Inlägg från: Livetäenbiltvättmenjaharencyckel |Visa alla inlägg
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Jag längtar till jul!!!

förra året var en av dem underbaraste jularna på länge.Den första julen med en liten pojke istället för en bebis Hjärta i år kommer Sonen vara 2,5 och vara vaken när tomten kommer (hoppas vi) och likaså kunna sitta med på våra jul mys kvällerna.

Jag och sambon har julpyssel med vänner den 2:a advent och sedan har vi alltid godisbak med släkten den 3:e advent, då vi även bestämmer vem som ska fixa vad till julbodet.

sillsallads maraton har vi den 19:e december med gammel farmor som har ett grymt recept.

men den bästa dagen är den 23:e när vi åker till pulkabacken med varm choklad och glögg för att sedan koka julskinkan på kvällen och mysa med årets godaste skinkmacka i pyjamas framför polarexpressen. En tradition som kommer hålla i sig

MeraMia skrev 2012-10-13 09:16:12 följande:

Ditt liv låter som en Astrid Lindgren-saga :)
     iallafall kring jul  min vardag är lika kaotisk som alla andras, men jag är lyckligt lottad att ha en hel skara med syskon som bor nära så vi kan (och vill) fira högtiderna tillsammans.
    Mallas skrev 2012-10-14 19:58:17 följande:
    Hur gör ni med julkalender till era barn? Har en 2-åring som jag vill inviga i jultraditionerna men jag vill inte ha chokladkalender och tror att han är för liten för tv-kalendern. Göra en egen? Paket varje dag eller adventspaket? Vad har ni i om ni gör egna?
    www.disneystore.co.uk/mickey-mouse-advent-calendar/mp/50915/1000882/

Något i Denna stil ska jag köra med min 2-åring. sen om jag köper en i trä och målar själv har jag inte bestämt ännu. vad som kommer ligga i vet jag inte ännu...

Vet att folk med lite äldre barn har köpt byggsatser i lego och lagt i ett par bitar i varje låda.

Sen har disneystore ur gulliga pynt!!! och även söta jul strumpor/ jul kläder man kan skriva barnets namn på Drömmer
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-10-14 20:09:29 följande:
    www.disneystore.co.uk/mickey-mouse-advent-cal.../

Något i Denna stil ska jag köra med min 2-åring. sen om jag köper en i trä och målar själv har jag inte bestämt ännu. vad som kommer ligga i vet jag inte ännu...

Vet att folk med lite äldre barn har köpt byggsatser i lego och lagt i ett par bitar i varje låda.

Sen har disneystore ur gulliga pynt!!! och även söta jul strumpor/ jul kläder man kan skriva barnets namn på Drömmer
    länken vill visst inte fungera men söker man på christmas kommer massa fint fram...

Koppkaka skrev 2012-10-17 11:59:44 följande:
    Tips på mysiga julfilmer? Tomten är far till alla barnen behöver ni inte tipsa om ;P den är given!
    The holiday (ska jag se på nu, är hemma och vabbar en sovande kille)

borta bra men hemma värst (Komedi)

Ensam hemma

Med sonen tittar vi på: a verry monkey christmas, polarexpressen och disneys verision am mr scrooge

I morse var det julstämning på riktigt här hemma!

bjöd sonen och sambon på amerikanska pannkakor som näästan smakade pepparkakor! sjukt gott blev det, men jag är inte riktigt helt nöjd med receptet ännu. Ska klura lite mer och se vad det är som "saknas"  så att säga Solig

Noel -10 & Räkan-13
    Fröken85 skrev 2012-11-03 22:39:02 följande:
    Vad är ert bästa tips på julgodis, desserter mm? Måste vara möjligt att göra gluten- och laktosfritt...
    jag har massor med såna recept! har miljoner med allergier på sambons sida av släkten, ska leta runt lite imorgon och se om jag hittar dem.

Noel -10 & Räkan-13
    Georg Billgren skrev 2012-11-07 23:14:03 följande:
    Vi brukar alltid börja med en tiiidig mysfrukost (eftersom vi har väääldigt morgonpigga barn) och liten "lekklapp" under granen. Sedan lite fix inför kvällen under fm. Lunch äter vi hos mina föräldrar vid 12. Sedan fikar vi lite under Kalle hemma hos oss igen och slappar lite innan svärföräldrar och övriga familjen på den sidan dyker upp. Strax därpå kommer tomten och därefter äter vi julbord. Vuxenklapparna väntar vi med tills barnen somnat så då är det paketöppning och julgodis som gäller. Tycker det är helt perfekt upplägg! ???? Är väldigt nöjd med att vara på hemmaplan på kvällen och slippa kånka julklappar och kunna lägga barnen när de vill osv.

