Inlägg från: stiletto |Visa alla inlägg
  • stiletto

Jag längtar till jul!!!

Ett juligt te är YOGI classic med kanel, tror det är ingefära i också så det blir lite sting men det ÄR gott Finns på hälsokostaffärer och lite större mataffärer, typ ICA Maxi brukar ha.

Om man dricker kaffe så är det gott ha i lite kardemumma i kaffet innan man brygger det. Luktar gott också.

• stiletto
    Mother of 5 skrev 2011-11-26 14:05:09 följande:

Saffran på ÖB denna v har man kunnat köpa 2 för 15kr...vet ej om det var bara denna veckan el om det gäller längre.

Har bakat på det och det var absolut inget fel på det.

Jag har alltid sagt att det ska vara riktig gran...men förra året köpte vi en kanonfin på rusta som är sådär fluffig och tät, så den ser ut som ngt från disney. Doften kan vi få i huset ändå genom att ta in lite granris i en vas eller så. Fördelen är ju att man njuta av granen HELA julen och inte bara några dgr. Är löjligt sugen på att ta fram den redan idag...

Just nu bakar jag dock lussekatter. Funderar på att göra knäck efteråt...men drar mig lite för jag tycker det är så pilligt när det ska ner i formarna.

Är inte heller förtjust att hälla smeten i formarna så jag brukar bara hälla ut smeten på ett bakplåtspapper sen bryter jag allt i bitar när det stelnat. Se bara till att smeten inte blir för tjock för då blir det svårt att bryta. Tunt ska´re va!
  • stiletto

Går ofta in här och läser och myser så det är väl dags nu att skriva nåt själv Skrattande
    Jag vill ha julen precis så som jag är van vid från när jag var liten. På julaftons morgon blir det klapparna från julstrumpan som öppnas och sen frukost med tända ljus. Sen blir det lite pill och fix så maten är klar för att ätas vid kl 13. Fika och godis till kalle anka och sen julklappar. Gröt på kvällen och/eller om man vill värma på en tallrik med mat från julbordet. Innan dottern föddes så blev det lite olika från år till år beroende på var man var och firade. Sambons familj tycker väl också att julen är mysig men det har inte riktigt infunnit sig samma stämning. Små saker som att de inte brukar tända ljus, för mig är det självklart att ha tända ljus på julafton. En jul var det bestämt att vi skulle äta lutfisk till lunch kl 13. Maten var klar 14:30, gissa om man var hungrig och jag blev stressad för jag ville hinna se Kalle anka ju

Så skönt att ha barn nu för nu är det mer självklart att vi är hemma och folk kommer hit, då kan ju jag styra också. Skulle aldrig vilja åka bort på julafton, vill att min dotter ska få uppleva julen hemma utan att flänga runt.

Köpte Amelia jul idag och tänkte se The holiday som följde med men sambon som är och jobbar såg filmen när han var hemma på en liten rast och bad mig vänta till imorgon kväll så han också kan titta.

En liten grej vi gör till fikat är en läskande bål. man är ofta törstig efter julmat och julmust kan ju vara ganska mättande så den brukar gå åt.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!