Inlägg från: Anonym (Waran-ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Waran-ssk)

Blodpropp i benet - rädd

Anonym (rädd) skrev 2010-11-20 15:49:59 följande:
    Var på utredningssamtal igår. Eftersom min waran-behandling fortfarande pågår kunde de inte mäta alla genetiska faktorer mm, men av det de kunde se (2 av 6) så hade jag inte genetiskt högre risker för blodpropp. Jag avslutar min behandling den 9 december och sen ska jag ta ett nytt prov ca fyra veckor senare.

Dock sa läkaren att jag måste ta en fragminspruta när jag ska flyga ca 1 h runt nyår. Och att man måste ta den på planet i samband med att det startar. Det kommer att bli intressant. Ser framför mig flygpersonalens överförtjusta miner när jag tar fram sprutan och börjar injicera medan de visar säkerhetsåtgärderna...
    Man behöver inte ta den precis innan man startar utan det räcker att man tar sprutan just innan man går på planet.
  • Anonym (Waran-ssk)
    Anonym (lungemboli) skrev 2010-07-02 23:57:20 följande:
    Som jag fattat det är en propp i hjärnan samma sak som en stroke, en i hjärtat kallas hjärtinfarkt och en i lungan kallas lungemboli. Rätta mig om jag har fel.
    Hur mår du då? Känner du av den och hur yttrade sig den proppen, alltså på vilket sätt märkte du den?
    En blodpropp i hjärtat kan leda till hjärtinfarkt, men det är inte automatiskt en hjärtinfarkt.
  • Anonym (Waran-ssk)
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2010-06-13 20:54:53 följande:
    Jag lägger mina avknipsade Enbrel-sprutor i en tom flaska med skruvkork och lämnar sedan flaskan märkt med läkemedlets namn till återvinningsstationen.

Jag tycker du ska begära koagulationsutredning, Lungemboli, absolut utan tvekan ska du få veta om du har en proppbenägenhet eller inte och huruvida hormonbehandling är riskfyllt eller inte för dig. Fråga din läkare om vad som är tänkt för dig framöver.

Vi hade också svårt att få barn och för mig var Fragminsprutorna inget som skrämde, däremot att få proppar under graviditeten. Att få barn var viktigast.
    Varför har du ingen stickburk? Finns att hämta gratis på apoteket eller så kan du ta det på ditt jobb...
  • Anonym (Waran-ssk)
    Medusan skrev 2010-12-17 22:00:29 följande:
    Waran-ssk

Vad roligt att du hittat hit, vi är nog många här som har stort behov av att ställa frågor till någon som har lite mer koll så det vore guld värt om du tog dig tid att stanna kvar i tråden och svara på det du kan

Du jobbar allts som ssk på waranmottagning då?
    Jobbar som ssk på en waranmottagning och har gjort det i ca 5 år. Ska svara på de frågor som jag kan svara på.
Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd