• rockmind

Treåring som dreglar

Min treårige son dreglar fortfarande. Han började när han var 8 månader och det har fortfarande inte "gått över". Har sökt läkare om det flera gånger men får inga förklaringar. Så jag undrar om det finns fler här med barn som är 3 år eller äldre som dreglar? Och om ni isåfall fått någon förklaring till det?

• Svar på tråden Treåring som dreglar
  • Stjärnstoft

Hej! Min 3,5 åring dreglar fortfarande, men det har faktiskt minskat lite senaste 2-3 månaderna. Blir han täppt i näsan är det dock kört igen - vattenfall direkt.
    Min kille har även lite svårt att uttala ord helt tydligt - bra ordförråd, men ibland svårt att höra vad han säger. Har funderat på om det kan ha något samband? Hur har din son det med uttalet??

• rockmind

Det är lite samma här faktiskt, han är sen med talet och pratar ganska otydligt... Man funderar ju på om det har nåt samband.... Kanske något med munmotoriken?Och jag tycker nog att det blir värre i samband med förkylning också.

• pigglet

Samma här. Han fyllde 3 i januari.

Han har stora problem med munmotoriken och det är riktigt svårt att höra vad han säger. Går hos logoped sedan i höstas, det var hon som såg att han hade så stora problem. Själva var vi inte så bekymrade just då, eftersom han faktiskt hade börjat prata under sommaren.

• Stjärnstoft

Min tanke är att om det inte blivit bättre efter sommaren kontakta logoped via bvc efter sommaren. Det har ju som sagt blivit något bättre, om än inte bra.

emeliiie < jag har några dreggelhaklappar kvar som jag kan skicka om du behöver till nästa virusattack

• rockmind

älsklingsbarn: Tror logopeden att dreglandet har ett samband med talutvecklingen? Min son sa nästan ingenting fram till 2,5 år, bara ett fåtal enstaka ord. Nu säger han många ord och i 3-ordsmeningar men fortfarande otydligt som sagt.... Det konstiga var att dreglandet nästan försvann i nån månad men sen kommit tillbaka igen!

• pigglet

Sonens dreglande går lite i perioder. Helt klart sämre när han blir förkyld, men även annars har han bättre och sämre perioder. Nu är det länge sedan han var blöt om tröjan så vi fick byta, han har varit torr hela vintern. Skönt!

Mest rinner det nog när han koncentrerar sig på något. 

• pigglet
    rockmind skrev 2010-06-12 22:26:49 följande:
    älsklingsbarn: Tror logopeden att dreglandet har ett samband med talutvecklingen? Min son sa nästan ingenting fram till 2,5 år, bara ett fåtal enstaka ord. Nu säger han många ord och i 3-ordsmeningar men fortfarande otydligt som sagt.... Det konstiga var att dreglandet nästan försvann i nån månad men sen kommit tillbaka igen!

JA, helt klart!

Han pratade inget fram till 2:4 år, hade kanske 20 "ord"/ljud/tecken. Sedan lossnade det, han började prata massor och "hela meningar" under sommaren. Så när vi väl kom till logopeden så bad jag om ursäkt för att vi tog upp hennes tid i onödan.

Så det kom faktiskt lite som en chock när hon började berätta allt hon såg som inte stämde  :(

Dreglandet, tungan utanför munnen, svårt att föra tungan åt sidor osv utan att hela kroppen följer med... allt runt munnen, läppar, tunga, käkar är det visst fel på   :(                Utan att vi märkt något alls    :(

Hon tycker sig även se något i motoriken, så nu väntar vi på att göra en hjärnröntgen för att se om han haft en liten hjärnblödning som bebis. Ska även träffa sjukgymnast och arbetsterapeut, så motoriken blir ordentligt kollad. Den sitter visst ofta ihop med munmotoriken.
    Men det är inget som vi själva kan se, och jag är ändå förskollärare. Ingen annan uppmärksammar heller att något är annorlunda.

Han har ingen språkstörning, utan pratar "som vem son helst". Gramatiken är mycket bra, ordförståelsen och ordförrådet inget fel på, långa meningar... Bara att det är väldigt svårt att höra vad han säger.

