Inlägg från: Anonym (jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag med)

Blodpropp i benet - rädd

Jag är 31 år och fick min första propp år 2000. I bäckenet i kärl som går från vänster ben Hade p-piller och man har även konstaterat APC-resistens och MTHFR-mutation. Hade Waran i flera år och sattes sedan över på Trombyl. Fragmin under graviditeterna. För några år sedan valde man ändå att avsluta Trombylbehandlingen också och då fick jag tyvärr en ny propp efter ett år ungefär. I lungan.

Jag har fortfarande besvär från vänster ben samt nedsatt lungkapacitet. Behandlas nu på livstid. slarvar med stödstrumpan men jag borde skärpa mig.

• Anonym (jag med)

Kan tillägga att även jag är "hälsan själv". Fysiskt aktiv. Smal. Bra blodfetter. Röker inte. Men för mig var det ju genetiken i kombination med p-piller.

• Anonym (jag med)
    knasigflikka skrev 2010-12-17 13:16:35 följande:
    Hej!
    Jag är en 17 årig tjej som åkt på en större propp i vänsterbenet, en större i magen och sen flera små längsmed samma ben. Jag har bahandlats sedan april 2010 och jag avslutade min behandling igår kväll. Men jag fick bara höra att jag kan avsluta tvärt, åt 4 tabletter och 3 st 3 ggr i veckan.

Jag är verkligen livrädd för vad som kan hända nu, jag känner massa konstiga saker i benet, det har jag gjort i över en vecka, och det är precis som när jag fick proppen, samma känsla liksom, typ som att man kan känna propparna och att blodet inte kommer förbi.. Och jag har även hemskt tydliga vener på hela baksidan av mitt ben och de syns även nere på magen, ser förjäkligt ut, har ni haft så också och har det kanske försvunnit lite?
    Jag känner verkligen igen mig i det du säger med att det är jobbigt med att man hela tiden känner saker som man direkt får panik över, det är fan inte roligt alltså.. 
    Och nu då? Du ska väl koagulationsutredas hoppas jag? Eller är du utredd redan? Använder du stödstrumpa?
  • Anonym (jag med)
    Maddisen80 skrev 2010-12-18 16:01:02 följande:
    ts de är inte roligt att du har blodpropp ,men om du får medicin för de försvinner de säkert ,jag trodde att jag hade blodpropp för jag är varm+svullen men jag har vätska i benen ,men blodprovet visar att jag har propp ,men dem hittar ingen. men de sa åt mig att jag ska köpa stödstrumpor med
    Är du svullen dubbelsidigt eller bara på ena sidan? Vad har man gjort för undersökning?
  • Anonym (jag med)
    Maddisen80 skrev 2010-12-18 16:07:55 följande:
    dubbelsidig , jag har gjort ultraljud
    Ok. Gravid?
  • Anonym (jag med)
    Maddisen80 skrev 2010-12-18 16:11:14 följande:
    nope men jag är väldigt överviktig .
    Ok. Ja, då kan man ju bli svullen om benen förstås. Vad skönt att det inte var propp! Vet du vad det var för prov som visade att du skulle ha propp? D-dimer?
  • Anonym (jag med)
    Maddisen80 skrev 2010-12-18 16:15:29 följande:
    vet inte vad de var för prov, men de var nåt blodprov iaf
    OK. Vilken tur att det inte var något!
  • Anonym (jag med)
    Anonym (rädd) skrev 2010-12-18 17:01:23 följande:
    Visst hjälper mediciner så det är ju skönt. Men tyvärr blir ju aldrig kroppen som den var innan man fick en blodpropp, även efter medicineringen. 
    Hur menar du nu? Alla får inte restsymptom!
  • Anonym (jag med)

Apropå stödstrumor. Ni vet väl att man har rätt till landstingsbidrag för det? Jag har kompressionsklass II dvs ca 30 mm Hg.

Helst ska man tvätta varje dag. De håller kompressionen bättre då. 

• Anonym (jag med)
    Maddisen80 skrev 2010-12-19 20:26:46 följande:
    jasså de gällde bara stockholms län ? jag bor i landskrona
    Vet inte! Fråga distriktssköterskan. Hon vet säkert!
Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd