• Candra

Docka till 1-åring?

Min dotter fyller 1 i juli.
    Vi planerar att köpa en dockvagn och nån docka till henne. Vagnen har vi redan sett ut, en som är från 9 månader, den borde ju vara ganska stabil tycker jag.
    Nu är min fråga, vilken docka ska vi satsa på? Vill inte ha en hård platsdocka, utan en sån med tygkropp, men det övriga plast.. Ska gärna finnas i fler hudfärger och ha hår, men det är inget måste. Gå att byta kläder på osv..

Nåt tips?

• Svar på tråden Docka till 1-åring?
  • Rocktroll

Min dotter fick en docka av mina föräldrar kring sin 1 års dag bara för att hon inte hade en enda och en flicka ska ha en docka sa dom Tungan ute Och hon ÄLSKAR den. Släpar med den överallt och pussar och kramar på den Hjärta hon brukar t.om försöka mata den med sin välling och macka haha.

www.shoppinggatan.se/handla/dockor/dockset_tina_massor_av_tillbehor/visa

Denna var det hon fick :) perfelt storlek till en 1 åring och den säger några ord om man trycker på magen men det är inte superenkelt så har inte kollat om det går att stänga av. Alla tillbehören kanske inte är så kul nu men när hon blir lite större kommer dom nog väl till hands.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • La Lola
    Candra skrev 2010-06-10 09:04:14 följande:
    Jag har ingen aning. Minns att jag ville ha en chou chou när jag var liten, och den vägde väl en del kanske.. Men det var inte likadan, det var en bebisvariant. De har (iaf de jag känt på) bönor i kroppen istället för vadd, för att de ska vara lite mer "bebislika" i kroppen..
    Aha, ok!
    Vill de bära dockan så är det ju en fördel om den är lätt tänkte jag.

Lycka till i jakten på dockan!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Candra
    Rocktroll skrev 2010-06-10 09:06:36 följande:
    Min dotter fick en docka av mina föräldrar kring sin 1 års dag bara för att hon inte hade en enda och en flicka ska ha en docka sa dom Tungan ute Och hon ÄLSKAR den. Släpar med den överallt och pussar och kramar på den Hjärta hon brukar t.om försöka mata den med sin välling och macka haha.

www.shoppinggatan.se/handla/dockor/dockset_ti...

Denna var det hon fick :) perfelt storlek till en 1 åring och den säger några ord om man trycker på magen men det är inte superenkelt så har inte kollat om det går att stänga av. Alla tillbehören kanske inte är så kul nu men när hon blir lite större kommer dom nog väl till hands.
    Dubbelt tack, både för tipset och för länken Den kollar jag vidare i.

Hur gammal är hon nu? Min unge sitter av någon anledning och slår sina dockor i ansiktet med sina sandleksaker.. Försöker intala mig att hon MATAR dem, men det ser ju lite brutalt ut
  • Rocktroll
    Candra skrev 2010-06-10 09:11:59 följande:
    Dubbelt tack, både för tipset och för länken Den kollar jag vidare i.

Hur gammal är hon nu? Min unge sitter av någon anledning och slår sina dockor i ansiktet med sina sandleksaker.. Försöker intala mig att hon MATAR dem, men det ser ju lite brutalt ut
    Hahaha Tungan ute hon är snart 14 månader så inte så stor än heller. Men hon är så försiktig med sin docka, lägger den i sin gåvagn och kör runt på den haha. Hon har aldrig gillat nallar eller något sånt så vi blev lite chockade när hon började bära runt på den där dockan hela tiden. Märkte att den nästan är lika stor som babyborn som kläderna till den dockan passar säkert denna med. Men jag tänkte kanske köpa lite prematur kläder på ullared när dom som följde med börjar bli slitna Tyst
  • Rocktroll

Har förresten för mig att den dockan fanns med andra hudfärger med för jag har ett vagt minne av bilder på förpackningen med andra dockor i samma serie Glad

