• Linn 80

Ni som har barn med affekt kramp!

Hur fungerar det på dagis? Min 16mån börjar i september och fick sitt första anfall igår och nu är jag livrädd hur det blir på dagis. Idag hann jag avleda ett anfall men hade han varit på dagis hade han förmodligen hunnit få ett. Går ju så himla snabbt. Har ju ingen aning hur ofta min son kommer få det heller.

• Svar på tråden Ni som har barn med affekt kramp!
  • Demyra

Dom brukar nog kunna hantera det på dagis.
    Affekt krampar är ju inte farligt bara otäckt.
    Min son har inte varit på dagis men fått ett par gånger anfall, vi fick iallfall från sjukhuset en medicin som man kan spruta in rektalt om det krampar länge.
    Man ska ju inte heller ge med sig om dom får affekt anfall för då kan dom börja använda sig av det för att få sin vilja igenom. Men vet att det är lättare sagt än gjort det där.
    *Kram*

• Linn 80
    Demyra skrev 2010-06-15 18:56:18 följande:
    Dom brukar nog kunna hantera det på dagis.
    Affekt krampar är ju inte farligt bara otäckt.
    Min son har inte varit på dagis men fått ett par gånger anfall, vi fick iallfall från sjukhuset en medicin som man kan spruta in rektalt om det krampar länge.
    Man ska ju inte heller ge med sig om dom får affekt anfall för då kan dom börja använda sig av det för att få sin vilja igenom. Men vet att det är lättare sagt än gjort det där.
    *Kram*
    Vad menar du med att ge med sig om de får affekt anfall?

Hur gammal var din son  när han fick det första gången? Hur länge satt det i?
  • Demyra

Min son var lite över ett när han fick sitt första anfall,  det höll i sig ungefär 15 minuter eller nåt sånt. Vi var till sjukhuset efter det och dom gjorde en eeg på honom (mäter hjärn aktiviteten) för att utesluta epilepsi.
    Han får också lätt feberkrampar så det var den vägen vi fick medicin nu när jag tänker efter, men det är sådan medicin som är kramplösande så det fungerar vid affekt också.

Med att ge med sig så menade jag att om han får anfall t.ex för att han vill ha glass, så får han heller ingen glass fast jag märker att ett anfall är på väg. Föröker avleda på andra sätt.
    Min son har både fått krampar och blivit "medvetslös" vid sina affekt anfall.

• Linn 80
    Demyra skrev 2010-06-15 19:07:24 följande:
    Min son var lite över ett när han fick sitt första anfall,  det höll i sig ungefär 15 minuter eller nåt sånt. Vi var till sjukhuset efter det och dom gjorde en eeg på honom (mäter hjärn aktiviteten) för att utesluta epilepsi.
    Han får också lätt feberkrampar så det var den vägen vi fick medicin nu när jag tänker efter, men det är sådan medicin som är kramplösande så det fungerar vid affekt också.

Med att ge med sig så menade jag att om han får anfall t.ex för att han vill ha glass, så får han heller ingen glass fast jag märker att ett anfall är på väg. Föröker avleda på andra sätt.
    Min son har både fått krampar och blivit "medvetslös" vid sina affekt anfall.
    ok du menar så. Nä då får man avleda istället.
    Detta anfallet var öve rpå några sekunder men han svimmade och ryckte och ögonen försvann. Trodde han dog. Hur kan ett anfall se  ut utan kramp/svimma?
  • Demyra

Förstår inte riktigt vad du menar men jag märker ganska bra om han blir arg eller ledsen att anfallet är på väg,  han slutar liksom andas.
    Vanligtvis blir barn "medvetslösa" ett tag vid affekt anfall men det finns också dom som bara krampar.

Har du varit till läkare med honom för att utesluta epilepsi?
    Hur började affekt anfallet?

