• MBert

Varför fastnar mina bullar i pappret?

Hm konstigt. Bullpappren brukar väl vara av smörpapperstyp, alltså med lite släpp?
    Jag brukar snarare ha omvänt problem att bullpappren ramlar av bullarna, f.a. i påsen i frysen (och jag har också varmluftsugn så det är inte orsaken).

Hur mycket fett brukar du ha i? det gör ju att det släpper lättare.
    Hur stora brukar bullarna bli? Om man gör de så stora att de tynger ner bullpappret lite kanske det kan vara lättare att få av.
    Hur länge brukar du knåda degen när den blandas? Vetedegar ska helst knådas 10 minuter för att frisätta glutenet och få degen elastisk och seg. Det kan kanske också bidra till om den hellre fastnar i pappret.

• MBert
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 16:49:31 följande:
    Jag använde rinte formar då mina bullar inte fastnar alls, så det är int lönt använda några då.

Du kan annars prova att mjöla bullarna lätt innan de åker i formen, då lossnar dom säkert!
    fast bullformarna är ju till för att stadga upp bullarna så det inte flyter ut, inte i första hand för att de inte ska fastna. Då kan man ju lika gärna använda bakplåtspapper eller smord plåt.
  • MBert
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 16:58:54 följande:
    Har faktiskt inte tänk på varför man använder formar till bullar då jag aldrig behövt några.

Men ska smeten verkligen vara så lös så att de flyer ut? Prova muffinsformar annars!
    Man ska inte ha mer mjöl i degen än vad som behövs. Då blir bullarna torra (ett tips är att INTE smälta smöret utan att klicka i det rumsvarmt. smält smör binder mer mjöl).
    Degen ska ju inte vara för lös heller. Men den ska jäsa och då finns risk att de flyter ut om det inte finns lite stadga runt om. Men platta bullar funkar ju fint det med
    Det är kanske mest en utseendefråga, precis som när man använder brödformar till bröd. Platta bröd går ju också att äta...
  • MBert
    Garderobshylla skrev 2010-06-12 17:07:09 följande:
    Jag menar att man kan mjöla runt bullarna inte i smeten/degen...
    Fast degen blir inte fastare för att det är lite mjöl runtom. Mjölet ska bearbetas in i degen, länge, och det gör TS.
    Men om man klickar i smöret (och smör ska det vara inte margarin - för smakens skull) så känns degen lite fetare och släpper lättare. så det kan vara ett tips.
Svar på tråden Varför fastnar mina bullar i pappret?