Georg Billgren skrev 2012-11-07 23:14:03 följande:
Vi brukar alltid börja med en tiiidig mysfrukost (eftersom vi har väääldigt morgonpigga barn) och liten "lekklapp" under granen. Sedan lite fix inför kvällen under fm. Lunch äter vi hos mina föräldrar vid 12. Sedan fikar vi lite under Kalle hemma hos oss igen och slappar lite innan svärföräldrar och övriga familjen på den sidan dyker upp. Strax därpå kommer tomten och därefter äter vi julbord. Vuxenklapparna väntar vi med tills barnen somnat så då är det paketöppning och julgodis som gäller. Tycker det är helt perfekt upplägg! ???? Är väldigt nöjd med att vara på hemmaplan på kvällen och slippa kånka julklappar och kunna lägga barnen när de vill osv.
Förresten det är bara en som har svarat på min fråga om hur ni brukar ha era "baka-julgodis-träffar". Hur lägger ni upp det? Bakar ni stora satser och delar upp? Gör man inte sånt som måste stå flera timmar i kylen typ kola eller hur gör ni? Jag vill ha förslag på upplägg för den perfekta väninne-baka-julgodis-träffen! Ni är ju proffs och har säkert jättebra förslag! ????
vi bakar nästan allt julgodis i formar, för utom kolan då och den ser vi till att börja med direkt.
Barnen sätts i arbete med att pyssla med marsipandjur, tomtar, mårsart kulor. vi föräldrar delar upp oss i grupper och gör olika sorters godis som kräver olika sorters tillagning (alltså behöver alla inte använda spisen. sambon vill alltid pilla med skum raketerna och snickersen så det är "mansgöra" på julgodis dagen.
sen tar vi glögg och lussepaus. med flams och skratt (visst skrattar vi hela dagen men nu hinner man verkligen prata.
Efter fikat brukar en del av barnen ha tröttnat så dem får gå och leka men för dem som vill har jag fixat julpyssel ute på ett bord i vardagsrummet. där dem kan göra flirtkula tomtar, knapp snögubbar, godisburkar, smällkarameller julkort eller var dem själva vill skapa med hjälp av sin fantasi och det material som finns.
sedan fortsätter vi vuxna att dona fram till lunch. då serveras gröt, skinka och köttbulle smörgåsar med must.
efter lunchen brukar det mesta godiset vara gjort då vi är ett gäng som donar, men dem som inte tycker sig vara färdiga donar vidare medan vi som har små tar en promenad med barnen och nattar dessa.
efter promenaden brukar vi vuxna göra lite allt möjligt. ifall vi inte är färdiga med godiset fortsätter vi annars brukar vi spela spel och bara umgås, vi kan om vädret tillåter gå ut och åka pulka men det brukar sluta i en massa galna gubbar som tävlar
sen när vi går in får barnen kolla på en mysig film medan vi plockar fram knytis middagen som äts klockan fem halv sex. sedan brukar godiset ha stelnat så pass att dem som behöver rulla hemåt åker och dem som vill stannar ett tag till