• malka

Pariserkaka

Min sambo har länge pratat om en kaka som han saknar sen sin barndom, Pariserkaka heter den. Vi beställde en sån från vårt conditori här hemma men det blev inte alls rätt, dom gjorde som en stor semla med grädde i mitten. Tydligen ska det vara nån sorts smet i mitten?

Nån som ätit detta eller kanske har recept? Skulle vilja glädja min sambo

Googla hjälpte inte så kakan verkar inte vara så vanlig...

• Svar på tråden Pariserkaka
  • K med lilla E

Det är inte pariserbullar han menar då? Vetebullar med vaniljkräm inuti och som är doppade i socker.

• malka

Neej den här är stor som en sockerkaka, fast med nån fyllning i då... inte vanlig vaniljkräm o inte grädde, mer än så kan han inte förklara

men tack ändå

• kg8

Undrar om inte jag älskade något som hette pariser-våffla när jag var liten? Som två avlånga rån med någon kräm i mitten. Äter dom fortfarande ibland

http://www.kokaihop.se/recept/franska-vafflor-3

Men på din beskrivning så låter det ju mer som pariserbullar som K med lilla E skrev.

• malka
    kg8 skrev 2010-06-10 20:37:12 följande:

Undrar om inte jag älskade något som hette pariser-våffla när jag var liten? Som två avlånga rån med någon kräm i mitten. Äter dom fortfarande ibland

www.kokaihop.se/recept/franska-vafflor-3

Men på din beskrivning så låter det ju mer som pariserbullar som K med lilla E skrev.

Mums det där såg riktigt gott ut, kanske jag slänger ihop om jag inte hittar rätt recept! Kika länken i mitt inlägg ovan så ser du hur dom ser ut jag söker efter... Kankse är nån lokal kaka?
  • Siamüsen

Kolla om det inte heter tropezienne. Här i Franrike heter de så (bland annat).

• Irisé
    Siamüsen skrev 2010-06-10 20:40:08 följande:
    Kolla om det inte heter tropezienne. Här i Franrike heter de så (bland annat).
    Skulle tro det också men annars så måste det ju vara en galette de frangipane/ galette des rois? Frangipane är som en vaniljkräm men med mald sötmandel.
    Min svärmor bjuder ofta på det men det är ingen favorit för min del Skrattande
  • Siamüsen
    Irisé skrev 2010-06-10 20:44:01 följande:
    Skulle tro det också men annars så måste det ju vara en galette de frangipane/ galette des rois? Frangipane är som en vaniljkräm men med mald sötmandel.
    Min svärmor bjuder ofta på det men det är ingen favorit för min del Skrattande
    Galette des rois är inte alls samma. Smördeg och liknande i den.

Googla tarte tropezienne recipe sa kommer det upp massor pa engelska
  • malka
    Siamüsen skrev 2010-06-10 20:45:40 följande:

Gjorde det precis och det verkar faktiskt som det är denna han menar! (fast shit vad omständlig den verkar vara att göra)
    Tusen tack! Lyckas jag baka ätbart så har du hjälpt mej göra en man väldigt lycklig
  • K med lilla E

Fast verkar hur smaskigt som helst, mums : ). Hoppas du lyckas med baket!!

• Siamüsen
    malka skrev 2010-06-10 20:53:11 följande:
    Gjorde det precis och det verkar faktiskt som det är denna han menar! (fast shit vad omständlig den verkar vara att göra)
    Tusen tack! Lyckas jag baka ätbart så har du hjälpt mej göra en man väldigt lycklig
    Den är verkligen jättegod Men det verkar lättare att ta planet till Frankrike och köpa den än att baka den själv
  • malka
    K med lilla E skrev 2010-06-10 20:56:52 följande:
    Fast verkar hur smaskigt som helst, mums : ). Hoppas du lyckas med baket!!
    Tror jag bakar i smyg så han inte bygger upp några  förväntningar hehe.
  • Irisé
    Siamüsen skrev 2010-06-10 20:45:40 följande:

Det är sant, men jag tänkte att eftersom det inte var vanlig vaniljkräm i den så kanske det kunde vara en galette =) Såg länken till bilden nu och det liknar klart en form av tropezienne, dessutom så är ju inte vaniljkrämen som man skulle gjort den i sverige. Det är väl crème patissière som fyllning i tropezienne?
  • Siamüsen
    Irisé skrev 2010-06-10 21:11:05 följande:
    Det är sant, men jag tänkte att eftersom det inte var vanlig vaniljkräm i den så kanske det kunde vara en galette =) Såg länken till bilden nu och det liknar klart en form av tropezienne, dessutom så är ju inte vaniljkrämen som man skulle gjort den i sverige. Det är väl crème patissière som fyllning i tropezienne?
    Tror det Vâldigt goda i varje fall.
  • malka
    Siamüsen skrev 2010-06-10 20:57:58 följande:
    Den är verkligen jättegod Men det verkar lättare att ta planet till Frankrike och köpa den än att baka den själv
    Haha jaa så här med facit i hand hade det definitivt varit enklare att ta flyget o då är jag ändå ganska van att baka. Kan uttrycka det så här.... sambon kunde inte gissa vilken kaka jag försökt baka   Smeten i tjocknade inte, själva kakan smaka jäst Jaja han uppskattade mitt tappra försök ivarkefall Tanken som räknas hehe.
  • Siamüsen
    malka skrev 2010-06-11 17:31:59 följande:
    Haha jaa så här med facit i hand hade det definitivt varit enklare att ta flyget o då är jag ändå ganska van att baka. Kan uttrycka det så här.... sambon kunde inte gissa vilken kaka jag försökt baka   Smeten i tjocknade inte, själva kakan smaka jäst Jaja han uppskattade mitt tappra försök ivarkefall Tanken som räknas hehe.
    Hahahaha Trist dock.
Svar på tråden Pariserkaka