rockmind skrev 2010-06-12 22:26:49 följande:
älsklingsbarn: Tror logopeden att dreglandet har ett samband med talutvecklingen? Min son sa nästan ingenting fram till 2,5 år, bara ett fåtal enstaka ord. Nu säger han många ord och i 3-ordsmeningar men fortfarande otydligt som sagt.... Det konstiga var att dreglandet nästan försvann i nån månad men sen kommit tillbaka igen!
JA, helt klart!
Han pratade inget fram till 2:4 år, hade kanske 20 "ord"/ljud/tecken. Sedan lossnade det, han började prata massor och "hela meningar" under sommaren. Så när vi väl kom till logopeden så bad jag om ursäkt för att vi tog upp hennes tid i onödan.
Så det kom faktiskt lite som en chock när hon började berätta allt hon såg som inte stämde :(
Dreglandet, tungan utanför munnen, svårt att föra tungan åt sidor osv utan att hela kroppen följer med... allt runt munnen, läppar, tunga, käkar är det visst fel på :( Utan att vi märkt något alls :(
Hon tycker sig även se något i motoriken, så nu väntar vi på att göra en hjärnröntgen för att se om han haft en liten hjärnblödning som bebis. Ska även träffa sjukgymnast och arbetsterapeut, så motoriken blir ordentligt kollad. Den sitter visst ofta ihop med munmotoriken.
Men det är inget som vi själva kan se, och jag är ändå förskollärare. Ingen annan uppmärksammar heller att något är annorlunda.
Han har ingen språkstörning, utan pratar "som vem son helst". Gramatiken är mycket bra, ordförståelsen och ordförrådet inget fel på, långa meningar... Bara att det är väldigt svårt att höra vad han säger.