• Anonym (IQ-befriad)

Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt

En tråd på fl www.familjeliv.se/Forum-5-279/m53024751.html där alla pratar om sitt goda IQ och jag känner att jag inte ens klarar av att
    se såna där rutor.
    Jag avskyr dem. Skitjobbigt med såna där figurer. Jag gillar dem inte för fem öre.
    Jag har något emot dem. De är inte roliga.
    Så jag tyckte att jag kände känsla och förståelse för några,
    men sen bara kräktes jag på att greja med dem,
    så jag chansade på resten.
    Fick lågt IQ, 73,
    så nu hör man ju till den del av befolkningen som är fullständigt urkorkad då?
    Gör man det om man hyser agg för att göra såna här figurer överhuvudtaget?
    Är det ett mått på intelligens att man ska tycka de är roliga att göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 00:52
    Här kan man göra det där testet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 00:53
    www.mensa.se/

• Svar på tråden Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt
  • hedmanpazio

Ja man kan ju undra hur 'intelligent' egentligen en person är som inte ser meningslösheten och konsekvensen av exempelvis ett uttalande likt det du beskrev. Visst säger det en del om personligheten, men fattar man inte konsekvenserna av ens agerande så har man nog inte kopplat alla sambandstrådar rätt....

• MammaG

Det där är inget du ska bry dig om ts. Ett iq-test mäter en viss form av "intelligens" men inte totalen. Tror du verkligen att en människa som har förmåga att se vilken lite orange låda som kommer härnäst är intelligentare än den som inte kan? Tro mig, det är den inte. Intelligens är mycket mer komplex än så, och om testet på något vis var allomfattande så skulle det innehålla många fler och varierade öveningar än det faktiskt gör.

Som sagt, är det bara iq-testet du baserar din sviktande självkänsla på så är det bara att räta på ryggen. Du är inte mindre intelligent än någon annan

• Malinpralin
    MammaG skrev 2011-03-22 19:35:29 följande:
    Det där är inget du ska bry dig om ts. Ett iq-test mäter en viss form av "intelligens" men inte totalen. Tror du verkligen att en människa som har förmåga att se vilken lite orange låda som kommer härnäst är intelligentare än den som inte kan? Tro mig, det är den inte. Intelligens är mycket mer komplex än så, och om testet på något vis var allomfattande så skulle det innehålla många fler och varierade öveningar än det faktiskt gör.

Som sagt, är det bara iq-testet du baserar din sviktande självkänsla på så är det bara att räta på ryggen. Du är inte mindre intelligent än någon annan
    Precis.

Jag minns när jag gjorde högskoleprovet för några år sen. Innan gjorde jag sånna där prov som var gamla för att se vad jag hade att vänta mig. NOG-testet gick sämst, både i testomgången och vid provtillfället. De andra gick bättre i varierande grad och bäst gick ord-delen.

Eftersom NOG-testet sägs mäta logisk slutledningsförmåga så kunde jag dra slutsatsen att jag är högst medelmåttigt logisk. Men när det kommer till kritan så upplever jag det som viktigare att jag kan förmedla mig med andra människor, har lätt för att känna empati och är nyfiken.

Jag skulle troligen också göra ett lågt resultat på MENSA-test, men har inte brytt mig om att testa.
  • mosterYster
    Malinpralin skrev 2011-03-22 23:34:55 följande:
    Precis.

Jag minns när jag gjorde högskoleprovet för några år sen. Innan gjorde jag sånna där prov som var gamla för att se vad jag hade att vänta mig. NOG-testet gick sämst, både i testomgången och vid provtillfället. De andra gick bättre i varierande grad och bäst gick ord-delen.

Eftersom NOG-testet sägs mäta logisk slutledningsförmåga så kunde jag dra slutsatsen att jag är högst medelmåttigt logisk. Men när det kommer till kritan så upplever jag det som viktigare att jag kan förmedla mig med andra människor, har lätt för att känna empati och är nyfiken.

Jag skulle troligen också göra ett lågt resultat på MENSA-test, men har inte brytt mig om att testa.
    BRA! Skit i Mensa och ta vara på de kvalitéer du har!
  • Anonym (mens)

Håller med de som säger att hög IQ inte nödvändigtvis har med intelligens att göra och dessutom kan man träna upp sig på att bli bra på mensas tester! Intelligenta personer anser att mensa är världens töntigaste klubb! Jag bara skrattar åt deras hemsida, skulle aldrig vilja gå med där! 

• Suck och suck

Jag ska vara modig nog att erkänna att det faktiskt var JAG som var ts. Vet inte varför jag blev så generadSkäms och jag verkar inte särskilt osmart va. Va, va?
    Läser kurser på universitetet och har tagit en del poäng (fast jag hoppade i o f s av en linje, Vet inte om det har med mitt IQ att göra?)
    Så nu ser ni ett levande bevis på att man kan vara intelligent och ändå misslyckas kapitalt med mensafigurer. Jag är ett ytterst levande bevis eller ha, ha
    Jag har läst all gymnasiematte man kan (motsvarande NA-matten) i o f s bara med 3:a i betyg, men det är ju ändå godkänt (i dagens betygsystem).

• Suck och suck

Högskoleproven lyckas jag inte så bra på, men att ta poäng på universitetet går ändå bra. Man kommer ju så långt med intelligens.

• Suck och suck

Nu har jag inte gjort de där figurerna sen sist, men att jag inte pallade med dem, tror jag kan att ha att göra med att jag inte pallar med koncentration i för stor utsträckning. Det var verkligen DÄR och totalt DÄR det brast i högskoleprovet också. Jag hade inte helller fysiska förutsättningar för att sitta ett helt långt ihållande prov. Så jag är känslig med sånt. Universitetskurser måste jag dessutom få ta i mitt tempo. Då funkar det.

• Suck och suck

Älskar för övrigt lååånga ingående samtal med intelligenta människor, där man kommer till nya insikter. Jag tycker att jag kan komma fram till  nya insikter och slutsatser, som jag inte hört andra sagt innan. Sånt tycker jag känns som intelligens. Ni som är intelligenta nog att förstå hur jag menar.

Svar på tråden Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt