• OHs mamma

Oden?

Vi har börjat prata om namn till nästa barn som beräknas komma år 2013, vi är tidigt ute Tungan ute Sambon gillar inte mina förslag och jag gillar inte riktigt hans förslag. Dock vet jag inte om han menar allvar.

Några av mina förslag är: Nils, Sixten, Sigge, Olle, Elmer, Hampus, Tilde, Ebba, Tyra, Elin, Mira, Minna, Lova och Elsie.

Hans förslag är: Fritiof, Oden och Zoe.

Våran son heter Oscar.

Kan man verkligen heta Oden?
    Vad tycker ni passar med våran Oscar?

• Svar på tråden Oden?
  • skoladan

Nej, inte Oden. Man tänker automatiskt på Odenplan i Stockholm. Ska det vara fornnordiskt så är Tor, Frej, Balder och Loke bättre. Men det finns ju Torsgatan och Frejgatan förstås, och Loke var ju inte precis någon trevlig as. Min son har det fornnordiska namnet Ramn (som betyder korp)

• freija

Oden tycker jag absolut att man kan döpa sin son, även om Loke är en favorit hos mig.
    Oden och Oscar - enligt mig jättefint ihop : )

Bry er inte så mycket om andras åsikter, utan gå på vad ni själva tycker är fint och passar ert kommande barn. Min dotter - Freja - skulle hetat Viking om hon blev en pojke. Fick mycket kommentarer och åsikter om det. Men alla tycker om olika namn, såklart! : )

• MammaTillEnPrins

Nej det är faktiskt inte fint alls. Av hans namn tycker jag bara att Fritiof passar med Oscar, får säga att du verkar ha bättre smak. Enligt mitt tycke.

• kelgrisen

Enögd gammal man med två korpar? Vill inte jag associera mitt barn till. Jag gillar alla dina namn! Men av din killes fastnade jag faktiskt för Fritiof! Låter bättre och bättre ju mer jag smakar på det. Och det passar perfekt med Oscar tycker jag.

• Doktorn
    skoladan skrev 2010-06-17 10:59:43 följande:
     Man tänker automatiskt på Odenplan i Stockholm.
    Jaså?  Om man är från Stockholm, kanske...  Jag gör det inte.

Oden är ett tufft namn!  Den högste av alla fornnordiska gudar. Loke däremo känns ruskigt fel - att döpa sitt barn efter den ondsinte och baksluga individen fornnordisk mytologi? Han som blev känd för att ta synen från den genomgode och snälle Balder bara för att jävlas, liksom...

Hur många kristna döper sina barn med stolthet till Judas?  Hur många tyskar döper sitt barn till Adolf?  Jag skulle aldrig döpa mitt barn till Sauron, Lucifer eller Loke. Hellre då ett namn med positiv klang som Oden!
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Wavva

Oden är coolt men Loke är ju annars eytt vanligare asanamn. Jag tycker annars Vidar passa med Oscar...

• OHs mamma

Tack för alla svar och kommentarer!

Ju mer jag "smakar" på både Firtiof och Oden, ju bättre låter det. Håller med om att Oden och Oscar passar bra ihop, låter fint Hörde på stan en liten pojke runt 2 år som var ute med sin förskola och hans fröken ropade på honom "Fritiof, Fritiof kom", lät SÅ gulligt! Men föredrar givetvis mina namnförslag

Vilket av mina förslag låter bäst med Oscar, både kill och tjejnamn?

• OHs mamma
    Wavva skrev 2010-06-17 19:42:04 följande:
    ebba och sixten
Svar på tråden Oden?