• camillaoadde

Någon som använt en pilatesboll under förlossningen?

Finns det någon här som använt sig av en pilatesboll under värkarbetet på förlossningen? Har en fundering på att sitta och försöka "rulla" bäckenet under värkarna, kan det vara en bra tanke??  Berätta gärna om ni har erfarenheter av en sådan!

Tack o bock :)

• Svar på tråden Någon som använt en pilatesboll under förlossningen?
  • Ida1990

Barnmorskan rådde mej till att sitta på en pilatesboll för att bebisen skulle sjunka ner fortare. Det funkade super! Vet inte hur länga jag satt på den där jäkla bollen för jag hade ingen verklighetsuppfattning överhuvudtaget pga värkarna. Men den var till jätte stor hjälp i slutet av förlossningen innan krystvärkarna. Det är lite knivigt att ballanserande rulla höfterna på en boll samtidigt som man håller på att dö av hemska värkar. Men det gick bra:)

• Mammi07

Jag hade den också!!! Ja satt mer och studsade upp och ner när värkarna kom!! Fungerade för mig!!  De enda som var dumt var att jag var tvungen att resa mig mellan varje värk!!
    Kommer att använd den igen i september när det är dax för nästa barn!!!

• Franka

Jag satt på pilatesboll i duschen på BB, i minst en timme, maken satt/stod lutad bakom mig och riktade duschslangen mot nedre magen på mig, där det värkte. Det funkade jättebra att sitta och gunga lite, luta sig omväxlande framåt och bakåt, hänga mot väggen osv.

• Fredrika89

Jag använde den också, mest för att jag inte kunde stå upp för då började jag må illa och blev yr. Man ska ju stå/gå så mkt som möjligt för att bebisen ska sjunka ner men då funkar en pilatesboll också, ifall man, som i mitt fall, itne kan stå. Den var mkt skönare att sitta på också än de där sjukt obekväma sjukhussängarna! :P

• Mrs Cykel

Jag använde en vid min förlossning i måndags = funkade jättebra att sitta o rulla bäckenet på. Dock fick jag först en för liten boll, och då gjorde det jätteont för ställningen blev helt fel.

• With a devilish smile

Hade en sån under förlossningen & det var superbra :)
    Tyckte även det var väldigt skönt att sitta & vagga på den istället för att ligga i sängen eller gå runt . 

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • stephanie 1987

Jag fick sitta och vicka sida till sida på sån där boll då sonen vägrade "trilla ner" sista cm.
    Samtidigt fick jag min 3e påfyllning av EDA och pga att jag vickade på bollen så tog bedövningen mkt längre ner, så väl under krystvärkar och när bebisen kom ut kände jag ingenting förutom ett väldigt tryck när huvudet precis skulle ut. Helt okej med andra ord

• camillaoadde

Så det verkar vara en bra idé med andra ord, många verkar nöjda med bollen :) Kommer nog prova den då det är dags!

• astalacasta

Jag hade den ett mycket kort tag under förlossningen och det var inte alls min grej. Tyckte det var pest att sitta öht under öppningsvärkarna. När jag stod upp gjorde det minst ont och gick bäst att jobba mig igenom värkarna. Så jag ratade bollen efter ett kort försök.

Svar på tråden Någon som använt en pilatesboll under förlossningen?