Inlägg från: Delfinen |Visa alla inlägg
  • Delfinen

Lilla gänget!

Hej alla!
    Jättehärligt att höra om era bebisars framsteg!!
    Jag har haft så GRYMT mycket problem senaste månaden (eller mer?) med att logga in!! Sååååå tröttsamt.. därför har jag fått ge upp mestadels..

Anyways..
    Min tjejja är nu 10 månader drygt, och hon går ett par steg mellan oss nu, eller går och håller oss i en hand (springer, snarare...), klappar i händerna, dansar och headbangar så FORT det kommer minsta lilla musikslinga på tv eller vart vi än är, m.m.

Jag håller på att avsluta amningen nu.
    Hon ammar max 1gång/dag och det går jättebra, stegra upp vällingen & gröten. Burkmat avskyr hon, vad vi än provat.. Fruktpuré på burk älskar hon däremot.!

Vi skulle varit på BVC redan förra veckan men jag har fått avboka 2ggr, så nu siktar vi på nästa tisdag och då blir det läkarkontroll också lite försenat (10mån-kontroll)..!
    Vid 9mån vägde hon 9560g däremot.
    Jag helammade ju i 9mån, sen delamning och nu fasar jag ut det helt. Slutade egentligen helt förra veckan, men fick sån fruktansvärd mjölkstockning i flera dagar så var tvungen å pumpa liiiitegrand varje dag.. Så vi får se hur det verkar gå nu framöver.. Verkar som det börjar sina nu, så det passar ju bra.. Även om det känns jobbigt känslomässigt för mig som sjutton.

Älskade lilla tös - 090815
  • Delfinen

Hej alla!!
    Vad kul att några skrivit.
    Jag hade så sjukt mkt strul med inloggningen på Familjeliv att jag helt dumpade sidan i över en månad nu... Idag loggade jag in igen och provade, för att starta en tråd med fundering och nu verkar det funka OK igen..

Min dotter blev 1 år i söndags.
    Senaste vikt & längd nu vid 1 år: 10.5kg & 75cm (huvud 45cm)

Hon gick obehindrat vid 11mån.
    Gick med stöd från 8mån fram till hon släppte helt och hållet vid 11 mån.
    (jag vet inte när jag uppdaterade?)

Hon är intensiiiiiv min dotter ;) Hon leker inte själv många minuter/dag så det finns inte mkt tid över till internet när hon är vaken.. eller mig själv heller för den delen ;)

• Delfinen
    Nallebjörnis skrev 2010-08-19 21:00:43 följande:
    Min Lillskit stod en liten liten stund helt själv utan stöd häromdan och igår lärde hon sig vinka :) Blev 8 månader i måndags.
    Här leks det inte heller mycket själv man ska vara med hela tiden.. men men ..
    Åååååh vad duktig, heja heja!!!! :) :)
    Hur stor är hon nu? Vikt å längd menar jag.
  • Delfinen
    Togota skrev 2010-08-21 19:47:03 följande:
    Oj så tidiga barn ni har :)

E ålar sig fram snabbt som vinden, men varken kryper eller är ens i närheten av att gå än :) Nu i dagarna har han kommit på hur han sätter sig upp från magläge, och en gång har han dragit sig upp till stående mot vagnen. Det roligaste just nu är att jama som kissen, och att peka på saker vi frågar efter, typ vaaaaar är lampan, kissen, bollen, mamma, pappa osv. Älskar även när vi läser för honom. Han förstår så mycket nu! Blir ett år 11 september... Vissa dagar leker han jättebra själv, andra dagar hänger han oss gnällandes i hasorna från morgon till kväll.

Den senaste månaden hade han gått upp ynka 5 gram Däremot hade han växt 3,5 cm, nu är han 79 cm lång och väger 10,5 kg. Smalnat av som bara den, han är ingen liten tjockis längre! Antar det beror på ålningen han ägnar sig åt hela dagarna för han äter både ofta och mycket!
    Åh men det är ju iiiiingen brådska tack å lov.
    Å sen när han lärt sig gå så har ni ett helt annat litet liv att passa så att säga...
    Å denna tiden när han är bebis kommer ju aldrig åter...
    Säger jag som redan saknar spädbarnstiden såååååå mkt..!!!!!!

Är det några som har fler barn på gång eller tankar på det?
    Jag vill ha fler barn, men det lär dröja. Först måste vi få lite relation tillbaka igen.. komma iordning i huset (köpt radhus), och lillan ska gå på dagis.. jag jobba en tid, osv. Blir kanske om jag har tur att sambon "ger med sig" (haha) om ett år eller så...
  • Delfinen
    minezza skrev 2010-10-18 10:05:45 följande:
    En eller två fina äggblåsor syntes på VUL, men mensen kom ändå efter min första pergotimekur. Slemhinnan var dock så pass mycket tunnare än tidigare så gynekologen sa att jag under andra kuren skulle komma redan cd 9, för VUL och för att kanske påbörja Menopur medicinering för slemhinnans skull. Menopur används ju vid IVF, så nu är jag lite nervös inför gynbesöket på onsdag, dessutom är det en annan gynekolog än min vanliga.
    Åh du kämpar på ser jag!
    Heja dej!
    Har ni det bra nu också?

kram !
  • Delfinen

Ja det blir inte mkt FL för mej som ni ser..
    Lillan är nu 14mån.. Jag är ännu föräldraledig! :)

BVC-kontroll nästa månad igen med längd & vikt.

• Delfinen
    Nallebjörnis skrev 2010-10-19 16:13:38 följande:
    hur länge tänkte du vara hemma?
    Hej!
    Jag ska börja i januari igen - tyvärr.
    LIllan har fått dagisplats från 10januari, och så ska hon ju skolas in..
    Hade tänkt sambon skulle ta inskolningen, men det kan ev. bli så att jag får vara hemma längre istället.. beror på om det går ihop sig ekonomiskt.. Jag har ju levt på FP+sparpengar nu.. (inte tagit en enda dag av hans dagar, såsom de flest mammor gör)
  • Delfinen
    Nallebjörnis skrev 2010-10-19 16:14:25 följande:
    Här har vi varit på10-månaders kontroll ida. 8795 gram 73.3 lång. Mycket fin kurva och tjej!! :)
    Hihi... liten tös! :)
    Lillan hade kontroll vid motsvarande 10½ månad; 10240g & 73cm lång
    En REDIG tös ;) hahaha
  • Delfinen
    Nallebjörnis skrev 2010-10-31 22:46:22 följande:
    lika långa men lite meri  vikt ;)
    hihi
    Hahaha... ja snacka om det!! ;)
    Sen vägde hon 10.5 vid 1 år så hon avstannade ju då jag slutade amma vid 10mån dock.

Hur länge ammade du? Eller gav du ersättning? (jag har glömt, förlåt!!)
  • Delfinen
    minezza skrev 2010-11-10 10:31:06 följande:
    Tack Nallebjörnis!

Jag vågar inte hoppas på nått ännu, men igår fick jag ett jätte-jätte-svagt plus, det var så svagt att det bara syntes om man svängde lite på testet och tittade i olika vinklar. Fast å andra sidan så var det inte mera veckor än 3+2 heller (hade räknat fel trodde det var 3+4), så jag måste ha lite mera tålamod, men det är ju sååååå svårt!
    Oj ja det är ju på tooook för tidigt ju!
    Håll uuuuuut, kanske är det kommet nu äntligen då!!!
Svar på tråden Lilla gänget!