• Linn 80
    Demyra skrev 2010-06-15 19:44:49 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar men jag märker ganska bra om han blir arg eller ledsen att anfallet är på väg,  han slutar liksom andas.
    Vanligtvis blir barn "medvetslösa" ett tag vid affekt anfall men det finns också dom som bara krampar.

Har du varit till läkare med honom för att utesluta epilepsi?
    Hur började affekt anfallet?
    Så jag märker det på min son med,skriker så luften tar slut. Ja vi ringde ambulansen på en gång då vi trodde han höll på dö. SÅ dom har tagit massa prover och allt är bra. 
  • svarten

Vill bara tala om att du kan gå in och googla på affektkramp. Dessutom kan jag också tala om för dig att affektkramp är HELT ofarligt. 

Man behöver inte ge kramplösande till affektbarn. Gå in och googla på affektkramp så får du reda på mycket matnyttiga saker som kan vara bra att veta, men jag ville bara att du skulle få reda på att just affektkramp är HELT ofarligt för barnet, men som förälder blir man vettskrämd.

Så fort dom tappar luften och "svimmar av " så kommer andningen igång av sig själv, vilket kan vara bra att veta. De är lite snurriga och gnälliga när de kommer tillbaka men ganska snart är de som vanligt igen om man låter de vara ett tag och sitter med de i knät. Jag brukade säga till min dotter medan hon var avsvimmad och under tiden som hon vaknade att : allt e bra mamma är här om och om igen, så hon inte skulle bli så rädd när hon kom tillbaka.

Det kan vara bra att åka till sjukhuset första gången för att utesluta epilesi.

Men som sagt affektkramp är ofarligt för barnet, men som förälder blir man skärrad och det kan vara svårt att försöka verka lugn när man blir så överraskad av anfallet.

Hoppas att det går bra med ditt barn och inskolningen, det kan vara bra att meddela personalen på dagis att ditt barn kan få affektkramp om det visar sig att han får det ofta.
    Lycka till å allt gott åt dig och din familj.

Varma kramar

• Linn 80
    svarten skrev 2010-06-15 21:53:47 följande:
    Vill bara tala om att du kan gå in och googla på affektkramp. Dessutom kan jag också tala om för dig att affektkramp är HELT ofarligt. 

Man behöver inte ge kramplösande till affektbarn. Gå in och googla på affektkramp så får du reda på mycket matnyttiga saker som kan vara bra att veta, men jag ville bara att du skulle få reda på att just affektkramp är HELT ofarligt för barnet, men som förälder blir man vettskrämd.

Så fort dom tappar luften och "svimmar av " så kommer andningen igång av sig själv, vilket kan vara bra att veta. De är lite snurriga och gnälliga när de kommer tillbaka men ganska snart är de som vanligt igen om man låter de vara ett tag och sitter med de i knät. Jag brukade säga till min dotter medan hon var avsvimmad och under tiden som hon vaknade att : allt e bra mamma är här om och om igen, så hon inte skulle bli så rädd när hon kom tillbaka.

Det kan vara bra att åka till sjukhuset första gången för att utesluta epilesi.

Men som sagt affektkramp är ofarligt för barnet, men som förälder blir man skärrad och det kan vara svårt att försöka verka lugn när man blir så överraskad av anfallet.

Hoppas att det går bra med ditt barn och inskolningen, det kan vara bra att meddela personalen på dagis att ditt barn kan få affektkramp om det visar sig att han får det ofta.
    Lycka till å allt gott åt dig och din familj.

Varma kramar
    vi åkte in på en gång han fick det. eller rättare sagt ringde efter ambulans. fick diagnosen affekt och fick veta att det är ofarligt och växer bort menär så himla otäckt.
  • svarten

Ja det är det verkligen, och jag håller mina tummar för att ni slipper allt för många anfall. Låter kanske lite konstigt, men man vänjer sig faktiskt, sagt i all välmening, okej

Varma kramar

Svar på tråden Ni som har barn med affekt kramp!