Bebbe2006 skrev 2010-08-22 19:31:39 följande:
Här i Stockholm (Sveriges huvudstad) betyder Fick att man har fått något. Blev betyder att något har blivit.
TS använder Fick, vilket syftar på "få betalt genom Landstinget". Hon hade använt "Blev" om hon hade undrat över hur resultatet hade blivit.
Dessa två ord betyder samma sak i hela Sverige. Mitt råd till er är att börja i första klass och sedan fortsätta vidare och se hur långt ni kommer. Klarar ni hela lågstadiet så ska ni vara stolta över er själva, tycker jag, för då har ni avancerat enormt från där ni verkar befinna er idag.
Ojojoj, var det här det enda du kunde komma med nu? Låga dåliga påhopp? Ja, gisses. Själv har jag bott i Stockholm och jo, det är ganska många ord som har olika användingsområden,syftningar och betydelser i vårt avlånga land. En sak som jag säger här uppe i norra norrland behöver inte betyda samma sak som i södra norrland, stockholm eller skåne och tvärtom.
Och bara för att Stockholm är sveriges huvudstad betyder inte det att allt som sägs där stämmer över resten av landet *upplyser*
Men visst, jag får börja lågstadiet igen för mina universitetsstudier klarar jag uppenbarligen inte av enligt dig. Konstigt bara att jag kurs efter kurs blivit godkänd.