• Probably the best    in the

BMI - är det ett bra mått?

Är BMI (body mass index) ett bra mått på om en person är underviktig - "normal" - eller överviktig.

Det var den enkla frågan. Sen kan man fortsätta resonera om "normal" är detsamma som hälsosam eller om en överviktig person kan vara mer hälsosam än en som är "normal".
    Har benstommen betydelse? Ska vi titta mer på kroppsformen än på några siffror? Är höft midja kvoten ett bättre mått än BMI?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden BMI - är det ett bra mått?
  • Anova

Nej!
    Jag brukar köra med argumentet; lider Magnus Samuelsson av svårt fetma? Nej inte om vi kollar fettprocent, Ja om vi kolla BMI. 

• Pyris

Nej, skulle jag gå efter mitt normala BMI skulle jag vara ganska kraftig.

• CeeJay

Annat: I vissa fall kan det vara en UNGEFÄRLIG skala som behövs. Men jag tycker den är väldigt skev och "fyrkantig".

• Hyppolite
    Bonanza skrev 2010-06-11 17:02:14 följande:
    Nej.

Kolla projektet kroppsbilder: kroppsbild.worpress.com

Där syns det verkligen hur skevt bmi är.
    Gör det?

Förklara hur det syns.
  • Hyppolite
    Bonanza skrev 2010-06-11 17:02:14 följande:
    Nej.

Kolla projektet kroppsbilder: kroppsbild.worpress.com

Där syns det verkligen hur skevt bmi är.
    Det alla hade gemensamt var att de var ruskigt otränade.
  • Bonanza
    Hyppolite skrev 2010-06-11 18:06:57 följande:
    Gör det?

Förklara hur det syns.
    Eftersom BMI säger otroligt lite om hur man ser ut i kroppen. Dessutom är det otroligt godtyckligt.
  • snarthoppasjag

Svarade annat, jag tycker det är bra indikation för hur mycket man borde väga. Är man normalbyggd så ger det ett hyffsat bra svar på vad man borde väga, sen får man ju självklart ta det med en nypa salt om man vet med sig att man har mycket muskler eller liknande.

• Teskedsmamman

Jag har mycket kompakta muskler, och en hel del av dem, trots att jag inte har byggt muskler på 15 år... men enligt BMI ligger jag på fetma, medan jag faktiskt inte har så mycket fettmassa i kroppen. Vilket man ser om jag gör en fettmätning.

3 killar & pojke v32 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
Svar på tråden BMI - är det ett bra mått?