Inlägg från: maximum |Visa alla inlägg
  • maximum

Varför fastnar mina bullar i pappret?

När jag bakar bullar så har dom en tendens att fastna i pappret  och det rejält.
    Kör dom i varmluftsugn som har en jämn och fin värme. Så tråkigt när det blir så efter slitet med bakning och den lååånga väntan på jäsningen.

• Svar på tråden Varför fastnar mina bullar i pappret?
  • maximum
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 16:41:19 följande:
    För kletig deg, skräpiga formar, eller för lite fett i bullarna.
    Tänkte också att det kanske är formarna men det är "toppits" och dom brukar ju vara bra. Mer kända iaf.
    Följde receptet så fettet är det nog inte.
    Kanske va det degen då?? upplende den inte som kletig var nästan rädd att jag fick i för mycket mjöl, MEN idag va det pizzabullar jag bakade och det blev lite kladdigt när jag delade den ihoprullade degen. Den blir ju så hal av krossad tomet och skinka.

Har funderat på att köpa sprayfett och spraya formarna innan jag lägger ner bullarna.
  • maximum
    MBert skrev 2010-06-12 16:46:38 följande:
    Hm konstigt. Bullpappren brukar väl vara av smörpapperstyp, alltså med lite släpp?
    Jag brukar snarare ha omvänt problem att bullpappren ramlar av bullarna, f.a. i påsen i frysen (och jag har också varmluftsugn så det är inte orsaken).

Hur mycket fett brukar du ha i? det gör ju att det släpper lättare.
    Hur stora brukar bullarna bli? Om man gör de så stora att de tynger ner bullpappret lite kanske det kan vara lättare att få av.
    Hur länge brukar du knåda degen när den blandas? Vetedegar ska helst knådas 10 minuter för att frisätta glutenet och få degen elastisk och seg. Det kan kanske också bidra till om den hellre fastnar i pappret.
    Jag har hushålls assistnent och den brukar köra degen rätt länge då jag vet att det blir bättre deg ju längre den knådas.
    har 200 gr smör till 1 L mjölk
  • maximum

jaja inte blir man insprerad till å baka bullar iaf....Gråter

Svar på tråden Varför fastnar mina bullar i pappret?