Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

Hund kissar inne när han lämnas ensam

Ja jag funderade också på understimulering.
    Även om du anser att han är färdig och slut efter stimulering/uttröttning före han lämnas ensam så kanske han inte alls är det.
    När han lämnas hur ser hans kroppsspråk ut? Talar du om att "nu ska matte gå" eller gullas han med? Lämnar du honom bara med ett "stanna/vakta huset" ? Det du gör och säger betyder massor för hunden, och han vet att du ska lämna huset långt innan du själv gör en ansats till att resa dig. 5-10 minuter är lång tid för en hund som inte är säker i sitt hem på egen hand.

Träningen av lämning ska inte ske NÄR hunden ska lämnas utan långt före. Att syssla en massa med hunden innan lämning gör inte hunden tryggare/lugnare. Lång cykeltur, dvs rel hård aktivering av kroppen innan varje övning och lämning så hunden slappnar av och har tömt sig på överskottsenergi.

Varför gör du skillnad på bemötande av hunden då den kissat/inte kissat? Beröm ska komma på sekunden hunden gör ngt rätt precis som en korrigering ska komma på sekunden hunden gör ngt fel. 

• qenzo
    MikaTela88 skrev 2010-06-10 13:29:19 följande:
    #10 - Att jag gör skillnad är precis som jag skrev varför i första inlägget (olika djur lär in på olika vis precis som vi människor). När jag ignorerade för jag inte kunde korrigera direkt så blev situationen VÄRRE då började han även kissa inne när jag var hemma, när jag gick ut på balkongen och rökte osv osv.

Det jag är noga med är att inte gulla då jag har läst mycket att det förstärker hundens osäkerhet att något otäckt är på gång att ske.
    Vi kommer lite ur kurs här men, när du berömmer honom så vet DU varför han får beröm. Men hunden vet inte. Han ser sin förare glad och kanske lite uppspelt men vet inte varför.
    Det var därför jag undrade. Hundar lever för stunden och stunden är liksom redan över när du kommer hem och berömmer. Om du förstår vad jag menar? :)

Precis som du säger så förstärker man oftast hundens dåvarande sinnesbalans med gull och plutt. Praktexempel är ju småhundsägare som gärna lyfter sin hund i famnen då en större hund kommer fram.
    Jag pratar öht inte med min hund om han inte är sansad. OM jag inte tränar förstås. Då sker korrigering/beröm i enlighet med fel/rätt beteende.

Vad gäller ignorering så vet jag inte hur du menar riktigt. Att du inte "ser honom"? *r det så du menar? Isf kan du ju "se" hunden utan att titta/röra honom. Vilket inte blir en ignorans av hndens existens.

Fasen det är svårt att förklara i text... Börjar förstå varför många hundböcker är svåra att förstå :P
  • qenzo
    MikuAndSaraLi skrev 2010-06-11 19:01:44 följande:
    Min hund är likadan. Fast han är bara 7 månader iofs.
    Han är helt rumsren så länge vi är hemma.
    Men är jag ute i bara 2 min så har han hävt ur sej en massa.
    Och jag brukar gå ut långpromenad med honom om jag vet att jag ska någonstans som kommer ta en stund.
    Då brukar han BOKSTAVLIGT talat stå och kissa i 5 min på samma ställe.
    Och så bajsar han 3-4 STOOORA högar. Tar två påsar på varje hög för att få med allt.
    Och ändå..
    När jag kommer hem möts jag av 2-3 lika stora bajshögar och en massa kisspölar - plus spyor som han ätit upp och så spytt upp igen och så ätit.. ja, du fattar..
    Börjar bli rent uppgiven. Ber till alla gudar jag känner till att denhär valptiden ska gå fort över.
    Jag skulle kontrollera fodret och vattenupptaget rakt av om jag var i din situation.
    Mat som passar hunden och som dess kropp tar åt sig, kommer inte ut i 5-7 stora bajshögar per dag. Tydligt tecken på att det är ngt galet med fodret eller din hunds foderupptag.
    Jag skulle också börja kontrollera hur mkt hunden egentligen dricker och om han dricker mkt, varför?
  • qenzo
    Lathunden skrev 2010-06-11 19:10:17 följande:
    Ni som har problemen - varför kontaktar ni inte utbildad person som kan hjälpa er på plats?
    För att FL är experternas mötesplats :P Du har verkligen inte begripit det ;)

Nej skämt åsido. Det är skrämmande hur sällan folk med "problem" faktiskt vet vart de ska vända sig och vet de om det, görs det ändå inte. Är nyfiken på varför, jag med..
  • qenzo
    MikuAndSaraLi skrev 2010-06-11 23:01:22 följande:
    Jo, vi har prövat flera olika foder.
    Nu är det ju varmt så dom har alltid vatten i skålarna och den fylls på Minst en gång om dan (snarare 2 gånger)
    Vår stora hund kan vara likadan. Hon bajsar också otroliga högar - men inte lika ofta. En gång per promenad. Men hon är ju rumsren också.
    Ska gå till en veterinär så snart som möjligt. Har itne råd just nu - hade tänkt göra det i början av nästa vecka för skatteåterbäringen. Men den dyker aldrig upp >.<
    Ska ringa på Måndag (hoppas pengarna dyker upp tills dess) och försöka få et tid så snart som möjligt.
    Han är farlig. Äter glas, tuggar på köksknivar...
    Allt står inte rätt till. Han kan inte vara rastlös, tror jag inte - då vi går till skogen och en hundgård med honom och andra hunden ofta ofta och han får verkligen leka av sej med både andra hundar och oss.
    Men somsagt - ska kolla med veterinär.
    Mja jag skulle inte vara så snabb att döma hunden som vare sig "farlig" eller "icke rastlös".
    Du säger att han får gå till skogen. Och göra vad? En hundgård. Att göra vad? Andra hundar, ok det är en social bit. men hur mycket får hunden använda hjärnan? Alltså aktiva övningar som tröttar hunden mentalt?
    Det är nästan omöjligt att få en hund trött kroppsligt, men mentalt går det relativt snabbt. 
    Nu har ju jag inte sett hunden, men utifrån vad du skriver ser jag framför mig en hund som inte är det minsta trött mentalt och har funnit lajbans grejjer att sysselsätta sig med på egen hand. 
  • qenzo
    Lathunden skrev 2010-06-16 10:37:12 följande:
    Hehe, jodå, det förstod jag för 4 år sen Men hade varit kul att höra motiveringarna.
    Säg till när du får några :P

Nä jag tror att internet tagit kol på mycket av folkets kreativitet. Allt ska gå så fort nu.. Då finns det inte tid för instruktörer och långa/många träningspass per dag.
  • qenzo
    AnnelieTyresö skrev 2010-06-16 18:01:06 följande:

Jag satt å kikade på lite olika hundar förut, å tyvärr är det så att de som haft en sådan hund som ts har ville mellan 50-75% INTE ha den rasen igen, då den där är så fruktat envis och nästan sjukligt uthållig och omöjlig att göra trött.

Minns inte vart jag hittade siffrorna, men jag googlade nog bara runt lite.

Alla hundar går att göra trötta mentalt.. Fysiskt är däremot väldigt svårt.
Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam