• Anonym (Fundersam)

Köper ni presenter till syskonbarn?

Hejsan allihop!

Jag funderar lite på om ni köper presenter till era syskons barn?
    Nu i första hand om de inte bor i samma stad och det innebär att ni måste skicka presenten?

Vi har i alla år köpt presenter till min mans syskons barn, eftersom vi inte alltid kunnat åka dit för att fira dem pga det långa avståndet.

Vi har tyckt att det har varit en fin sak att göra att visa att man finns där och kommer ihåg dem o vill fira dem (barnen är mellan (1-6 år).

Sedan vi fick barn så har min mans syskon börjat ta upp om att det är så onödigt att skicka presenter, dyrt osv...

Känns ju himla tråkigt då vi ansträngt oss i alla år och inte klagat eller tyckt det varit jobbigt.

Varför inte klaga innan vi fick barn liksom?

Men mitt i allt blev det sååååååå jobbigt när de måste anstränga sig.

Någon med lite åsikter?

• Svar på tråden Köper ni presenter till syskonbarn?
  • 1111111

För mig har det självklart att skicka till min systers barn hur ont om pengar jag än har haft. Jag är fullständigt övertygad om att min syster kommer att göra det samma nu när jag föder barn.

Däremot har vi i perioder när vi haft ont om pengar kommit överens om att inte ge varandra presenter eller julklappar. Då har vi bara gett till barnen.

Jag tycker att det låter fånigt och som en underlig prioritering av din mans syskon. Men man kan inte tvinga andra och man kan inte alltid förvänta sig att få tillbaka exakt det man ger till andra.

Jag skulle nog bli ledsen och jag skulle nog säga det till dem, så lugnt och sansat jag kunde.

• Anonym (*)

Vi köper bara till det ena syskonbarnet, som är min sambos "riktiga" systersbarn. Henne skämmer vi bort som fan. De andra syskonbarnen har en mamma och en pappa som tjänar bra. Systerdottern vi ger saker till har det inte lika bra då systern är student.

• 1111111
    Anonym (*) skrev 2010-06-13 02:34:15 följande:
    Vi köper bara till det ena syskonbarnet, som är min sambos "riktiga" systersbarn. Henne skämmer vi bort som fan. De andra syskonbarnen har en mamma och en pappa som tjänar bra. Systerdottern vi ger saker till har det inte lika bra då systern är student.
    Jag förstår tänkandet men jag skulle ge något till syskonbarn med en mamma och en pappa som hade mycket pengar också.

För mig handlar det inte om att ge dyra saker utan att visa barnet att det finns människor runt om som bryr sig om barnet och kommer ihåg dessfödelsedag.

Ibland har kassan bara räckt till att skicka en karta klistermärken för 20-30 kronor... Men jag minns ju hur kul det var att få presenter när jagvar liten och särskilt spännande att få ett litet paket med posten.
  • Anonym (*)
    1111111 skrev 2010-06-13 03:04:37 följande:
    Jag förstår tänkandet men jag skulle ge något till syskonbarn med en mamma och en pappa som hade mycket pengar också.

För mig handlar det inte om att ge dyra saker utan att visa barnet att det finns människor runt om som bryr sig om barnet och kommer ihåg dessfödelsedag.

Ibland har kassan bara räckt till att skicka en karta klistermärken för 20-30 kronor... Men jag minns ju hur kul det var att få presenter när jagvar liten och särskilt spännande att få ett litet paket med posten.
    Jo. Men tro mig. Den familjen är för udda. Dom besöker oss inte öht. För dom får inte tillräckligt dyra presenter då vi allihop (ink den biologiska morfarn) har låg inkomst. Så dom låter bli att komma hit öht. Dom bor en bra bit ifrån, och vi äger ingen bil. Det är en sjukt infekterad situation. Jag försöker peppa min sambo att skicka en present till dem iaf vid jul, men han är inte lika pepp så vad kan jag göra...
  • 1111111
    Anonym (*) skrev 2010-06-13 03:22:36 följande:
    Jo. Men tro mig. Den familjen är för udda. Dom besöker oss inte öht. För dom får inte tillräckligt dyra presenter då vi allihop (ink den biologiska morfarn) har låg inkomst. Så dom låter bli att komma hit öht. Dom bor en bra bit ifrån, och vi äger ingen bil. Det är en sjukt infekterad situation. Jag försöker peppa min sambo att skicka en present till dem iaf vid jul, men han är inte lika pepp så vad kan jag göra...
    Jag menade inte att kritisera hur ni gör, ditt inlägg fick mig att komma på lite mer detaljerat  hur jag ser på att ge presenter så då vill ejag förklara det .

Och angående ditt inägg: Men herregud. Då förstår jag verkligen varför ni gör som ni gör.
  • ica

Jag ger presenter till mina syskonbarn. Men till ettårsdan har de fått pengar så föräldrarna får köpa det som behövs. Så får de köpa den vinteroverollen som passar bäst eller vad som behövs.

• Maia

Jag ger presenter till mina brorsbarn. Det är liite tråkigt att bara komma dit när de fyller år och då ge present. Träffar brorsan väldigt sällan men det ska ju inte klippa kontakten mer. Vi har bestämt i min familj, stoor familj, att nu är det bara de små som gäller. Vi vuxna ger inte till varandra, om det inte är jämt årtal, annars skulle inte plånboken palla trycket.

• Viggo och pyrets mamma

I vår familj ser vi det som självklart att alla syskonbarn får presenter til sina födelsedagar (totalt handlar det om 6 barn). Däremot så ger vi inga presenter till min mans brors styvbarn, för de har egna kusiner och mor far föräldrar som ger dem presenter.

-Mammas älskling 080425-
  • Trollet Ludenben

Vi bor i Göteborg och sambons systersöner, 2 och 4 år bor i Helsingfors. Självklart köps det presenter...

Älskade ungar
  • Anonym

Ja,jag skickar till mina syskonbarn. (2än så länge) de bor 30mil bort.
    Men de är skitdåliga tbx..kommer nåt ibland,ett par veckor senare...samma med julklappar..det är lite trist.
    Men jag får väl föregå med gott exempel:P

Svar på tråden Köper ni presenter till syskonbarn?