• maximum

Varför fastnar mina bullar i pappret?

När jag bakar bullar så har dom en tendens att fastna i pappret  och det rejält.
    Kör dom i varmluftsugn som har en jämn och fin värme. Så tråkigt när det blir så efter slitet med bakning och den lååånga väntan på jäsningen.

• Svar på tråden Varför fastnar mina bullar i pappret?
  • Himmelsblå
    maximum skrev 2010-06-12 16:25:58 följande:

När jag bakar bullar så har dom en tendens att fastna i pappret  och det rejält.
    Kör dom i varmluftsugn som har en jämn och fin värme. Så tråkigt när det blir så efter slitet med bakning och den lååånga väntan på jäsningen.

Jag använder aldrig bullpapper. Lägger dem direkt på bakplåtspapper istället.
    Kanske kan du smörja formarna med något?
    Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Himmelsblå
    Himmelsblå skrev 2010-06-12 16:39:46 följande:
    Jag använder aldrig bullpapper. Lägger dem direkt på bakplåtspapper istället.
    Kanske kan du smörja formarna med något?
    bullformar heter det ju Skrattande
    Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Garderobshylla

För kletig deg, skräpiga formar, eller för lite fett i bullarna.

• MBert

Hm konstigt. Bullpappren brukar väl vara av smörpapperstyp, alltså med lite släpp?
    Jag brukar snarare ha omvänt problem att bullpappren ramlar av bullarna, f.a. i påsen i frysen (och jag har också varmluftsugn så det är inte orsaken).

Hur mycket fett brukar du ha i? det gör ju att det släpper lättare.
    Hur stora brukar bullarna bli? Om man gör de så stora att de tynger ner bullpappret lite kanske det kan vara lättare att få av.
    Hur länge brukar du knåda degen när den blandas? Vetedegar ska helst knådas 10 minuter för att frisätta glutenet och få degen elastisk och seg. Det kan kanske också bidra till om den hellre fastnar i pappret.

• maximum
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 16:41:19 följande:
    För kletig deg, skräpiga formar, eller för lite fett i bullarna.
    Tänkte också att det kanske är formarna men det är "toppits" och dom brukar ju vara bra. Mer kända iaf.
    Följde receptet så fettet är det nog inte.
    Kanske va det degen då?? upplende den inte som kletig var nästan rädd att jag fick i för mycket mjöl, MEN idag va det pizzabullar jag bakade och det blev lite kladdigt när jag delade den ihoprullade degen. Den blir ju så hal av krossad tomet och skinka.

Har funderat på att köpa sprayfett och spraya formarna innan jag lägger ner bullarna.
  • maximum
    MBert skrev 2010-06-12 16:46:38 följande:
    Hm konstigt. Bullpappren brukar väl vara av smörpapperstyp, alltså med lite släpp?
    Jag brukar snarare ha omvänt problem att bullpappren ramlar av bullarna, f.a. i påsen i frysen (och jag har också varmluftsugn så det är inte orsaken).

Hur mycket fett brukar du ha i? det gör ju att det släpper lättare.
    Hur stora brukar bullarna bli? Om man gör de så stora att de tynger ner bullpappret lite kanske det kan vara lättare att få av.
    Hur länge brukar du knåda degen när den blandas? Vetedegar ska helst knådas 10 minuter för att frisätta glutenet och få degen elastisk och seg. Det kan kanske också bidra till om den hellre fastnar i pappret.
    Jag har hushålls assistnent och den brukar köra degen rätt länge då jag vet att det blir bättre deg ju längre den knådas.
    har 200 gr smör till 1 L mjölk
  • Garderobshylla
    maximum skrev 2010-06-12 16:46:38 följande:
    Tänkte också att det kanske är formarna men det är "toppits" och dom brukar ju vara bra. Mer kända iaf.
    Följde receptet så fettet är det nog inte.
    Kanske va det degen då?? upplende den inte som kletig var nästan rädd att jag fick i för mycket mjöl, MEN idag va det pizzabullar jag bakade och det blev lite kladdigt när jag delade den ihoprullade degen. Den blir ju så hal av krossad tomet och skinka.

Har funderat på att köpa sprayfett och spraya formarna innan jag lägger ner bullarna.
    Jag använde rinte formar då mina bullar inte fastnar alls, så det är int lönt använda några då.

