Inlägg från: Thea och Hanna |Visa alla inlägg
  • Thea och Hanna

Treåring som dreglar

Min 5 åriga flicka dreglar, dock har hennes tal blivit bättre. nu hör man vad hon säger, innan så fick man säga va efter varje mening hon sa. När man kollar i hennes hals så kan man se att ett litet lock åker upp, svårt att förklara. vi har varit på öron/näsa/hals. men det var tydligen inget hon led av så dom gjorde inget. Dreglandet är bättre, mest dreglar hon när hon äter eller förkyld. Så jag antar att min dotters dreglande beror på den lilla flärpen som är längst bak i gommen

• Thea och Hanna

älsklingsbarn: från första dagen på dagis och fram till ett halvår sen så lekte hon helst själv, eller endast med nått barn och gärna fröknarna. Nu pratar hon mycket bättre och man hör vad hon säger när hon pratar lugnt. Senaste utvecklingssamtalet så sa även hennes fröken att hon pratar mycket renare och har fått flera kompisar som hon leker med. Sen har jag övat mycket med henne hemma, när hon har sagt fel ord så har jag sagt rätt tills hon har sagt rätt, sen massa rullningar med tungan. Även sjungit mycket. så jag tror just talet börjar växa bort mer och mer  Vi har även gjort hörseltester på henne som visat att hon har lite nedsatt hörsel. Så både det och denna saken i halsen hon har hör nog samman med att hon utvecklas lite senare med tal. Men det är inget jag känner oro för då jag märker att det släpper mer och mer och att hon har fått flera vänner.

Svar på tråden Treåring som dreglar