gimatah skrev 2010-06-11 23:39:49 följande:
Fast det är ungefär som om jag som rektor på en skola skulle ta emot fler elever än vad mina resurser tillåter och sedan inte ha tillräckligt med material så som böcker o.s.v för att sedan säga till eleverna ja men ni ska vara glada att ni får gå i skolan ivfl.
Alternativa sätt? Vilka då menar du? Jag kan inte lära mig ett främmande språk genom att läsa serietidningar ivfl. Jag skulle behöva INTEGRERAS med människor för att kunna lära mig av andra både språk och kultur.
Jag tycker inte att det är samma sak, men men.
Ja alternativa sätt finns såklart. Sfi är inte enda sättet att lära sig svenska på, och uppenbarligen inte det bästa heller. Vet folk som försökt lära sig svenska med hjälp av en bok/tidning och ordbok. Finns ju skivor vi kan köpa för att lära oss andra språk, kanske finns det för svenska också? Själv lärde jag mig engelska som barn genom att titta på TV utan text. Har en vän vars kille lärt sig svenska genom att titta på Jalla jalla och Kopps. (Dock svär han rätt mycket, hehe). Så klart alternativa sätt finns om man verkligen vill.
Skulle du flytta till Italien utan att ha möjlighet att gå i skolan och lära sig så hade du hittat andra vägar till språket, eller? Man kan ju knappast påstå att SFI är ENDA sättet, hur okontroversiella dom andra sätten än må vara.
gimatah skrev 2010-06-11 23:34:51 följande:
Jo man kan faktisk förklara folks beteendemönster med bakomliggande orsaker.
Det rättfärdigar inte handlandet men kan man komma åt orsakerna så kan man förebygga.
Ett barn till missbrukande föräldrar kommer med stor sannolikhet att påverkas av det negativt.
Kan man tidigt ta detta barn ur det destruktivafamiljeförhållandet tidigt så kan man ge det barnet stora möjligheter till att må bättre och lyckas i framtiden.
Samma sak gäller i större omfattning, dvs är det missär, blir invånare påverkade negativt.
Man kan förklara det, men det ursäktar det inte.