Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

Blodpropp i benet - rädd

ts de är inte roligt att du har blodpropp ,men om du får medicin för de försvinner de säkert ,jag trodde att jag hade blodpropp för jag är varm+svullen men jag har vätska i benen ,men blodprovet visar att jag har propp ,men dem hittar ingen. men de sa åt mig att jag ska köpa stödstrumpor med

• Maddisen80
    Anonym (jag med) skrev 2010-12-18 16:05:45 följande:
    Är du svullen dubbelsidigt eller bara på ena sidan? Vad har man gjort för undersökning?
    dubbelsidig , jag har gjort ultraljud
  • Maddisen80
    Anonym (jag med) skrev 2010-12-18 16:09:24 följande:
    Ok. Gravid?
    nope men jag är väldigt överviktig .
  • Maddisen80
    Anonym (jag med) skrev 2010-12-18 16:13:01 följande:
    Ok. Ja, då kan man ju bli svullen om benen förstås. Vad skönt att det inte var propp! Vet du vad det var för prov som visade att du skulle ha propp? D-dimer?
    vet inte vad de var för prov, men de var nåt blodprov iaf
  • Maddisen80
    Anonym (jag med) skrev 2010-12-18 16:26:16 följande:
    OK. Vilken tur att det inte var något!
    jo men de är jobbigt när de inte hittar något .
  • Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2010-12-18 17:01:23 följande:
    Visst hjälper mediciner så det är ju skönt. Men tyvärr blir ju aldrig kroppen som den var innan man fick en blodpropp, även efter medicineringen. 
    jobbigt att de inte blir som innan :(
  • Maddisen80
    Anonym (jag med) skrev 2010-12-19 11:05:16 följande:
    Apropå stödstrumor. Ni vet väl att man har rätt till landstingsbidrag för det? Jag har kompressionsklass II dvs ca 30 mm Hg.

Helst ska man tvätta varje dag. De håller kompressionen bättre då. 
    jasså kan man få bidrag för de ,det måste jag kolla upp
  • Maddisen80
    Anonym (jag med) skrev 2010-12-19 20:27:59 följande:
    Vet inte! Fråga distriktssköterskan. Hon vet säkert!
    jo jag får fråga efter nyår ,ska åka upp till timrå nu på tisda
  • Maddisen80

hej läkaren tror att jag har en propp ganska djupt in i benet så ska göra röntgen om en månad

• Maddisen80
    Medusan skrev 2011-02-05 18:11:40 följande:
    Varför tror dom det och varför måste du vänta så länga? Jag menar; om du har det så är det ju en akut situation som behöver omedelbar behandling för att inte riskera att bli farlig på riktigt?

Mitt råd är att du åker in akut med detta så att de kan kolla direkt.
    Det är ett blodprov som visar att jag har en propp någonstans de är lite förhöjt de blodprovet sen är benet svullet och jag har jädrans ont så får ta både dexofen och voltaren . Jo jag tror att man behöver snabb behandling men läkaren säger att jag kan vänta .
  • Maddisen80
    Medusan skrev 2011-02-05 23:37:38 följande:
    Aha ok, ditt d-dimer är förhöjt. De har säkert informerat dig om att det kan vara förhöjt av många andra orsaker än blodproppar (t.ex. någon inflammation i kroppen, graviditet osv).

Jag blir väldigt upprörd på den läkare som säger att du kan vänta när du har så många symtom. Jag hade defintivt INTE väntat om jag var du. Jag hade åkt in imorgon eller absolut senast måndag och krävt att de ska utesluta propp i benet. Om det är en propp så är risken stor att den gör större skada ju längre den får sitta (dels så kan den bygga på sig ytterligare och skada dina vener och dels så finns ju risken att den vandrar vidare till lungan vilket kan vara mycket allvarligt, jag har själv haft blodproppar i båda lungor så jag vet vad jag talar om).
    Nä de har dem inte sagt ,men då vet jag de ,tackså mycket för tipset.Men gravid är jag inte för gjorde graviditettest för 2v. Men förra året fick jag åka in akut med ambulans hade så ont i magen ,då var de vätska i lungorna+hjärtsäcken och hög sänka. jo jag skaa ringa på måndag för nu kan jag knappt gå på benet
  • Maddisen80
    Medusan skrev 2011-02-06 17:05:09 följande:
    Om ditt ben är ännu sämre idag så är det enda rätta att göra att åka in akut nu och kolla upp det. Du måste ta ansvar för din egen hälsa, ingen annan gör det åt dig.
    Jag har fått  en remiss till röntgen den 26 februari så ska försöka stå ut till dess
  • Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-12 17:35:43 följande:
    Oj, är det inte bäst att söka hjälp med en gång? 
    Jag äter smärtstillande voltaren och alvedon så försöker avvakta ,jag är ju inte blå ,jag är mest hård och varm
  • Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-12 21:00:09 följande:
    Jag var inte blå, inte varm och inte röd heller. Bara minimalt svullen och hade som en träningsvärk i vaden. Tog voltaren i flera veckor och det hjälpte inte. Till sist sa läkaren att jag nog borde gå på ultraljud för säkerhets skull även om det inte såg ut som symptom vid en blodpropp. Och allt detta till trots så var det en propp och läkarna verkade förundrade över att jag gått så länge med den. Så man vet aldrig...
    Nä det är klart ,de kanske kan vara propp ändå ,jag äter voltaren med ,men de hjälper inte mitt ben men min mage hjälper den . Men ska på röntgen om 1 vecka ca
  • Maddisen80
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-14 21:53:31 följande:
    @ Medusan- Jo tack det går bra för mig. Jag fick för bara några dagar sedan veta resultatet av min utredning och tydligen har jag inga genetiska faktorer som skulle kunna förklara min blodpropp. Ingenting. Det måste ha varit p-pillrena för min del. 

Det var lite sådär att sluta med waranet. Jag är väldigt glad att jag lyssnade på sköterskan och trappade ner istället för att sluta tvärt för i början kändes det mycket konstigt. Ena benet kändes tjockare och jag var väldigt orolig och rädd ett tag. Men nu har det snart gått två månader och jag tänker inte alls på det längre. Ännu så länge går allt bra och jag mår prima.  

Lycka till! 
    Toppen att du mår bra nu härligt att höra
Svar på tråden Blodpropp i benet - rädd