ett invandrartätt område.
    Förstår inte riktigt vad mammornas yrke har med saken att göra?
    Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 23:16:17 följande:
    Men det är ju just det som är grejen, folk är olika!
    Jag klarade inte av att bo kvar i min hemby, andra gjorde det. Under samma förutsättningar finns liksom inte eftersom det är mycket som spelar in. 
    Du kan fortfarande inte ursäkta alla som beter sig illa med att det är synd om dom. Oavsett om det är invandrare eller inte. Ska någon som växer upp med alkoholiserade arbetslösa föräldrar ha mer "rätt" att begå brott för att det är synd om dom??
    Man kan inte bortförklara tex kravallerna i Rinkeby nu i dagarna med att dom har det jobbigt. Ja, finns många som har/haft det jobbigt. Alla reagerar olika på skiten som händer. MEN faktum måste kvarstå att man ska få konsekvenser och ta ansvar för det man gör OAVSETT anledning.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 23:15:54 följande:
    Sverige låter som ett underbart generöst land som tar emot både flyktingar och andra invandrare. Men problemet är att man har inga planer för dessa människor som sedan ska leva här.
    Redan från början borde man veta hur resurserna ser ut i olika kommuner runt om i landet.
    Vart finns det behov av arbetskraft som kan leda till självförsörjning och ansvarstagande. Låt HELA sverige dela detta ansvar om man nu så snällt ska ta emot människor.
    Varför låter man individer bli bidragsberoende?
    SFI vad är det för ett jäkla skämt? Sätt ut folk på praktik från första början, låt dom komma in i samhället och träffa Svenskar nya som gamla.
    Man buntar ihop alla invandrare med samma nationaliteter i en och samma klass och tanken är att dessa ska bli en del av det svenska samhället, sedan undrar man varför dom inte lär sig svenska?
    Ja, SFI suger. Finns dock alternativa sätt att lära sig svenska på. Hade in kille i min klass som lärt sig svenska via serietidningar tex.

Men man kan se det som att Sverige ÄR generöst som ger dessa invandrare tak över huvudet och mat på bordet när dom kommer hit. Alla är ju knappast flyktingar som tvingats från deras hem. Arbeten som inte finns kan inte "ges" bort. Nu vet inte jag hur det fungerar när man kommer till Sverige, om man själv får välja var man vill bo eller om man blir placerad. Men det vore ju logiskt med mer "spridning".
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 23:39:49 följande:
    Fast det är ungefär som om jag som rektor på en skola skulle ta emot fler elever än vad mina resurser tillåter och sedan inte ha tillräckligt med material så som böcker o.s.v för att sedan säga till eleverna ja men ni ska vara glada att ni får gå i skolan ivfl.

Alternativa sätt? Vilka då menar du? Jag kan inte lära mig ett främmande språk genom att läsa serietidningar ivfl. Jag skulle behöva INTEGRERAS med människor för att kunna lära mig av andra både språk och kultur.
    Jag tycker inte att det är samma sak, men men.

Ja alternativa sätt finns såklart. Sfi är inte enda sättet att lära sig svenska på, och uppenbarligen inte det bästa heller. Vet folk som försökt lära sig svenska med hjälp av en bok/tidning och ordbok. Finns ju skivor vi kan köpa för att lära oss andra språk, kanske finns det för svenska också? Själv lärde jag mig engelska som barn genom att titta på TV utan text. Har en vän vars kille lärt sig svenska genom att titta på Jalla jalla och Kopps. (Dock svär han rätt mycket, hehe). Så klart alternativa sätt finns om man verkligen vill.
    Skulle du flytta till Italien utan att ha möjlighet att gå i skolan och lära sig så hade du hittat andra vägar till språket, eller? Man kan ju knappast påstå att SFI är ENDA sättet, hur okontroversiella dom andra sätten än må vara.
    gimatah skrev 2010-06-11 23:34:51 följande:
    Jo man kan faktisk förklara folks beteendemönster med bakomliggande orsaker.
    Det rättfärdigar inte handlandet men kan man komma åt orsakerna så kan man förebygga.
    Ett barn till missbrukande föräldrar kommer med stor sannolikhet att påverkas av det negativt.
    Kan man tidigt ta detta barn ur det destruktivafamiljeförhållandet tidigt så kan man ge det barnet stora möjligheter till att må bättre och lyckas i framtiden.
    Samma sak gäller i större omfattning, dvs är det missär, blir invånare påverkade negativt.
    Man kan förklara det, men det ursäktar det inte.
    Vecka 22
  • Finis
    hemljuvahem skrev 2010-06-12 17:17:54 följande:
    Men i alla fall handlar det inte om att acceptera kultur eller hudfärg.

Det handlar om att känna sig trygg där man bor.
    Synd att jag inte är uppfostrad att ta sådan skit som uppbrända förskolor och stenkastning mot fönster etc.
    Vecka 22
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.