• Candra
    Rocktroll skrev 2010-06-10 09:15:13 följande:
    Hahaha Tungan ute hon är snart 14 månader så inte så stor än heller. Men hon är så försiktig med sin docka, lägger den i sin gåvagn och kör runt på den haha. Hon har aldrig gillat nallar eller något sånt så vi blev lite chockade när hon började bära runt på den där dockan hela tiden. Märkte att den nästan är lika stor som babyborn som kläderna till den dockan passar säkert denna med. Men jag tänkte kanske köpa lite prematur kläder på ullared när dom som följde med börjar bli slitna Tyst
    Hehe, ju, kör runt på saker jag fröken här också, men hon får utbrott på sin gåvagn titt som tätt eftersom den är så svår att svänga med Därav köpa dockvagn
    Hon är egentligen såld på bilar, men kan ju alltid försöka få henne att öppna ögonen för dockor också Tungan ute
  • Candra
    La Lola skrev 2010-06-10 09:07:26 följande:
    Aha, ok!
    Vill de bära dockan så är det ju en fördel om den är lätt tänkte jag.

Lycka till i jakten på dockan!
    Tack för hjälpen
  • Candra
    Rocktroll skrev 2010-06-10 09:20:59 följande:
    Denna dockan va ju bara för söt Glad och lite lik din dotter om det är hon på bilden Tungan ute

www.leksakslandet.se/oxid.php/sid/96ee067639d.../
    Den var verkligen söt ja

Oj jo, det är min dotter på bilden Där var hon dock 7 månader, så den är ganska gammal, bilden
  • Candra

Och jo* skulle det stå! Tangentbordet vill inte samarbeta med mig idag!

• Candra

Men den har hård kropp va? Kanske inte spelar så stor roll, jag vet inte.. Men kanske är svårhanterligt för en 1-åring.. Skulle din tös klara av en hård docka?

• Krokodilen

Dockor med hår kan bli så fula efter ett litet tag. Småbarn kammar dem ju inte direkt och dockan kan ju få smaka en del mat osv. Enklast om den bara går att torka av, men det är vad jag tycker. Lycka till!!!

• Candra
    Krokodilen skrev 2010-06-10 09:37:57 följande:
    Dockor med hår kan bli så fula efter ett litet tag. Småbarn kammar dem ju inte direkt och dockan kan ju få smaka en del mat osv. Enklast om den bara går att torka av, men det är vad jag tycker. Lycka till!!!
    Jo, visserligen, men hon är inte överdrivet förtjust i dockor utan hår. Finns ju åtminstone dem som inte har så långt, alt. så får väl jag borsta Tungan ute
  • Rocktroll

Den sista jag länka till har nog hård kropp men jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll Glad tycker det är smidigt med den hon har med sjuk kropp däremot för att den är gosigare att krama på.

• Candra
    Rocktroll skrev 2010-06-10 09:51:21 följande:
    Den sista jag länka till har nog hård kropp men jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll Glad tycker det är smidigt med den hon har med sjuk kropp däremot för att den är gosigare att krama på.
    Stackars dockan som är sjuk Skämt åsido.

Jo, det kanske är så.. Den är från 18 månader, så sån stor skillnad är det ju iofs inte.
    Krama kan hon göra sina kramdjur isf, hon har dessutom två dockor med tygkropp redan, en med övriga delar i plast, en annan helt i tyg Tungan ute Fastnade verkligen för den Tungan ute Tack igen.
  • Candra
    lövet skrev 2010-06-10 11:24:18 följande:
    Rekommenderar Corolledockorna - dom lite mindre (30 cm) med mjuk kropp. Fantastiska - mjuk kropp och hårt ansikte/ben/armar. Dockan Tidoo har mjuk kropp och går att bada med - många utseenden. Finns bl.a. här. 
    www.traotto.se/corolle_dockor.htm#arton
    Åh, de var också jättesöta! Fanns några med mörkare hy också, kul
    Måste man beställa dem, eller kan man köpa dem nån annanstans?
  • Candra
    Rocktroll skrev 2010-06-10 09:20:59 följande:
    Denna dockan va ju bara för söt Glad och lite lik din dotter om det är hon på bilden Tungan ute

www.leksakslandet.se/oxid.php/sid/96ee067639d.../
    Idag har vi fått hem den Så sjukt söt! Helnöjd! Den var dock mörkare än jag trodde, men det gör mig inget alls! Ville ju ha en lite mörkare docka.
  • Candra

Perfekt, märkte just att den har mjuk kropp! Mer lyckat kunde det inte bli

Svar på tråden Docka till 1-åring?