Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad händer efter döden?

Kroppens termiska och kemiska processer avtar, med det slocknar medvetandet för att aldrig igen "vakna". Med andra ord tror jag att man är "stendöd".

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Selfish Geene skrev 2010-06-29 22:38:43 följande:
    Ni som tror att något händer (eller inte händer) efter döden, varför tror ni?
    Anledningen är i mitt fall mycket enkel, det finns inget som tyder på att medvetandet är något annat än elektriska och kemiska impulser. Om så är fallet så är sannolikheten att medvetandet fortsätter efter att dessa impulser har upphört väldigt liten, gränsande till noll.

Därför ser jag ingen anledning att tro på idéer som reinkarnation eller själavandring, helt enkelt eftersom det inte finns något som tyder på det utan det är av allt att döma önsketänkande och förhoppningar.

Eller den korta versionen: jag är materialist.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Selfish Geene skrev 2010-06-30 07:40:00 följande:
    Jag håller inte med om att det finns tillräckligt med faktaunderlag i frågan för att dra några slutsatser öht.
    Därför finns det ingen mening med att dra långtgående slutsatser, utan man får kolla på den evidens som finns. Vi vet att medvetandet är elektriska och kemiska impulser, i varje fall till viss del (om det är något annat också är inte relevant, det har inte upptäckts). Vi vet också att dessa impulser upphör när kroppen lägger av.

Det är helt enkelt den enklaste förklaringen som passar in på all evidens vi har på och inte motbevisas av något. En arbetshypotes kan man väl säga.
Svar på tråden Vad händer efter döden?