Blodpropp i benet - rädd
TS
Hur går det? Ligger själv på sjukan just nu efter konstaterad DVT och lungemboli, suck. Vore intressant att få lite liv i tråden och höra om andras erfarenheter då jag har mycket funderingar och oro just nu.
TS
Hur går det? Ligger själv på sjukan just nu efter konstaterad DVT och lungemboli, suck. Vore intressant att få lite liv i tråden och höra om andras erfarenheter då jag har mycket funderingar och oro just nu.
Hur har du förresten känt dig i ben och lungor? Jag har haft rätt mycket känningar på sistone och åkte in akut därför att jag trodde att jag fått nya proppar men man ville inte röntga mig och kolla upp detta i och med att jag ammar och att man då är mer utsatt för röntgenstrålningen.
Hur omfattande var din lungemboli? Jag hade flera småproppar på båda lungorna men tror inte att den räknades som massiv, var inte speciellt påverkad, hade mest bara väldigt ont men inga problem med andning och syresättning.
Läste precis i TS att du inte haft lungemboli, vilken tur! Sorry, fick för mig att du också haft det...
Vad skönt att du känner dig så pass frisk nu Ang. din vad så tror jag verkligen inte att det är något någon annan kommer lägga märka till men jobbigt att du själv känner dig störd av det. Mina ben är helt jämntjocka så jag har inte märkt något sådant alls.
Jag började med waran i mitten på september så jag ska ha det till mitten på mars är det tänkt. Jag har inte märkt av några speciella biverkningar av waranet än som tur är.
Ang. brickan så slarvar jag rätt mycket med den jag med dumt nog för om olyckan är framme är det väldigt viktigt för vårdpersonal att veta att man är waranbehandlad.
Jo det där med antalet tabletter är extremt individuellt. Den waransköterska jag har kontakt med har berättat för mig att det är vanligt att unga kvinnor som behandlas med waran ofta kräver större doser än andra.
Jag var också svårinställd till en början men har åtminstone hållt mig inom 2-3 sedan en vecka efter jag började ta waran. Har legat på 2,1 och 2,0 varje provtagning nu de sista 6 veckorna vilket är lite i underkant tycker jag men de har inte ändrat doseringen på mig för det. Jag tar 18 tabletter i veckan, alltså 3 varannan dag och 2 varannan dag så att säga.
Jag är sjuksköterska och har jobbat på ålderdomshem och delat många dosetter med waran åt de äldre och de tar extremt mycket mindre doser än oss, skumt det där hur mycket åldern tycks påverka.
Ang. brickan så är ju grejen att om man har den och är med om en olycka där man inte kan tala för sig så kanske de inte inser hur bråttom det är att stoppa eventuella blödningar och det kan säkert vara skillnad mellan liv och död om man är med om en stor blödning (dock så är väl risken liten för det men ändå...). Jag glömmer ofta min därför att jag ofta har lite bråttom och är allmänt snurrig och trött men en liten nyfödd bebis här hemma