• bajsmamman

Ont i Svanskotan?

Hej!
    Jag är just nu i vecka tio (9+5 typ) och jag har dom senaste dagarna haft jäkligt ont i min svanskota!! När jag går upp för trappan här på jobbet ibland så ilar det till så illa att jag nästan tappar kraften i benen! Är det någon som har känt något liknande eller som hört att det kan vara så här... funderar på om det kan vara foglossning men det verkar lite tidigt? När jag var gravid med min första så hade jag foglossningar i typ v 18 - 25 sen avtog det... men det sitter ju kanske inte heller så ofta i svanskotan-...`? hmm knepigt det här det kanske beror på något helt annat men när man är gravid så kopplar man ju allt till det !!
    hör gärna av er om ni har några tips på hur man blir av med detta eller så! 

• Svar på tråden Ont i Svanskotan?
  • josen 1

har du skadat svanskotan tidigare i livet kan det vara det som orsakar det onda.
    jag spräckte bäckenbenet vid svanskotan för några år sedan, det läkte men nu när jag blev gravid började det göra ont ganska direkt igen,
    min läkare trodde det var mjukdelarna vid det skadade området som var lite ärrat efter skadan och att det då kan göra väldigt ont när bebisen växer och det kommer tryck på.

• milli79

Jag har ont i svanken inte bara svanskotan så det är ju inte riktigt samma sak men hade så förra graviditeten oxå, kunde inte sitta länge alls då och absolut inte gå på bio osv. Nu känner jag oxå av det och har gjort några veckor (är i v.12 nu). Har tyvärr inget knep att bli av med det, kolla med BM om de kan boka tid hos kiropraktor.

• ALLIEVERDO

Jag hade också väldans problem med svanskotan i flera veckor. Nu är det dock inte lika ofta (v28). Jag hade nog ungefär samtidigt som du hade. Va inne på sjukgymnastiken och frågade efter en sittdyna typ då man satt ner iaf. Har dock inte behövt använda den så mycket. Väntade för länge innan jag hämtade den antagligen för började bli bättre efter det.:)

• bajsmamman

Ok tack för era svar! Det är ju skönt att bara veta att man e normal liksom :) Ja ska tillbaka till BM om två veckor så då kan jag ju se om hon har några tips me om det inte blivit bättre då..  Hoppas bara att man inte får sådana hemska foglossningar som man hört att folk kan få.. så att man knappt kan gå etc.. jaja det blir ju som det blir i a fall! 

• flopp78

Jag hade också jätteproblem med svanskotan i början av graviditeten, kan få det ibland fortfarande mest när jag suttit stilla för länge. (Är i vecka 32 nu). Men om jag försökte variera mig lite och stå och sitta om vartannat, och försöka avlasta med halvsittande läge hemma försvann det nästan helt.
    Min BM sa att det inte är ovanligt alls, bäckenet mjukas upp både på framsidan och bak mot ryggen, och det är lätt att man får lite ont. Jag har inte foglossning för det, bara att jag får tänka mig för lite hur jag sitter.
    Hoppas det går över och att du har möjlighet att påverka det lite. Går att få sjukgymnastik och annan träning för att förebygga lite av det annars.

• mer grubbel

Har du fött barn innan? jag fick ont precis i slutet av min första graviditet, skiiitont efter förlossningen. Det höll i sig i flera månader. Nu är jag gravid igen, i v10, och fick lite känningar igen i v5 eller så men det har försvunnit. Känns bara om jag sitter stilla länge, tex på ett flygplan. Jag hoppas att det inte kommer tillbaka, och hoppas att ditt onda förvinner, vet hur himla jobbigt det är.

Ps. Bajsmamman- världens bästa namn, önskar att jag kommit på det!

• t0va

Stor risk att det är början till foglossning, jag hade så också väldigt tidigt i graviditeten och några veckor senare runt v. 10 fick jag början till foglossning fram som lugnade ner sig och sen kom bakfogarna och slog till ordentligt.

Så ta det lungt så kanske det går över.

