Vad göra åt svärmor?
Till vardags arbetar jag professionellt med konflikthantering, men när det gäller egna relationer så är det inte lätt att bete sig proffsigt!
Jag har en svärmor som är så otroligt bitter på livet. Hon gnäller och klagar på precis allt, och förpestar verkligen sin omgivning eftersom det är svårt att inte påverkas av hennes gnäll. I helgen var hon här och hälsade på, och jag ansträngde mig verklgien för att vara trevlig, men alla har vi våra gränser. Hon klagade på allt från vår hund till hur vi tar hand om vår dotter. Droppen var när hon skällde ut sin son, min sambo, för att tågtiderna inte passade hennes tycke! Jag sa då till henne lugnt men bestämt att sonen omöjligt kan påverka tiderna och att hon mycket väl visste om hur dåligt tågen går under helgerna, samt att enda lösningen är att hon inte kommer till oss under helgerna om det är så besvärligt för henne. Hon godtog det inte utan tyckte att sonen borde ha ordnat en "plan B". Hon ser hon verkligen som en pass-upp som ska serva henne med allt vad hon kräver (och det är inte lite!), och detta beteende är så otroligt främmande för mig.
Jag står inte ut! Det värsta är att hon slänger ur sig vidrighet efter vidrighet, men utan att det leder till något. Jag menar, när jag själv betett mig illa, så vill jag ju gärna förklara mig eller be om ursäkt efteråt, men hon låtsas inte om det.
Vad ska jag göra? Snart kommer jag inte kunna umgås med henne överhuvudtaget, och risken är att jag exploderar av minsta lilla grej tillslut! Helst skulle jag vilja prata i lugn och ro med henne och förklara att respekt är ett ledord i vår familj, men jag vet inte om det hjälper. Hon är dock över 60 och har varit sådan i hela sitt liv.