Mad as snow skrev 2010-07-01 14:25:18 följande:
Fast ja... jag hänger ju en hel del i barnlöshetstrådarna. Förmodligen mer än vad du och TS i fertilitetstråden gör (menar inte att skriva er på näsan, men jag tror att det är så). Och min samlade bild av ofrivilligt barnlösa är att de vet ALLT om eventuella orsaker till det hela. De flesta av oss har rannsakat hela vår person, både fysiskt och psykiskt. Varenda litet livsmedel man trycker i sig, varenda kilo, varenda slemhinna. När man ska färga håret står man och väger skiten i handen och funderar på om det kan bidra negativt. Ett glas vin innebär inte sällan skuldkänslor. Och dem av oss som tar kontakt med vården, vilket den övervägande majoriteten faktiskt gör, så går man igenom allt detta igen. Man missar liksom inte att man behöver gå ner 10 eller 20 kilo. Och har man missat det innan så får man garanterat veta detta av första bästa undersköterska som man stöter på. Varken du eller Ts i den tråden har någon sorts viktig funktion att fylla där, att era inlägg om folks övervikt skulle öppna ögonen på dem och få dem att förändra sina liv. Det är extremt fåfängt att tro det i det här sammanhanget.
Jag tror alltså att dilemmat med överviktiga barnlösa i förnekelse om övervikten inte är ett riktigt problem. Jag tror faktiskt inte det. Jag tror däremot att sådana där trådar startas för att provocera och för att bli underhållen av reaktionerna.
Och åter igen: jag är inte överviktig. Men jag är lite dallrig för tillfället

och jag är framför allt insatt i hur det är att vara ofrivilligt barnlös och alla de frågor man ställs inför då. Man missar i regel inte ett sådant problem. Inte i den grad att det skulle vara något sorts utbrett samhällsproblem.
Jag hade kunnat hålla med dig, om det inte vore för svaren i själva tråden. Jag håller heller inte med om allt i trådstarten, men det finns tillräckligt många som irriterar mig nog när de tror att allt annat är orsak till problem, än övervikten. Eller att den inte har så stor betydelse som alla/läkarna säger. Jag bryr mig inte riktigt om vad folk svarar, jag avskyr enbart när folk kommer med dumma argument som osar förnekelse. Det finns många som får skuldkänslor över ett glas vin eller att färga håret, men strunta i att äta för mycket eller röra på sig är det likförbannat inte alla som gör. För DET är svårare än att gå runt och ha skuldkänslor för allt. Och ja, visst kan det bli så att man lagrar skuldkänslor som fettvalkar, men det förklarar bara till viss del.
"Det handlar inte om vad man äter utan varför" i samma andetag som "Jag har BMI 36 men det kan inte stämma för titta jag ser inte alls fet ut" blir liksom hej hallå...
Och jag går heller inte in för den tråden, hade jag gjort det så hade du märkt det där!