• Mjäll

Foglossning - Tyvärr. Jag har också haft ont i svanskotan. Sist jag var på koll hos BM så tryckte hon på symfysen för att mäta magen och då drog jag mig tydligen undan, har du ont där sa hon då? Nja det var ju inte skönt mena jag på. Sen berättade jag att jag har lite ont i svanskotan då sa hon - ont i svanskotan och när jag tryckte på dig fram, det är början till foglossning. Du måste ta det lugnt nu...Jaha...ja jag hade ju haft mina misstankar om att det kanske var det, men hade fått för mig att det skulle kännas mer på framsidan och i höfter. Men icke...

• bajsmamman

hmm ja jag misstänker också att det kan var början till foglossningar.. jag får hoppas att det inte blir så farligt i a fall....  jag hade lite foglossningar i början av min första graviditet men det satt mer i höfterna... jaja det blir som det blir just nu har jag börjat må illa igen och har ont i äggstockarna som bara den igen så smärtan har liksom flyttats lite... haha  känns så knasigt å må dåligt när man är glad ... under min första grav så mådde jag oförskämt bra inser jag nu !!

• Little me

Svanskotan har väl ingenting med foglossning att göra? Den sitter så långt ner, efter saccrum-benet, så den kopplar inte till bäckenet. Det är säkert saccrum ni känner av, svanskotan måste man in i analen för att känna, så djupt sitter den.

• LadyCharlotte

Jag har oxå ont i svanskotan och lite uppåt..Har inge som helst aning varför..Fick min son för 7½mån sedan
    Jag kan varken sova på rygg eller på mage..Till en början går det bra men sedan   får jag extremt ont och blir som förlamad från det stället och nedåt, förut var det hela benen oxå.

Svårt att förklara

• t0va
    Little me skrev 2010-06-24 13:39:14 följande:
    Svanskotan har väl ingenting med foglossning att göra? Den sitter så långt ner, efter saccrum-benet, så den kopplar inte till bäckenet. Det är säkert saccrum ni känner av, svanskotan måste man in i analen för att känna, så djupt sitter den.
    jodå man kan få foglossning i svanskotan också. Man kan få det i hela kroppen nämligen. Det som påverkar fogarna påverkar även ligamenten tror jag det var. Så även plattfot är något man kan få under graviditeten och det är pga. samma sak. 

Jag som är överrörlig och lätt kan få mina händer ur led kan få de att hoppa ur led ännu lättare nu. Min sjukgymnast förklarade hur det där fungerar. Så att man får ont i fötterna är inte bara svullnad utan endel blir plattfotade.  

Men det kan säkert vara saccrum också som endel känner, mitt var svanskotan. Fast det har lättat nu när jag sitter bättre och inte överanstränger mig, foglossningen i sig har dämpat sig lite. :)  
  • Mamma till två mirakel

Jag hade precis likadant med sonen...foglossning! det började i svanskotan och vandrade sedan upp & runt hela mitt bäcken...det gör bedövande ont...fy fan lider med dig!!
    Sitt alltid mjukt!! snurra en handduk el liknande å lägg under rumpan el använd dyna!!
    Jag är nu i v.14 snart 15 med bebis nr 2 och har ont i min höft men svanskotan har klarat sig än sålänge...svanskotan är verkligen hemsk att få ont i så tänk på att sitta mjukt hela tiden!!! då lindrar du det mkt..
    Hoppas det blir bättre å inte sämre...Skrattande

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
  • t0va

För mig lättade det otroligt mycket när jag fick en luftdyna att sitta på, istället för hårt skumgummi. bakre fogarna gör lika ont men att få lite lindring gör mycket. :) 

• bajsmamman

hej alla och tack för fina tips!
    jag snackade med barnmorskan och hon förklarade att det är hormonerna som gör att man får ont så här tidigt i graviditeten... alla ben och allt skall "luckras" upp och bli lite mjukare så bebisen får plats helt enkelt... det positiva som hon nämnde var att om det är illa i början av graviditeten så brukar det avta och inte göra så ont senare eftersom hormonerna har skapat gött me plats åt bäbisen där inne så jag hoppas på det nu! nu börjar ju magen synas mer å plats måste de finnas där inne med tanke på hur stor min mage REDAN  har blivit !!
    hoppas ni mår bra allihop!
    kram kram 

Svar på tråden Ont i Svanskotan?