• Thea och Hanna

Min 5 åriga flicka dreglar, dock har hennes tal blivit bättre. nu hör man vad hon säger, innan så fick man säga va efter varje mening hon sa. När man kollar i hennes hals så kan man se att ett litet lock åker upp, svårt att förklara. vi har varit på öron/näsa/hals. men det var tydligen inget hon led av så dom gjorde inget. Dreglandet är bättre, mest dreglar hon när hon äter eller förkyld. Så jag antar att min dotters dreglande beror på den lilla flärpen som är längst bak i gommen

• Jojjo

Intressant att läsa om fler med dreglande barn. Sonen blev 3 i april och han dreglar en del fortfarande och har även svårt att prata. Han har ok meningsbyggnad och ordförråd men det är svårt att höra vad han säger (för utomstående iaf). Han är även lite sen och klumpig motoriskt, trodde det berodde på att han är såpass lång. Men det kanske hänger ihop? Vi hsr även varit och klippt hans tungband som var lite kort, det var förra veckan så jag vet inte om det gjort nån skillnad än. Vi ska avvakta och se vad som händer under sommaren och är det ingen skillnad blir det remiss till logoped. Kanske även ska kolla upp grovmotoriken om det inte heller är någon skillnad. Det värsta tycker jag är att han blir så ledsen när folk inte förstår och på förskolan tex har han precis börjat prata lite mer än enstaka ord, han struntar lixom i det när han inte blir förstådd=(

• pigglet

Sonen pratar bara med oss i familjen, de andra löns liksom inte - så han är tyst  :(
    Gruvar mig inför förskolestart i höst, hur ska det gå?!

Thea och Hanna: Du som har ett äldre barn, hur har det funkat med kompisar när hon inte riktigt kunnat göra sig förstådd?
    Jag upplever att ingen riktigt vill/orkar leka med honom om inte hans syskon är med och tolkar. När de är små spelar det ju mindre rol, men leken blir ju mer och mer verbal - språket driver leken framåt. Lyckas barnen lösa det ändå?

• Thea och Hanna

älsklingsbarn: från första dagen på dagis och fram till ett halvår sen så lekte hon helst själv, eller endast med nått barn och gärna fröknarna. Nu pratar hon mycket bättre och man hör vad hon säger när hon pratar lugnt. Senaste utvecklingssamtalet så sa även hennes fröken att hon pratar mycket renare och har fått flera kompisar som hon leker med. Sen har jag övat mycket med henne hemma, när hon har sagt fel ord så har jag sagt rätt tills hon har sagt rätt, sen massa rullningar med tungan. Även sjungit mycket. så jag tror just talet börjar växa bort mer och mer  Vi har även gjort hörseltester på henne som visat att hon har lite nedsatt hörsel. Så både det och denna saken i halsen hon har hör nog samman med att hon utvecklas lite senare med tal. Men det är inget jag känner oro för då jag märker att det släpper mer och mer och att hon har fått flera vänner.

• Silverbell

Även jag har en 3.5 åring som dreglar periodvis. Vi har logopedkontakt men enligt logopeden så kommer hon dregla mindre ju bättre hon blir på munmotoriken. Dottern har ett stort ordförråd och pratar och sjunger från morgon till kväll, men har tyvärr jättestora uttalsproblem. Jag tycker inte vi har fått mycket hjälp hos logopeden så vår förhoppning är att hennes uttal kommer att bli bättre innan hon blir 6-7 år.

• attvaramammaärdetbästa

Intessant att se fler barn i denna åldern som fortfarande dreglar, tycker annars bara det är min son som det droppar ur munnen på =)
    min son fyller 3 i sommar och han dreglar fortfarande ganska mycket, dock tycker jag att det har blivit lite bättre, men så fort han äter t ex en liten godisbit så forsar det ut. På 2.5 års kontrollen så frågade barnmorskan om han fortfarande dreglar och då blev jag lite nervös eftersom han forfarande gör det. hon sa att det hade med just utal och munmotoriken att göra. Men min son pratar bra, långa meningar och jag tycker att utomstående förstår honom. Vi övar iofs en hel del på utal, en bra grej är att titta på varann när man uttalar ett ord, det funkar bra för oss.
    Motoriken verkar det inte heller vara några fel på, förskolan har berömt honom för att han har så bra kontroll på kroppen (han lärde sig åka snowboard i vintras)
    Märker ni någon skillnad när de äter, dreglas det mer då? 
    Barnmorskan tyckte inte att det var något att oroa sig för, eller jag oroar mig inte men synd om lillgrabben om han ska dregla, han kanske bara har mycket saliv?

Svar på tråden Treåring som dreglar