• Anonym (Fundersam)

Köper ni presenter till syskonbarn?

Hejsan allihop!

Jag funderar lite på om ni köper presenter till era syskons barn?
    Nu i första hand om de inte bor i samma stad och det innebär att ni måste skicka presenten?

Vi har i alla år köpt presenter till min mans syskons barn, eftersom vi inte alltid kunnat åka dit för att fira dem pga det långa avståndet.

Vi har tyckt att det har varit en fin sak att göra att visa att man finns där och kommer ihåg dem o vill fira dem (barnen är mellan (1-6 år).

Sedan vi fick barn så har min mans syskon börjat ta upp om att det är så onödigt att skicka presenter, dyrt osv...

Känns ju himla tråkigt då vi ansträngt oss i alla år och inte klagat eller tyckt det varit jobbigt.

Varför inte klaga innan vi fick barn liksom?

Men mitt i allt blev det sååååååå jobbigt när de måste anstränga sig.

Någon med lite åsikter?

• Svar på tråden Köper ni presenter till syskonbarn?
  • alvaereva

Jag har tio syskonbarn mellan 8-21 år och alla bor 45 mil ifrån oss. Jag brukar inte skicka presenter, utan sätter in pengar på min mammas konto, så köper hon det jag vill att hon ska köpa eller så ger hon pengar (till de större).
    Min dotter får presenter av dom också, men inget skickat utan det tar vi när vi ses. Men då ses vi ju väldigt ofta ändå trots att det är 45 mil emellan.

• Kazeer

Ja, jag skickar presenter till min brorson. Min bror och hans familj bor i Kalifornien, så oftast kostar portot mer än själva presenten. Det blir presenter till födelsedagen och till jul ... och ibland även vid något annat tillfälle på året.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sextiotalist

Endast till mina syskonbarn, min sambos syskonbarn har vi nästan ingen kontakt med, de är nästan vuxna nu, men mina syskonbarn är i samma ålder som vårt barn, de umgås mycket.
    Sedan är det bara två på min sida, tio på den andra

• Soul

I min familj tog vi ett beslut för ett antal år sedan, att födelsedagspresenter och julklappar är något man ger om man träffas i samband med födelsedagsfirande eller på julafton. Vi är ganska spridda över landet och det blir inte alltid att vi träffas. I så fall skickar vi ett kort eller ringer, men present får man bara om det är kalas. Det gäller både vuxna och barn. Dessutom köper vi inte direkt dyra saker (även om vi har råd), utan oftast blir det något mer symboliskt. Däremot kan vi köpa presenter ibland utan att det finns någon anledning, enbart för att vi vill eller hittat något som fått oss att tänka på personen.

Tycker det är så skönt. Har försökt införa samma sak på sambons sida av familjen, men hans syster och mamma höll på att gå i taket. Presenter/julpappar är för dem VÄLDIGT viktiga och det ska inte snålas utan handlar om rätt dyra saker. De är dock mycket generösa tillbaka.

• lövet2

Det har faktiskt varit väldigt olika beroende på familj och ålder på barnen.
    Min svågers barn var först. De hade barn innan vi fick några. Där var vi både på kalas och gav presenter i början. När så vi också började få barn, så bestämde min svägerska att vi skulle skippa presenter och bara ge julklappar. Det har vi fortsatt med.
    Nästa svåger har bara 1 barn. Där blir det både julklappar och presenter fast jag tagit upp den sneda fördelningen med att han har 1 barn och vi har 7. Det spelar ingen roll, tycker han!
    På min sida kom mina svägerskor överens om att vi skulle skicka födelsedagspresenter till den ena familjen och julklappar till den andra, och att det är slut vid 18 år.

• alvaereva
    lövet2 skrev 2010-06-13 08:13:26 följande:
    Det har faktiskt varit väldigt olika beroende på familj och ålder på barnen.
    Min svågers barn var först. De hade barn innan vi fick några. Där var vi både på kalas och gav presenter i början. När så vi också började få barn, så bestämde min svägerska att vi skulle skippa presenter och bara ge julklappar. Det har vi fortsatt med.
    Nästa svåger har bara 1 barn. Där blir det både julklappar och presenter fast jag tagit upp den sneda fördelningen med att han har 1 barn och vi har 7. Det spelar ingen roll, tycker han!
    På min sida kom mina svägerskor överens om att vi skulle skicka födelsedagspresenter till den ena familjen och julklappar till den andra, och att det är slut vid 18 år.
    även om det är sned fördelning så kan man alltid köpa lite billigare till dom som har fler barn.
    eller jag vet inte.
    jag köper för den summan jag har råd med till mina syskonbarn. mer om dom tar student eller fyller mer jämnt (typ 15, 18, 20)

vi har bara ett barn och mina syskon har ju jättemånga. dom brukar alltid köpa lite dyrare grejer till min dotter, eller ge henne fler presenter helt enkelt. dom tycker det är orättvist mot oss att vi köper så mycket till dom och att dom bara har en att ge tillbaka till. min dotter är också det enda barn vi kommer få så vi vet att det inte kommer jämna ut sig heller sen med fler ungar.

hur som helst tycker jag man ska göra det som passar plånboken bäst.
  • Takex

Jag vet att min pappa och hans syskon har gjort så att man köper presenter till sina egna barn från kusinerna och det har fungerat super bra.

• Bellis83

Vi köper till tre syskonbarn, ett barn är min brors och två barn till en av sambons bröder. Min sambo har fler barn men dom har vi ingen direkt kontakt med så det känns onödigt. Och man kan inte köpa till ALLA. Ett av barnen vi köper till är egentligen inget syskonbarn utan det är mammans dotter sen tidigare. Men jag tycker hon också ska få om hennes bror får.
    Min brorsdotter bor 14 mil bort men när hon fyller år åker vi dit. Sen är dom hit omkring jul. Så vi behöver aldrig skicka.

