Anonym (tabu) skrev 2010-06-17 09:41:38 följande:
Det jag kan tycka är något av det jobbigaste är faktiskt andra människors (och i synnerhet brukar det vara andra tjejer) kommentarer om att "nu blir det säkert en liten tjej den här gången" eller "vill du helst ha en tjej eller kille - vore det inte roligt att få en av varje?".... etc. etc. Likadant med tjejkompisar som har fått en tjej redan och berättar hur lyckliga de är för att just ha fått en tjej. Detta är något jag upplever att jag stöter på ofta! Men sedan är jag ju väldigt känslig gällande detta också. Reaktionen blir då att bara låtsas som att jag verkligen inte bryr mig om könet och att det ska bli jättemysigt att min nuvarande son ska få en liten lillebror.
Jag förstår precis vad du menar och jag brukade svara med att om man får ett barn av samma kön så har dom säkert mer utbyte av varandra och blir kanske närmare, men det där är ett försvarstal som jag kör med för jag vill inte att folk ska veta att jag egentligen vill ha en tjej OM det skulle bli en liten grabb. Vill att dom ska vara inställda på att det inte spelar någon roll så länge barnet är friskt....
Ibland känns det verligen hemskt att känna att man verkligen skulle vilja ha barn av ena könet, speciellt eftersom jag borde vara lycklig av att bara vara gravid. Har ju ändå försökt i flera år för att uppnå det här...