Inlägg från: ugglan |Visa alla inlägg
  • ugglan

Jag längtar till jul!!!

Ansluter mig till samlingen av självutnämnda julgalningar!

Det jag gjort hittills i år är att jag införskaffat 2 julklappar var till sönerna. Varsin snowracer blir det till dom, jag blev mycket nöjd med det inköpet då lekmer.se hade ca 40 % rabatt. Några mindre klappar får dom också. Tänker inte göra egna julklappskalendrar i år utan köpa legos färdiga. Har annars bestämt att just julklapparna ska få mindre utrymme i år. Ska försöka väcka mer julglädje i barnen av andra orsaker än just det hade vi tänkt. Bla annat ska vi lägga mer tid på att baka och göra julgodis TILLSAMMANS denna gången, inget som jag ska hålla på med själv när barnen somnat. En julpysseldag med några av barnens kompisar tänkte vi ha också, då får varje familj bidra med några pysselsaker var. Julkonsert och julotta i kyrkan som ligger precis intill vårt hus kommer vi nog införa som nya traditioner, så stämningsfullt i kyrkan vid juletid tycker jag även om man inte direkt går dit annars.

Ha så smått börjat planer för adventspyntning här i vårt nya hem där vi inte firat nån jul tidigare.. Alla fönster är av denna art som på bilden. Dvs en mittbalk å stora spröjsrutor på var sida. Hur blir snyggas att pynta då? En stor stjärna mitt i fönstret som sticker ut ordentlige på varje sida av mittbalken eller? En mindre stjärna på varje sida? I barnens rum finns två sådan här fönster också och där har jag bestämt att det blir en stjärna som står på fot i ena och en liten adventsstake i andra.  
    I köksfönstret blir det 2 vita nusnäsljusstakar och en rödvitrutig hissgardin. I övriga huset kommer det snart upp höstigare gardiner av linnefärg istället för det vita och det blir nog de som får sitta uppe över julen också.  

Har tyvärr lite motvind i mitt julfixande då karln min inte alls har några starkare känslor för denna helg. Dock gillade han tanken på att fokusera på annat än just det kommersiella och julklappsbiten.. Jag hoppas varje år på att han ska bli lika entusiastisk som mig..  Skäms

• ugglan

Nån som har inspirationsbilder på dekorerade adventsljusstakar.. Har införskaffat 4 st höga blockljus. avlång bricka samt siffror 1-4 i tenn.. Men sen då?

• ugglan

Ohh, blir lite sur på mig själv! Säger varje år att vi ska försöka vrida bort ungarnas fokus från julklapparna lite å lägga mer energi på allt det mysiga runtomkring med julen.. men nu sitter jag med listor och leksakswebbsidor uppe och vill liksom köpa hela världen till dom.. :-/ *försöker sparka mig själv hårt därbak'

Fast nu har jag fått för mig att dom ska få varsitt ganska stort legobygge uppdelat på 24 småpaket var i sina adventskalendrar.. å det drar ju upp julklappsbudgeten en del.. hmm 
    *funderar* Är man en materialistiskt "dålig" mamma som skapar små bortskämda monster nu tro.. hmm 
    Fast det här med julklappskalendrar känns ändå som en rolig tradition som ger glädje under lång tid och om jag gör på det här viset blir ju varje litet paket mer meningsfullt liksom istället för att köpa osammanhängande krimskrams bara för att liksom.. är ni med?    

• ugglan
    Neelah skrev 2012-11-12 11:26:34 följande:
    Sitter och pysslar julkalender nu och köpte färdiga pepparkakskryddor igår. Vi får se om det blir lika gott som med min egen blandning. På söndag ska vi träffas en massa "pysslare" och göra julkort. Jag får fotografera och lägga upp bilder senare.
    Åhh vad det lät kul! Önskar jag kände några pysslare att inspireras ihop med!
  • ugglan

De där snöbollarna låter ju nästan för bra för å vara sant. Supergoda skull jag tro, löjligt enkla att göra å framförallt glutenfria! Inte heelt fel ur nyttighets och lchf synpunkt heller ju

• ugglan

Har köpt lite julpyssel på ica maxi idag som vi kan göra julkort av. Ska försöka rigga upp ungarna nu i helgen å ta nåt juligt foto till julkorten. Bl a hade dom jättesmarta och ganska billiga stansar med olika mönster av julstjärnor, hjärtan och texten god jul.. Sen riktigt fina frostigt glittriga papper i olika färger å olika dekorband och tejp.. Hittade även billiga batteridrivna ljusslingor som jag har en idé om hur jag ska använda i grabbarnas julgåvor till sin skol/dagispersonal..
    Ser fram emot pysslet. Ska nog ut å leta lite granris å kanske åka till bror å hämta liite grön mossa i hans skog med.. så jag kan ställa iordning adventsstaken.
    Annars har jag nog lyckats hålla mig i kragen å julpyntet i lådorna ännu så länge.. Däremot har jag julpyntat lite i min blogg som jag kanske kan hitta lite inspiration att skriva i lite mer framöver.

