Vad göra åt svärmor?
Ja, tänk om det fanns någon enkel lösning på problemet med dessa svårmödrar! Jag och maken kämpar också mot en svärmor som bara tänker på sig själv. Vi tycker båda att det är jobbigt, men sedan vi fick vår i son i somras orkar jag helt enkelt inte mer! Hon klagar på allt, men vågar inte säga det till mig personligen, utan har min man som mellanhand. Eftersom han är van att bli styrd av mamma har han dessutom framfört hennes åsikter utan att säga till henne vad han tycker... Jag har konfronterat henne, men hon vågar då inte ta upp problem, som sedan ändå kommer via maken.
Så för att orka med vår egen familj ska vi gå på samtalsterapi, vet ännu ej säkert om det blir BVC psykologen eller familjerådgivningen.Men det känns så skönt att vi äntligen ska få hjälp att hitta ett sätt att hantera tanten på! Hon ska inte få bryta ner vår familj mer!
Jag hoppas att ni andra är starka och orkar med era relationer. Och som vår BVCsköterska sa när vi diskuterade problemet: "Den äldre generationen ska bara acceptera barnen skaffar egen familj, och det finns inget som säger att dom har rätt att ta del av ert liv om dom inte accepterar att NI bestämmer över er familj". Visst är det så, men inte alltid så lätt att lösa...