Förresten det är bara en som har svarat på min fråga om hur ni brukar ha era "baka-julgodis-träffar". Hur lägger ni upp det? Bakar ni stora satser och delar upp? Gör man inte sånt som måste stå flera timmar i kylen typ kola eller hur gör ni? Jag vill ha förslag på upplägg för den perfekta väninne-baka-julgodis-träffen! Ni är ju proffs och har säkert jättebra förslag! ????
    vi bakar nästan allt julgodis i formar, för utom kolan då och den ser vi till att börja med direkt.
    Barnen sätts i arbete med att pyssla med marsipandjur, tomtar, mårsart kulor. vi föräldrar delar upp oss i grupper och gör olika sorters godis som kräver olika sorters tillagning (alltså behöver alla inte använda spisen. sambon vill alltid pilla med skum raketerna och snickersen så det är "mansgöra" på julgodis dagen.

sen tar vi glögg och lussepaus. med flams och skratt (visst skrattar vi hela dagen men nu hinner man verkligen prata.

Efter fikat brukar en del av barnen ha tröttnat så dem får gå och leka men för dem som vill har jag fixat julpyssel ute på ett bord i vardagsrummet. där dem kan göra flirtkula tomtar, knapp snögubbar, godisburkar, smällkarameller julkort eller var dem själva vill skapa med hjälp av sin fantasi och det material som finns.

sedan fortsätter vi vuxna att dona fram till lunch. då serveras gröt, skinka och köttbulle smörgåsar med must.
    efter lunchen brukar det mesta godiset vara gjort då vi är ett gäng som donar, men dem som inte tycker sig vara färdiga donar vidare medan vi som har små tar en promenad med barnen och nattar dessa.

efter promenaden brukar vi vuxna göra lite allt möjligt. ifall vi inte är färdiga med godiset fortsätter vi annars brukar vi spela spel och bara umgås, vi kan om vädret tillåter gå ut och åka pulka men det brukar sluta i en massa galna gubbar som tävlar

sen när vi går in  får barnen kolla på en mysig film medan vi plockar fram knytis middagen som äts klockan fem halv sex. sedan brukar godiset ha stelnat så pass att dem som behöver rulla hemåt åker och dem som vill stannar ett tag till

fått tips om att göra en lite romantisk julkalender till min sambo så nu sitter jag och donar med ideér att fylla 24 luckor med.

en kommer bli med biobiljetter till hobbit filmen... men annars ska det vara saker som hemmalagrad middag för två ,ost och papparkaks provning framför tv med någon julfilm. fotmassage.

nån som har ideér eller spånar på något liknande?

molly50 skrev 2012-11-08 09:39:27 följande:
    Vad mysigt det låter!
    ja det är det verkligen Solig det bästa (förutom att folk dyker upp) Är att man tar med sig lite ingredienser själv och att jag inte måste arbeta ihjäl mig inför utan kan stå för platsen, lunchen och fikat. ibland har någon bakat och middagen är som sagt knytis där man tar med sig en rätt.

Nu är det fjärde året vi har denna tradition och vi kör på att alla tar med sig samma som sist dvs. den som handlade till knäck tar med sig det och den som gjorde en lasange till middagen tar med sig det osv. så blir det inget dubbelt och inget saknas.Flört
    elinaehn skrev 2012-11-08 10:15:27 följande:
    julmarknadsutflykt, julskyltning, doftljus, nån vacker julgranskula/fönsterdekoration, mysiga nya sockar till julaftonsmorgon,
    *noterar flitigt*  tar gärna emot fler tips på eventuella små överraskningar i min sambos julkalenderTomte

Idag drar vi till svärisarna och bakar daddelbröd Tomte ska baka lite lussebullar nu som vi ska mumsa i oss.
    Min son hittade tomtedräkten igår så nu springer han runt i luva och har en säck full med leksaker som han delar ut.

Någon som har provat hallon lakritsskalle glöggen? vi ska dricka den idagSolig

jag har nu fixat klart sonens kalender. utförsäljning på lego hos coop, blandat med godis och några playmo gubbar/djur.

Men har sån ide torka på sambons kalender, förutom hobbit biljetterna då

Kalendern blev en succé förra året så skulle verkligen vilja lyckas i år igen....  tips någon?

Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-09-20 20:56:44 följande:
    tack för tipsen till kalendern. Självklart ska den finnas snusk i kalendern jag vill väl också ha lite roligt i jul Skål
    det ska finnas, inte den ska finnas Tyst Skit dator,,, jag får önska mig en ny av tomten
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!