Inlägg från: Fluffig |Visa alla inlägg
  • Fluffig

Jag längtar till jul!!!

Hejsan hejsan! Har kikat in i denna tråden till och från ett tag. Inte förren jag fick min son började julen kännas viktig här hemma. I år firas den med hela min sida av familjen och det är typ första gången vi kommer sitta alla samlade runt ett långbord. Och jag har en förkärlek för att pyssla och kom då på att det skulle vara roligt att göra fina, glittriga namnskyltar till bordet.

Tror ni det är en bra grej att göra eller tror ni folk kommer bli snea på att inte få bestämma själva? Jag och min syrra har en tendens att bli osams om småsaker och hon tror ofta att jag gör saker för att bestämma över andra eller för att jag skulle tycka illa om dom. Men så är det inte. Jag tycker det ska bli så roligt att ha firandet här och har en bild i huvudet av att bordet är färdigdukat när alla kommer och att det är ljus och dekorationer. Gilla små och fina detaljer. Vill att det ska bli fint och mysigt ju.

• Fluffig

Jag har ju en tanke om att vår son (1 år och 5 månader till jul) kommer sitta vid ena kortänden och jag och pappa sitter på varsin sida då han är mkt för att pilla på det som står på bordet. Och hans två kusiner på 7 och 10 år får sitta i andra änden med sina föräldrar så har de lätt att gå från bordet om de behöver gå på toa eller annat. Jag tänker praktiskt. :-P Men är väl lite orolig att syrran tror att jag menar nåt illa då. :-\ Min mor tyckte det var en bra idé och vet att jag tycker om att pyssla och göra egna grejer.

• Fluffig

Hade en tanke om det med pepparkakor också ^^ Jag funderar ju på att fråga syrran men hon har varit anti till andra förslag på saker jag sagt. Och då sagt att jag bara vill bestämma men det är inte så. Vi har firat jul varannat år hos dom men nu när jag är gift och också har barn så frågade jag mamma om vi kunde vara här. :-P Då kan det vara roligt att prova på att föra in lite nya traditioner också men det ville inte min syster ens prova :-\

Så jag drar mig numera för att fråga henne.

• Fluffig
    Eena skrev 2012-10-30 06:45:34 följande:

Usch, tycker din syster verkar lite tråkig... Hade du velat bestämma hade du väl inte frågat henne utan bara gjort som du ville. Är hon sur för att ni inte ska vara hemma hos henne eller är hon alltid så?
    Hon är inte alltid sån men det har kommit efter att jag blev lite besviken på att maten på mitt bröllop inte blev som det var tänkt. Lång historia. Jag tror inte att hon är sur över det. Det lät inte så på henne när jag frågade om vi kunde vara här i år. Det blir också första året som vi dukar långbord och sitter alla samlade. Annars brukar alltid de minsta sitta i vardagsrummet och se på tv. Jag föreslog som en kul grej att vi kunde prova att ha ett mobilfritt firande i år men då blev hon sur och menade på att jag bara försökte styra och ställa och att hon minsann bestämmer själv om hon knappar på mobilen osv. Det var bara ett förslag och vi har testat förslag från henne tidigare. 

Men jag kommer nog knåpa ihop nånting iaf till bordet. De andra i familjen brukar tycka sånt är roligt. =) Jag ser iaf fram emot att alla ska komma hit i år.
  • Fluffig

När brukar ni börja sätta upp julpyntet? Och när kommer de lite mer juliga kläderna fram? (Typ mer rött, vitt, grönt, glittrigt, stickat osv) Tomte

• Fluffig

Måste fråga. Jag är gravid och man får väl inte äta mögelost då? Men gäller det även om man tillagar den? Kom på en grej jag skulle vilja baka och jag har hört att blåmögelost och pepparkakor ska vata en fin kombination. Det finns ju sån där bredbar ost. Får man inte äta den heller då?

Tacksam för svar!

• Fluffig

Är den på tub pastöriserad? Hur är det med den creme bonjour-osten som finns i mögelost? (stavar åt helvete)

• Fluffig

Jag har faktiskt satt upp en stjärna i fönstret i sonens rum och hängt upp en broderad tavla med en tomte på ^^ Kunde inte låta bli.

• Fluffig

I år funderar jag på att plocka fram granen redan första advent. Men tänkte då bara ha i ljusslingan och sen klä resten precis innan julafton. Nån som vet om det går att få tag på ljusslinga till granen med lampor i olika färger? Typ som på Piff & Puff.

Och en sak till. Går mörk choklad ihop med pepparkaka och ädelost?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!