• SandyG

"Sommarjobb" hemma för min 8-åring?

Jag har en tjej på 8 år hemma (ska börja trean i höst) som har kommit på att hon vill tjäna lite egna pengar i sommar. En bra tanke tycker jag då hon både lär sig ta ansvar på en lagom nivå och att jobb ger pengar.

Tänkte att hon kunde få lite "sommarjobb" här hemma men har sååå dålig fantasi... Städa sitt rum, bädda säng, det gör hon redan till viss del. Något lite "jobbigare" kanske :) Eller rättare sagt mer ansvarsfullt.

Så jag skulle bli jättetacksam om ni kunde skriva ner lite förslag på vettiga sysselsättningar till dottern!

PS. Vi bor i villa.

• Svar på tråden "Sommarjobb" hemma för min 8-åring?
  • lövet2

Vi köpte en begagnad "handjagare", dvs en manuell gräsklippare. Den har ungarna fått klippa gräsmattan med från 8-9 års ålder och kunnat tjäna pengar. Man vill ju liksom inte sätta en motorgräsklippare i händerna på dem ...

• SandyG

Exakt! Bra idé med hanjagare :)

• katten korven

Klippa gräset? Gå med grästrimmern? Olja in staket? Ogräsrensning? 8 år då klarar man ganska mkt.

• lövet2

Vi har tallar på tomten, och de får plocka kottar från gräsmattan mot betalning. En viss summa per hink (vi bränner upp kottarna sedan och grillar korv på glöden).
    Plocka bär lite senare på sommaren.
    Rengöra återvinningskärl (usch, vad de kan bli grisiga!). Passar att göra utomhus.

• Yamit

Hon kan fa ga och panta burkar t ex. (och fa behalla pengarna av det).

Vattna blommorna (= tar ansvar for att de inte torkar ut)

Hanga tvatt (om torkstallet inte ar for hogt)

Kanske t o m lara sig att satta pa en maskin (om du t ex ber henne att satta pa en ‘ljus 40-maskin’ nar du ser att det finns lagom mycket tvatt. Da far du lara henne att fargsortera, halla i pulver/skoljmedel och sedan satta pa. Skulle nog kannas valdigt ‘vuxet’ for henne och som ett ‘riktigt jobb’).

Damma i vardagsrummet (fonsterkarmar, bokhyllor, bord).

Dammsuga ett rum kanske hon ocksa kan gora (om det inte finns for mycket mobler just i det rummet, sa att det ar svart att dammsuga undertill eller att man stoter till allt nar man forsoker dammsuga).

Foresla nagra av jobben och lat henne valja vilka av dem hon tycker later roligast/vill ta ansvar for.

• bebben Elias mamma

Rensa ogräs, kasta sopor, handla, tvätta av utemöbler, tömma diskmaskinen, dammsuga, duka, duka av, packa uppvaror, sätta på kaffe. Det var sånt jag fick göra fast jag var nog runt 10 år.

• Helene OSV

Bra idé! Tjejerna ska få jobba ihop lite glasspengar inför Göteborgsresan!  (far dock nästa helg så vi har knappt två veckor på oss!)
    Tänkte att de skulle få sortera/vika tvätt (Sigrid kan sortera trosor och strumpor och Olivia kan nog börja vika sin egen tvätt nu) Duka/duka av bordet, städa i lekrummet, plocka grejer (det ligger leksaker i HELA huset) 
    Vad mer?? Behöver nog också lite tips! 
    De SKA ju egentligen hjälpa till iaf men det är oerhärt svårt att motivera dem, de städar några minuter och sen är de "jättetrötta" eller börjar leka istället. Glasspengar bör nog motivera dem lite iaf. (undrar bara vad Valter ska få göra för att få lite pengar? Blir ju lite orättvist om han bara får dem medan de får jobba för dem?!)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Radha

Vara med och hjälpa till vid matlagningen, skala grönsaker, tvätta potatis etcetera. Diska.

• SandyG

Vilka bra tips! Glad
    Ska nog skriva ner dom och ha ett litet "jobb-möte" och låta henne välja (som du skrev Yamit). Tvätten tror jag faktiskt är ganska bra grej att börja med. Sätta igång en maskin lite då och då. Plocka ur diskmaskinen likaså.
    Panta flaskor och burkar är också toppen. Betalar ju sig självt med liksom :)

Jag blev så trött på allt PLOCKANDE en dag, så jag införde att ALLA saker som ligger i trappan när barnen ska gå ner och sova på kvällen (alla barn sover en trappa ner) ska tas ner. Var och en får ta med det som är sitt, annars försvinner det... Funkar perfekt!

• Utlandssvensk

Att städa sitt rum och bädda sin säng borde hon lära sig att göra regelbundet âret runt, utan betalt. Inget bra sommarjobb alls om du frâgar mig...

Hellre dâ göra nâgot som inte tillhör hennes 'vanliga" sysslor. Exempelvis tvätta bilen, klippa gräsmattan, rensa ogräs, vika tvätt, laga lättare mat, gâ ärenden, ...

Kanske nâgon granne skulle behöva lite hjälp ocksâ? Vâr granntjej ska exempelvis fâ mata vâra kaniner när vi är pâ semester... Passar bâde henne (hon tjänar dâ lite pengar) och oss..

Svar på tråden "Sommarjobb" hemma för min 8-åring?