Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

jordnötssås utan nötter??

Har ett recept på "falsk jordnötssås" i min blogg: utanallt.blogspot.com/2010/04/falsk-jordnotskyckling.html

(och kokosmjölken kan man byta mot tex havregrädde om man vill ha mjölkfritt och utan kokos och tål havre, eller en blandning av vanlig grädde och mjölk om man tål mjölk men inte kokos. Blir visserligen en liten smakskillnad eftersom kokosmjölk bidrar med en del i smakväg till "riktig/äkta jordnötssås")

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    lokisse skrev 2010-06-13 22:16:47 följande:
    ja men da är det ju lite fel att ge en sas med kokosNÖT...
    förövrigt är jordnötter inga nötter utan baljväxter typ ärtor alltsa
    Och kokosNÖT är heller ingen NÖT i samma bemärkelse som tex hasselnöt, valnöt, paranöt mfl Flört
    (dock inte sagt att man inte kan vara allergisk mot det, men bara för att man är nötallergiker så innebär det inte automatiskt att man inte tål kokosnöt, utan de allra flesta nötallergiker har inga problem med kokos utan det är en "fristående allergi" i förhållande till nötter)
  • Miralicia
    Alexi skrev 2010-06-14 10:37:18 följande:
      Jag som är krafitgt allergisk mot jordnötter, soja och övriga nötter, borde jag alltså tåla kokosnöt? Jag vet knappt om jag vågat prova det, har en bild av att jag reagerat på det någon gång (för övrigt tycker jag det luktar så äckligt så det känns redan där som en allergi, rent psykologiskt) men jag kanske borde testa någon gång? Äter de flesta nötallergiker ändå kokos alltså? Är det inte besläktat med något sånt här?

Fast det är rätt stor skillnad på en rent psykologisk aversion och en rent fysiologisk reaktion som en allergi är (även om man tex kan kräkas eller få andra fysiska reaktioner av rent psykologiska orsaker också i samband med mat).Flört

Här finns lite info om nötter och nötallergi från livsmedelsverket:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/Botaniskt-slaktskap-mellan-notter-froer-och-frukter/

Kokosnöt kommer från en palm och är närmast släkt med dadlar, så det finns inget direkt släktskap mellan kokos och andra nötter eller soja & jordnötter.

Likaså har inte heller muskotNÖT något med nötter att göra.
Svar på tråden jordnötssås utan nötter??