jordnötssås utan nötter??
Är det nån som har ett recept på jordnötssås utan nötter??
Är det nån som har ett recept på jordnötssås utan nötter??
Men hur menar du, är det bara just jordnötter som inte funkar så kan man ju använda andra nötter, men är det alla nötter och mandel så får man tänka på annat sätt.
I det italienska köket finns många såser som går ut på att mixa valnötter eller mandel och krydda, men det smakar klart inte som jordnöt.
fast, då blire ju inte jordnötssås..
Har ett recept på "falsk jordnötssås" i min blogg: utanallt.blogspot.com/2010/04/falsk-jordnotskyckling.html
(och kokosmjölken kan man byta mot tex havregrädde om man vill ha mjölkfritt och utan kokos och tål havre, eller en blandning av vanlig grädde och mjölk om man tål mjölk men inte kokos. Blir visserligen en liten smakskillnad eftersom kokosmjölk bidrar med en del i smakväg till "riktig/äkta jordnötssås")
Jag som är krafitgt allergisk mot jordnötter, soja och övriga nötter, borde jag alltså tåla kokosnöt? Jag vet knappt om jag vågat prova det, har en bild av att jag reagerat på det någon gång (för övrigt tycker jag det luktar så äckligt så det känns redan där som en allergi, rent psykologiskt) men jag kanske borde testa någon gång? Äter de flesta nötallergiker ändå kokos alltså? Är det inte besläktat med något sånt här?
Det är ju så sant det du skriver. Men jag har tex psykologiskt svårt med jordnötter i min närvaro (som jag är kraftigt allergisk emot) även om jag i sig inte reagerar på det om jag inte äter det. Dvs jag ogillar lukten och har svårt att folk brevid mig äter det även om det inte framkallar någon reaktion.
Muskotnöt äter jag. Jag måste nog ta och testa kokos vid tillfälle faktiskt... Tack för länkarna, det var intressant läsning!