Vill också passa på och tipsa om en ny heelt underbar julfilm. Arthur och julklappsrushen. Den är så mysig och t om äldste sonen (snart 8 år) får glitter i ögonen och låter inte alls lika bombsäker nu längre när han hävdar att "tomten bara är ett påhitt"..    

Ev ska vi åka till Taxinge julmarknad  http://www.taxingeslott.se/?show=kalender&ID=114 på söndag också, det ligger alldeles i närheten.

Så jag kan nog säga att för mig börjar julen denna helgen (vilket kanske är sent i sällskapet här i tråden)..

Tjohoo!   

• ugglan

Härliga bilder hörrni!

Ser verkligen fram emot kommande veckan då man verkligen kan få utlopp för all jullängtan.
    Här där vi bor (liten, liten stad) sätter alla butiker upp julgranar på varje sida om sina entreér varje år och detta skedde just idag, var så mysigt när vi gick varvet på byn idag och det luktade jul överallt. Vi fick plocka ihop så mycket granris vi kunde tänkas behöva också hos lokale granförsäljaren som lämpligt nog håller till precis utanför vårt hus
    Jag blev tvungen att göra nåt juligt och idag blev det att fixa ihop årets adventsstake.

http://mannekusin.blogspot.se/ har bild på den i bloggen.

Fixade även lite julstämning och snöfall i bloggen härom dagen då jag också skrev där för första gången sen i somras. 

• ugglan

Jag tycker också bäst om ljusstakar just i kökets fönster. Skulle nog satsa på en stor i mitten när ni nu har den möjligheten utan att intrycket störs av en mittenlist.. fast 2 mindre funkar ju också förstås. He he, kanske du inte blev direkt klokare av..

• ugglan

Hej julfantaster!

Här e en till som börjat fundera kring julen.. tänkt lite på julklapparna till sönerna.. har fastnat rejält på paketkalendern till äldsta sonen (8 år). Lillebror får ett större legobygge uppdelat på 24 st paket. Klockrent för hans del.. men storebror då? Han är inte alls intresserad av lego.. å inte pussel el modellbygge heller som ligger närmast till hands.. Några ideer?..

Har förövrigt försökt få bort fokus från just julklapparna.. i alla fall vad gäller mängden och värdet för dessa. Ska istället verkligen försöka få till det där speciella och unika för varje person. Just detta är tyvärr inte helt lätt när det gäller ungar som mest är intresserade av elektronikprylar å sånt.
    Har också skämtat här om att vi inte har råd med julklappar i år då vi måste lägga pengarna på julstjärnor och adventsstakar. Har flyttat till ett gigantiskt gammalt hus med massor av stooora fönster som lär bli helt underbart att pynta i...
    Dessutom ser det i nuläget ut som att hela tjocka släkten ska komma hit och fira julen... börjar nästan glädjestudsa här i soffan när jag tänker på det.       

• ugglan
    Blackout skrev 2013-09-05 21:04:04 följande:
    Den här mysiga tråden vill jag gärna vara med i om jag får! Alla andra tycker ju att man är knäpp när man längtar efter jul och vinter men ni är som jag. Häromdagen när vi var sjuka här hemma kollade jag och barnen på Polarexpressen och igår kom all jultidningsreklam hem så man längtar mer för varje dag!
    Jag älskar mest tiden mellan första advent fram till julen, med alla förberedelser, pyssel, bak och mysig stämning.

Håller med om att det känns bra att drömma om julen bland andra likasinnade..
    Jag höll på att krypa ur skinnet av lycka när vi flyttat till vår lilla stad för några år sen och jag var ute på en höstpromenad i typ oktober och plötsligt får syn på det ljuvligaste fullpyntade hus jag nånsin sett, med gran å allt. Gick dit varje dag å smög fram å tillbaka spanande in genom de stooora fönstren i höstrusket.. Lycklig över att det fanns nån mer julgalning än mig å nästan lite rädd att det riktigt gått över styr för denna person.. det t om doftade av julskinka, godis och pepparkakor. Massa ljus brann och det var så jädrans fint.
    Sen fick jag veta att det var där de höll på å spela in "Leilas jul" eller vad nu hennes julprogram hette.  

