Inlägg från: sofieann |Visa alla inlägg
  • sofieann

Jag längtar till jul!!!

Hoppar in i tråden jag också

Igår bakade jag lussebullar och pepparkaksmuffins och fryste in. I frysen ligger även saffranskladdkaka i muffinsformar. Nästa helg, 2 advent, ska vi lite kalas och då tänkte jag ställa fram pepparkakspinnar med en ädelostdipp och en lingondipp (färskost med lingon och lite florsocker).

• sofieann
    Eena skrev 2011-11-23 21:02:10 följande:
    Soffsan: pepparkakspinnar låter spännande! Bakar du det av vanlig pepparkaksdeg? Och hur gör du ädelostdippen?
    Ja, jag kavlar bara ut degen och lägger den på plåten, sen när den är färdiggräddad skär jag "strimlor" medans den fortfarande är mjuk och varm. Då blir det perfekt raka kanter också. Jättelätt men akta så att ni inte bränner er!
    Ädelostdippen gör jag på ädelost och matyoghurt eller gräddfil, bara att blanda ihop. Srö på lite valnötter vid servering så ser det lyxigt ut
  • sofieann
    stjärnfrukt skrev 2011-11-23 17:47:05 följande:
    pepparkaksmuffins & saffranskladdkaka/muffins låter inte dumt! Lust att dela med dig av recept? :)
    eller tips på någon hemsida som du hämtat det ifrån???  

Väntar liten igen så jag hade tänkt satsa på att baka frysbara godsaker i år, för man vet ju aldrig vad man kommer orka eller hinna med :) 
    Pepparkaksmuffinsen gjorde jag på receptet på mjuk pepparkaka från santa marias hemsida. Ha gärna i lite lingonsylt i smeten om du gillar det, saftigare blir det inte

Saffranskladdkakan är sååå god! Jag ramlade över receptet på nån blogg jag inte kommer ihåg, men om du googlar så får du säkert fram det. Det var vit choklad, mandelmassa och en massa gott i
  • sofieann
    sofieann skrev 2011-11-24 10:17:40 följande:
    Ja, jag kavlar bara ut degen och lägger den på plåten, sen när den är färdiggräddad skär jag "strimlor" medans den fortfarande är mjuk och varm. Då blir det perfekt raka kanter också. Jättelätt men akta så att ni inte bränner er!
    Ädelostdippen gör jag på ädelost och matyoghurt eller gräddfil, bara att blanda ihop. Srö på lite valnötter vid servering så ser det lyxigt ut
    Glömde skriva att om jag inte ska ha nån dipp till pinnarna så kan det vara gott att pensla degen med ägg och strö på mandel, pärlsocker, krossade polkagrisar eller något annan gott. Prova!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!