• Giiaa

Vad äter ditt barn på morgonen ?

Hej , min 4 åriga dotter gillar inte frukost ( hon äter inte så mycket av de andra målen på dagen heller)

Men frukosten är ett viktigt mål ju, Och det märks så väl på hennes humör och ork.

jag behöver verkligen tips och råd på Frukost alternativ ??

Vad äter era barn på morgonen ?

Jag vill testa något nytt ... som hon förhoppningsvis skulle gilla.

• Svar på tråden Vad äter ditt barn på morgonen ?
  • m med tre stjärnor

havregrynsgröt med äpplemos äter min 4,5 åring och ett glas mjölk bredvid.
    Hon gillar inte smörgås något vidare och äter hon gröt slipper hon det (äter man fil måste man ta smörgås;)

Även mina andra barn äter havregrynsgröt de flesta mornar , 8- och 6åringen med mjölk i och ettåringen med bara äpplemos.

Nu på sommaren brukar jag köpa naturell yoghurt eller fil och ha havrefras till istället men de två yngsta vill oftast ha havregrynsgröt ändå.

På semestern får de äta chokladflingor med mjölk, det är festligt det;)

• Sapato

Har druckigt välling förut men nu helt plötsligt vill han inte det längre.

Nu är det en kamp med frukosten och jag fasar för när förskolan börjar och man inte har hela förmiddagen på sig att få i han något.

I veckan har han ätit:

Oboy, smörgås med räkost(drack oboyen och åt räkosten)
    Korv med makaroner(ville ha det och tänkte att bättre han äter något än inget)
    Pannkaka

Ja, som sagt en kamp  

• MammaÄrJag

Min dotter är fyra snart.

Hon får väldigt varierad frukost beroende på vad som finns hemma och vad hon vill ha, för det mesta väljer hon själv.

Kan vara antingen havre /manna/risgryns gröt .
    Eller en tallrik med fil, yoggi , flingor/puffar eller kräm med mjölk!
     och alltid en macka till något utav alternativen ovan,

Ibland kokar jag ett ägg till,eller äggröra. (Hon älskar kaviar) 

Och hon brukar dricka ett glas juice och ett glas mjölk.
    Alt. Fruktsoppa /Nyponsoppa.

Amelia 2006-08-24. BF 2010-11-17
  • Floria

Jag lägger inte så stor vikt vid att fyraåringen äter dåligt till frukost faktiskt, tänker att hon äter det hon behöver.

Vardagar så erbjuds hon: fil ibland smaksatt a-fil, ofta vanlig, med musli eller flingor modell nyttigare. Ibland får hon russin i, då äter hon russinen. Smörgås, hård eller mjuk vi varierar brödsorten med t ex mjukost kaviar skinka/kalkon eller ost beroende på vad vi har hemma. Hon dricker alltid juice, vi har alltid färskpressad hemma.

På helger gör vi ofta äggröra eller kokta ägg det brukar hon kunna äta rätt bra.

• Sarah84

Båda barnen äter välling. De får om de vill äta med oss, men sällan de är hungriga då.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • ladysoul77

Min dotter äter nästan bara hårt bröd. Dessutom kan hon inte äta förrän efter en stund. Då kanske t.o.m lite fil slinker ner..  Hon har inte tid att äta på morgonen. Hon vill leka direkt.. 

• Dilara06

Min snrt 4 åring dricker vellibg när on vaknar...sen efter 2 timmar typ så bir det en smörgås med ost eller kvir på...Ägg rör eller okt ägg.fil och flingor...Ibland äter hon allt på en gng ibland äter hon bara e macka..

• Jessica85

Sonen är snart fem, han kan ta lite gröt och sen en macka ibland om han orkar, eller lite fil och flingor. Men just nu vägrar han allt utom två (mindre) mackor och en frukt.

• gulligavera

För det mesta Havregrynsgröt, annars smörgås eller cheerios med mjölk.
    Hon är 5år.

Svar på tråden Vad äter ditt barn på morgonen ?