• ugglan

Har inte börjat med julklapparna alls ännu.. jag är SEN i år.. brukar vara på god väg så här dags.. i alla fall med planeringen.. 
    Har funderat desto mer på pynt, å då speciellt stakar å stjärnor till fönstren. Har flyttat till ett jättestort hus med MASSOR av vackra spröjsade fönster.. Bara i vardagsrummet är det 6 fönster, å 3 st i köket, 2 i matsalen. Sovrummen är det lite mer "normalt" med bara ett fönster i varje.
    Vill verkligen få till det fint och stämningsfyllt..
    Nån som har tips på vart man kan köpa fin men inte alltför dyr julbelysning, gärna nätbutiker..  

• ugglan

Mycket pyjamas-snack här nu
    Jag kommer ha flera mjuka paket med gosiga pyjamaser under granen i år. Både sönerna och sambon får varsin rutig klassisk i flanell och jag tror det kan bli till några av kusinerna också..

För övrigt är jag lite deppig å har svårt att helt komma igång med planerna. Förändringar på G i formerna för firandet på julafton är inte uppskattade då jag verkligen älskar våra gamla traditioner..
    Nu kommer dock släkten delas upp mer och några (min mamma, moster och mormor) har valt att fira i lugn och ro själva och önskar inte dela julafton med mig och mina syskon samt kusiner med barn. Jag hade bjudit in till stort gemensamt firande hemma hos oss då det känns som det är "dags" för vår generation att ta över å våra föräldrar har haft lite hälsoproblem. Vi har dessutom plats så alla som vill kan sova kvar... men nä dom vill va kvar i sin lilla hemort (1 knapp timma från oss)
    Kommer dock känna att en hel generation saknas på julafton och det kommer inte alls bli samma sak. Dessutom är jag ledsen och lite sårad över att "mormor" inte är intresserad av att vara delaktig i barnbarnens "jul-magi"..    
    Tråkigt men man får ju respektera deras val..

• ugglan
    Neelah skrev 2013-11-08 11:23:26 följande:
    Lite så är det här också, men här är det barnen som vill fira hemma och inte åka till släktingarna som vi brukar... Å andra sidan kommer svärfar hem till oss och firar för första gången, så även om det blir nytt så kan det ju bli bra.

Jo du har rätt.. det KAN ju faktiskt bli bra.. Å våra barn verkar vara ganska glada över att vi blir hemma här på julafton även om de alltid uppskattat jularna hos släkten också.. Vi har också bjudit in svärfar denna jul.. och chanserna att han tackar ja blir helt klart större nu när resten av tjocka släkten inte kommer..
  • ugglan

Hoppas stormen Sven är snäll mot er allihopa!

Jag blir normalt lite "mobbad" av omgivningen för att jag börjar tänka jul och förbereda i typ oktober.. men nåt hände i år så jag ligger lååånt efter i planeringen.. Hinner inte grotta in mig alls i pyssel, pynt och bakning som jag annars älskar, stress kan verkligen ställa till det!
    Har kört fast med klapparna.. våra barn har inga tydliga önskelistor och övriga barn i släkten börjar bli så stora att det är jättesvårt att köpa nåt bra.. trist med bara en hög presentkortskuvert under granen liksom..
    Riggade iaf upp sönerna å försökte fota julkort härom dan.. Vet inte om jag blev nöjd.. men måste bestämma mig å beställa framkallning snart för å hinna pyssla till dom lite..
    Kika gärna in å hjälp mig välja..
    http://harmoniskakontraster.blogspot.se

• ugglan

Tänk att denna tråd har legat i mina favoriter sen 2010
    Funderade på om det är "ok" att sätta upp julgardinerna i köket redan nu.. tänkte att jag kikar in här för då brukar man känna att allt vad gäller jul är ok redan nu..
    Vill också visa mitt fynd från härom dan när jag köpte helt nya "kläder" till årets julgran för totalt 67:50 Tomte Karlssons varuhus rear ut förra årets julgranspynt för 7:50/förpackning. Har faktiskt suktat efter dessa brons/silvertonade de senaste 2 jularna men tyckt att vårt gamla pynt faktiskt duger.. nu kunde jag ju dock inte motstå längre.
    Det finns även samma serie i svagt lila/puderrosa toner som också är jättefint men tror inte mitt grabbgäng här hemma skulle uppskatta det lika mycket..
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!