Du kan annars prova att mjöla bullarna lätt innan de åker i formen, då lossnar dom säkert!
  • MBert
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 16:49:31 följande:
    Jag använde rinte formar då mina bullar inte fastnar alls, så det är int lönt använda några då.

Du kan annars prova att mjöla bullarna lätt innan de åker i formen, då lossnar dom säkert!
    fast bullformarna är ju till för att stadga upp bullarna så det inte flyter ut, inte i första hand för att de inte ska fastna. Då kan man ju lika gärna använda bakplåtspapper eller smord plåt.
  • Garderobshylla
    MBert skrev 2010-06-12 16:51:53 följande:
    fast bullformarna är ju till för att stadga upp bullarna så det inte flyter ut, inte i första hand för att de inte ska fastna. Då kan man ju lika gärna använda bakplåtspapper eller smord plåt.
    Har faktiskt inte tänk på varför man använder formar till bullar då jag aldrig behövt några.

Men ska smeten verkligen vara så lös så att de flyer ut? Prova muffinsformar annars!
  • maximum

jaja inte blir man insprerad till å baka bullar iaf....Gråter

• MBert
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 16:58:54 följande:
    Har faktiskt inte tänk på varför man använder formar till bullar då jag aldrig behövt några.

Men ska smeten verkligen vara så lös så att de flyer ut? Prova muffinsformar annars!
    Man ska inte ha mer mjöl i degen än vad som behövs. Då blir bullarna torra (ett tips är att INTE smälta smöret utan att klicka i det rumsvarmt. smält smör binder mer mjöl).
    Degen ska ju inte vara för lös heller. Men den ska jäsa och då finns risk att de flyter ut om det inte finns lite stadga runt om. Men platta bullar funkar ju fint det med
    Det är kanske mest en utseendefråga, precis som när man använder brödformar till bröd. Platta bröd går ju också att äta...
  • Garderobshylla
    MBert skrev 2010-06-12 17:05:22 följande:
    Man ska inte ha mer mjöl i degen än vad som behövs. Då blir bullarna torra (ett tips är att INTE smälta smöret utan att klicka i det rumsvarmt. smält smör binder mer mjöl).
    Degen ska ju inte vara för lös heller. Men den ska jäsa och då finns risk att de flyter ut om det inte finns lite stadga runt om. Men platta bullar funkar ju fint det med
    Det är kanske mest en utseendefråga, precis som när man använder brödformar till bröd. Platta bröd går ju också att äta...
    Jag menar att man kan mjöla runt bullarna inte i smeten/degen...
  • helene306

Jag har aldrig problem med att formarna fastnar och jag köper de billigaste formarna. Jag gör alltid dubbel fyllning så det blir gott. Däremot har jag problem med att formarna är små, jag vill ha stora bullar Formar har jag enbart för att det ska bli mindre kletigt i påsen.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • MBert
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 17:07:09 följande:
    Jag menar att man kan mjöla runt bullarna inte i smeten/degen...
    Fast degen blir inte fastare för att det är lite mjöl runtom. Mjölet ska bearbetas in i degen, länge, och det gör TS.
    Men om man klickar i smöret (och smör ska det vara inte margarin - för smakens skull) så känns degen lite fetare och släpper lättare. så det kan vara ett tips.
  • Garderobshylla
    MBert skrev 2010-06-12 17:14:25 följande:
    Fast degen blir inte fastare för att det är lite mjöl runtom. Mjölet ska bearbetas in i degen, länge, och det gör TS.
    Men om man klickar i smöret (och smör ska det vara inte margarin - för smakens skull) så känns degen lite fetare och släpper lättare. så det kan vara ett tips.
    Nä det var inte det jag menade heller, ts vill inte att bullarna ska fasta i formarna, lite mjöl om bullarna kan hjälpa.

Sen kan det ju vara så att smeten ska vara lite fastare och därmed behöver mera mjöl, men det var ju en annan sak.
  • Garderobshylla

Muffinsformar finns btw i jumbosice som är bra mycket större (och fastare) än bullformar!

• Garderobshylla

jumboSIZE ska detgivetvis stå!

Svar på tråden Varför fastnar mina bullar i pappret?