• Anonym

Herregud, så snålt att komma på det nu!! Vi syson ger alltid varandras barn presenter. Bara för någon hundring, men i alla fall något.

• alvaereva
    alvaereva skrev 2010-06-13 08:21:48 följande:
    även om det är sned fördelning så kan man alltid köpa lite billigare till dom som har fler barn.
    eller jag vet inte.
    jag köper för den summan jag har råd med till mina syskonbarn. mer om dom tar student eller fyller mer jämnt (typ 15, 18, 20)

vi har bara ett barn och mina syskon har ju jättemånga. dom brukar alltid köpa lite dyrare grejer till min dotter, eller ge henne fler presenter helt enkelt. dom tycker det är orättvist mot oss att vi köper så mycket till dom och att dom bara har en att ge tillbaka till. min dotter är också det enda barn vi kommer få så vi vet att det inte kommer jämna ut sig heller sen med fler ungar.

hur som helst tycker jag man ska göra det som passar plånboken bäst.
    ska stå där att jag ger mer om dom fyller jämnt eller tar studenten eller liknande..
  • Anonym (Fundersam)

Hejsan alla!

Och tack för svaren!

Jag och min man är  så oerhört besviken nu när vi fått barn att då ska det inte köpas.
    Då vi köpt i ALLA år och ingen har sagt något.
    Men helt plötsligt blev det såååå jobbigt när vi fick barn.

Om man inte klagat på alla år så varför klaga nu liksom?

Min man har ett syskon så för oss har det ju "bara" handlat om att köpa till dennes barn.
    Vi har gladeligen köpt då vi inte träffat dem så ofta till födelsedag + julklapp.
    De bor 120 mil bort så då ses vi inte särskilt ofta.

Vi har däremot inte köpt till de vuxna om det inte varit något speciellt ex 30 års-dag.

Eftersom vi inte kan få fler barn så handlar det ju om "bara" ett barn extra för dem.
    Ett barn som ändå är kusiner med deras barn osv... (de barnen har inga andra kusiner ännu).

Funderar på om man kan säga det man tycker och tänker eftersom de sagt sitt.
    Men tyvärr klarar ju alla inte av att få höra en åsikt tillbaks :(

• Älskade mirakel

Har alltid gett presenter till mina syskonbarn, 6 st. Min bror+fru och 3 barn bor numera i USA, men jag skickar ett litet paket til varje barn när de fyller år. Inte så mycket, typ en Kalle Anka-pocket och lite godis, det går ju ändå på ca 300 kr, av vilket 200 kr bara är i postavgift... Blir för dyrt att skicka stora tunga saker!

Makens syskon har inga barn än, men vi har aldrig köpt presenter ens åt själva syskonen, så vi kommer nog troligtvis inte heller köpa åt deras eventuella barn!

• Jaramla

ja, för att det var det bästa som fanns att få något på posten när man var liten! sen om det bara är några pennor o ett sudd spelar ju ingen roll, men känslan av att det kom ett kuvert/paket med MITT namn! mina syskonbarn bor i samma stad men jag skickar ett litet kort iaf o ibland nån småpryl även om de får present när vi ses. tyvärr har det aldrig hänt åt andra hållet...

• Bellis83
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-06-13 11:01:03 följande:
    Hejsan alla!

Och tack för svaren!

Jag och min man är  så oerhört besviken nu när vi fått barn att då ska det inte köpas.

Min man har ett syskon så för oss har det ju "bara" handlat om att köpa till dennes barn.
    Vi har gladeligen köpt då vi inte träffat dem så ofta till födelsedag + julklapp.

Vi har däremot inte köpt till de vuxna om det inte varit något speciellt ex 30 års-dag.

Eftersom vi inte kan få fler barn så handlar det ju om "bara" ett barn extra för dem.
    Ett barn som ändå är kusiner med deras barn osv... (de barnen har inga andra kusiner ännu).

Jag skulle också vara besviken. Speciellt när det bara handlar om ett barn och att ni köpt till deras i alla år.. jag skulle vara riktigt irriterad :(

Men kunde dom inte sagt det lite tidigare?!
  • Anonym

har inga syskonbarn men om jag hade det så självklart hade jag köpt presenter åt dom när dom fyller år. köper till mina kusins barn eftersom dom är i samma ålder som mina egna barn.
    mina barn får presenter av mina syskon när dom fyller år, min bror bor dessutom två timmars resväg bort och han kommer alltid när dom fyller år.

• alvaereva
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-06-13 11:01:03 följande:
    Hejsan alla!

Och tack för svaren!

Å andra sidan om ni inte ska köpa presenter till dom heller så har ni ju massa pengar över att lägga på ert eget barn? Det är väl skitbra!
    Tror inte ditt barn blir ledset över att inte få presenter av kusinerna på sin födelsedag om du inte påminner.
  • Anonym (upprörd)

Man upphör aldrig att förvånas över hur fräcka folk kan vara.

Om jag var du, skulle jag be min man säga till sina syskon på skarpen att det skulle de ha sagt till om lite tidigare. Det passade att ta emot presenterna, men när de själva skall skicka så är det helt plötsligt dyrt. Fy fan vad snålt!

• Thegran

nu har jag inte syskon barn, och inte sambon heller...men vi köper presenter till mina småkusiner, som är några år äldre än min dotter.
    både presenter som skickas, och presenter de får när vi ses. födelsedagar och jul är självklart, och så blir det någon grej då och då också.

Svar på tråden Köper ni presenter till syskonbarn?